[AR] [LO] Longeren zonder lijn, iemand al geprobeerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

[LO] Longeren zonder lijn, iemand al geprobeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:11

Ik heb pas in de Bit gelezen over het longeren zonder lijn. Ik vind het wel een leuk idee, weer eens iets anders OK dan!
Dus ben ik van plan om het eens uit te proberen met mijn pony.
Heeft iemand het al geprobeerd en heeft misschien iemand nog tips om het goed te laten verlopen?

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:13

Gewoon helemaal los bedoel je dus. Dat deed ik vroeger altijd met een verzorg pony en paard van mij, Het is een makkelijke manier om je paard even beweging te geven, Maar als je echt wil trainen met je paard is het longeren aan de longeerlijn wel een stuk beter omdat je hierbij ook bijzet ofzo bij kan gebruiken en dus je paard veel beter aan het lopen kan krijgen.

Groetjes stephanie

Joyful_amaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:44

Ik longeer mijn paard altijd zonder longeerlijn, hij loopt dan veel meer ontspannen....En je hebt het gezeur niet me een longeer touw in in de knoop raakt..Knipoog

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:58

ik 'longeer' ook geregeld zonder lijn. Dan luisterd ie tenminste echt naar me Haha! En loopt ie veel makkelijker :d

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:41

Ik longeer een enkel keertje zonder lijn. Moet dan eerst de bak afzetten enzo. De laatste keer heb ik hem wel met bijzet gedaan, na een tijdje omgevind verkennen natuurlijk Lachen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:24

Pinky longeerde ik ook zonder lijn. Hij blijft dan netje sop een volte en luisterd net zo goed als met lijn Lachen. Succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:32

Ik heb zo ook weleens paarden gelongeerd!
Alleen die bleven uit zich zelf dan op de volte Tong uitsteken
Maar wat als je paard dat nou niet wilt? Dus dat hij gewoon over de hoefslag e.d. gaat? Hoe kan je dan zorgen dat ze gewoon op de volte blijft?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:34

Daar heb je een longeerzweep voor. En daar hoef je niet eens mee te slaan: gewoon als 'aanwijsstok' gebruiken is meestal al voldoende.

Ik doe het ook wel eens, los longeren. Niet zo heel vaak, ik vind het wel prettig om te kunnen bijzetten, dan heb je wat meer effect. Maar mijn paard mag van mij af en toe wel helemaal los door de longeerring, bijvoorbeeld als ik even wil zien hoe hij op zijn eigen benen loopt na een wat zwaardere training o.i.d.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:39

Dus als je paard zeg maar linksom loopt en als hij dan verder gaat op de hoefslag? Wat doe je dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:51

Je moet natuurlijk wel de bak voor een gedeelte afzetten. En ideaal is het om een round pen te hebben of er eentje zelf te maken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:44

ik hoef de bak niet af te zetten. Mijn paard loopt gewoon een rondje braaf om me heen, net als met lijn Haha!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:46

Ik doe het eigenlijk altijd, ik zet dan de balk voor de helft af. Met longeerlijn gaat ze haar hoofd namelijk kantelen.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:27

Ja hoe kan je een paard nou leren dat hij in een volte blijft lopen en niet over de hoefslag met een longeerzweep lukt mij dat niet hoor..!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:10

Als ik longeer, dan doe ik dat altijd zonder lijn.
Ik heb een circel uitgezet met touw, laat hem los en hij blijft er dan netjes in. Dat gaat prima.
Alleen als ik in de 4-kante longeerbak bij mijn vorige stal dat deed, dan ging hij in de hoek staan en sprong over het hek, maar nu in de circel zit er dus geen hoek in, en daar dus geen problemen mee.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:54

Dat vroeg ik me idd ook al af. Wij hebben op stal wel een speciale longeerkraal. Ik longeer af en toe ook zonder lijn, maar dan ook zonder hulpteugels.
Lammert doet het tegenwoordig zonder lijn, maar wel bijgezet... Maar op de een of andere manier wil/durf ik dat nog niet echt zelf te proberen...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:22

