[AR] [AR]Waar op te letten bij aanschaf van een wagen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Omar

[AR]Waar op te letten bij aanschaf van een wagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:28

Omdat ik over een tijdje m'n shetjes in een tweespan wil gaan zetten, ben ik eens rustig aan op zoek naar een geschikte kar. Zo wil ik graag een recreatie wagen, maar ik hoor zoveel verschillende verhalen, over waar je op zou moeten letten bij de aanschaf van een kar, dat ik op het moment niet meer weet wat nou wel en niet klopt. Verward
Zo is er tegen me gezegd, dat je alleen een goede kar hebt als je een dure aanschaft Verward , de ander zegt weer dat je een kar moet aanschaffen die dicht bij de grond ligt, omdat je dan de minste kans zou hebben om, om te slaan, en weer iemand anders heeft me verteld dat je een kar moet hebben die kwa gewicht goed verdeeld is, zodat als je bij de bok opstapt, niet de achterkant omhoog komt.
Waar letten jullie op bij de aanschaf van een kar, en wat zijn nou de kritische punten waar je goed op moet letten?

, hoop dat jullie me verder kunnen helpen

groetjes maartje Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:18

Zoek een kar die goed bij je past, waar je zelf geen rugklachten oid. mee krijgt en 1 die ook in de budget past.
Als je alleen wat recreatie wilt rijden, hoef je echt niet aan een hele lage wagen, want ik neem aan dat je toch altijd wel iemand meeneemt.
Ook zijn er tegenwoordig heel veel Poolse wagentjes op de markt, stukken goedkoper, maar de laatste tijd ongeveer dezelfde kwaliteit als van de NL wagens. Het nadeel is alleen dat de dealers geen onderhoud verlenen en je ook geen garantie hebt. Dus dan is een handig persoon wel erg gewenst om kleine dingetjes te veranderen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:57

Je moet in iedergeval zelf ook lekker kunnen zitten op de kar, wel zo prettig als je aan het rijden bent.
Goede vering is ook altijd fijn, vooral als je in het bos ofzo wil rijden waar de paden ongelijk zijn..

Toen we zelf een kar hebben gekocht hebben we zeker ruim een jaar rondgekeken wat er op de markt te koop was.
Verschillende beurzen etc af, dan weet je op een gegeven moment ook wat je zoekt. En wat absoluut niet!
Dan ga je er eens op zitten, om te kijken of het wel lekker zit, (mijn vader heeft rugklachten, dus dan is een geveerd bokkussen erg ideaal)genoeg ruimte etc. Je gaat eens achterop staan, kijken hoe de veren zijn.

Als je lange ritten wil maken moet je kijken of je genoeg opbergruimte hebt om dingen mee te nemen.

En dan nog kijken of het in je budget past natuurlijk, altijd prettig.

boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:04

wil je dr marathons mee rijden of andere wedstrijden. of natuurlijk helemaal geen wedstrijden?

let er op of er stuurvertraging op zit.
de stokmaat van je pony
of er genoeg mensen mee kunnen die je mee wilt nemen
let ook op de wielen en onderhoud
ga eerst is menwagens uitproberen met een bokkussen en zonder

zou sonde zijn als je je menwagen moet laten veranderen omdat je het toch niet fijn vind met bokkussen.. ken genoeg mensen die deze fout hebben gemaakt

succes met je keuze en laat je ons ook even weten wat voor menwagen je kiest?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:31

Hoezo zou er stuurvertraging op moeten zitten? Verward

Omar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:43

Hey Lachen ,

Het is de bedoeling dat ik wat recreatief ga rijden, maar verder wil ik ook wel wat wedstrijden gaan rijden, dressuur, vaardigheid, tenminste dat is de planning. Het gaat om twee mini shetlanders met een stokmaat van rond de 85 cm. Dus de kar moet zowiezo niet te zwaar zijn.
In november ben ik naar paard en koets geweest in de brabanthallen, en heb daar vele wagentjes mogen bewonderen, heb ook een aantal mooie gezien. Heb ook een hoop foldertjes meegenomen etc.. op een aantal karretjes gezeten, naar het gewicht gevraagd etc. Maar naar mijn idee waren al die wagens die er stonden wel goed, is het niet zo dat de kwaliteit van de wagens in nederland gewoon goed is, zodat het niet veel uitmaakt wat en waar je een kar koopt? Verward

Omar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:46

oja, nog even dit, ik heb al op een aantal bokkussens gezeten, maar dat is niet echt iets voor mij, voel me er zo in opgesloten zitten, plus dat je dan nog hoger komt te zitten en m'n ponys zijn al zo klein en op de meeste wagens zit je toch al wat hoger dan de schofthoogte van je pony, en het is toch het beste om ongeveer ter hoogte van je pony's te zitten?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:55

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:18

leuke wagens voor shetten:
www.stadtwijck.nl
ik heb zelf de spider voor mijn welsh pony van deze firma gekocht.

verder wat belangrijk is:
let op wiel-velgen(moet geen roest aan zitten)
let op onderkant/skelet van de wagen op roestplekken of gelaste delen.
let op de vering.
als je op de bok zit dan moeten je benen in een hoek van 95 graden zitten, als je knieen te hoog zitten dan zit je niet goed.

bedenk goed wat jij ermee wilt: meerdere mensen mee laten rijden of vooral alleen/met zijn tweeën, dan heb je namelijk aan een tweezitter al genoeg.
op wat voor wegen ga je rijden?mulle zandwegen:dan grote smalle wielen(van bijv. concours of marathonwagen) harde wegen kunnen autobanden voldoen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:29

Mulle zandwegen zijn luchtbandjes beter Sanderijn. Dunne rubber bandjes snijden dan zo diep in het zand dat het stukken zwaarder is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:54

ik heb een recreatie wagen voor 2 span shetten. waar ik op lette: remmen!! gewicht, vering, zitruimte en natuurlijk de prijs. ik zou zeker voor luchtbanden gaan omdat harde wielen gewoon te zwaar is voor shetten. en zo min mogelijk er op.... dus geen stuurvertraging en alleen achter remmen. omdat je pony's toch kleiner zijn speelt je gewicht een grote rol!

dit is mijn span

Afbeelding

deze heb ik nieuw laten bouwen bij een oudere man die dat graag deed voor zijn hobby. ik betaalde 1700 euro. (garantie tot die man te oud wordt ofzo) over deze wagen ben ik zeer tevreden behalve dan dat ik hem wat te groot vind voor de marathon.
deze heeft achter schijfremmen en is goed geveerd. enkel en tweespan en rijdt gewoon lekker.

verder vind ik deze erg mooi en wil die dus ook binnenkort gaan kopen

Afbeelding

deze kost nieuw 2300 euro en ik ook een poolse wagen. nadeel met de garantie dus.
deze heeft achter ook schijfremmen en ook goed geveerd. enkel en tweespan . deze heeft voor een recreatiewagen misschien net wat te weinig zitruimte achter.

het zijn wat ideetjes zodat je wat inspiratie krijgt. heel veel succes met zoeken !!

Omar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 23:47

Das een mooie wagen,
Bedankt voor jullie tips, hier ga ik zeker wat aan hebben OK dan! !!!!

Groetjes maartje, en de minishetters (omar en twan)