Wat is dan volgens jou het verschil tussen aan de lijn en zonder, dat je er zonder geen hulpteugels aan durft te doen?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:06

het gaat er juist om dat je paard zonder longeerlijn over de hoefslag kan lopen en niet de hele tijd voltes hoeft te maken omdat dat belastend is voor het binnenachterbeen.
je moet je paard dus niet leren zonder lijn op de volte, maar juist over de hoefslag!
eerst is het wel goed om de helft van de bak te gebruiken, gewoon om te proberen, maar je moet ernaartoe werken dat je de hele bak gaat gebruiken.
je moet dan een staander met balk in de hoeken zetten om te voorkomen dat hij/ zij de hoeken afsnijd
en wel bijzetten want dat is dus het hele effect van 'longeren' gewoon los in de bak laten lopen en opjagen met de zweep is niet los longeren

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:08

Wij hebben ook een longeerkraal, deze is overigens iets meer ovaal. De paarden hebben dan evengoed iets van een "recht" stuk erin (ontlastend) en naar mijn idee gaat het inbuigen daardoor beter/sneller dan ze aan de longeerlijn in de rondte te "sleuren". De jonge paarden doe ik meestal voor alle zekerheid in het begin nog wel aan de lijn, dan kan ik ze iets meer begeleiden, zodra ze het "kunstje" doorhebben kunnen ze met/zonder hulpteugels aan het werk. Ik vind het voornamelijk erg handig voor de conditie/spieropbouw; vertrouwen en daardoor snellere ontspanning tijdens inspanning; gehoorzaamheidstraining t.o stem en lichaamstaal. Overigens heb ik de zweep zelden nodig, meer als aanwijsstok dan om op te jagen (is ook nergens goed voor mijns inziens).

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:10

@marlo, maar hoe zien ze dat voor zich, in de hele bak? Dan kom je op een gegeven moment onvermeidelijk vóór je paard te staan, en als het goed is stoppen ze dan of ze draaien om (die van mij iig wel.) Tenminste, je kan er wel achter blijven, maar dan moet je heel hard lopen Haha!
Een halve bak is dan makkelijker, en als je het niet vierkant maar rechthoekig afzet hebben ze ook een recht stuk toch?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:27

nou volgens mij moet je gewoon in het midden kunnen staan en dat jij alleen tempo aangeeft
maar ik kan me ook iets heinneren van dat als de hele bak werd gebruikt dat ze dan met zijn tweeen waren en ieder de helft voor zijn rekening neemt wat betreft het drijven/ sturen van het paard.
(wij hebben een vrij kleine binnenbak dus dat is alleen nog te doen)
maar als je gewoon stil in het midden gaat staan loopt je paard toch wel gewoon door?
maar als je gewoon

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:32

marlo schreef:
maar als je gewoon stil in het midden gaat staan loopt je paard toch wel gewoon door?

Nee, dan staat ze me aan te kijken of ik gek ben, en gaat vervolgens op zoek naar eten

Met zijn tweeen lukt wel denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:57

Toevallig heb ik het net gezien.
Dat ging gewoon in een (kleine) bak, persoon in het midden met longeerzweep. Degene in het midden drijft vooral, die zorgt dus steeds iets achter het paard te blijven met de zweep (en continu te blijven drijven).
Maar dat kwam neer op kleine cirkeltjes lopen in het midden, niet anders dan bij longeren met lijn volgens mij.
Zo af en toe keerde 't paardje om, dan werd ie gewoon de goede kant op gestuurd - daarvoor moet je dan wel iets verder lopen, omdat je echt die kant moet afsluiten. Maar dat kreeg het paard vanzelf ook door, dus meestal waren de cirkels of ovalen toch het makkelijkst.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:09

als ik met lijn longeer krijg ik alle hoeken van de bak te zien en een stuk stal:P en als ik zonder lijn longeer springt ze over het hek heen en raced ze naar stal,, dus voor mij geen longeren meer Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:11

dan doe je misshien eits fout, longeren is de basis en als ze de basis al niet kent......

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:17

Waarom zou longeren persé de basis moeten zijn?
Er zijn ook paarden die het echt wel zo oersaai vinden..dan kan je het beter niet doen!