[AR] [LO] Klieren of...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nettie

[LO] Klieren of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:26

Ik heb precies 10 week geleden een paard gekocht Lachen Toen ik haar voor het eerst longeerde (in de buitenbak zonder zweep) deed ze alles keurig op stem en liep ze braaf dr rondjes. Nu de laatste tijd wordt ze wat drukker door de kou en wil ik haar wat vaker gaan longeren.

Allen: Telkens als ik nu wil longeren (met of zonder zweep) Wil ze niet lopen, dan staat ze gewoon stil. als ik dan een beetje naar haar kont toedraai en de zweep laat zien doet ze dr oren plat in de nek en gaat ze bokken of wegspringen. Zonder zweep krijg ik haar totaal niet aan het lopen Verward

Wat ze ook wel eens flikt, zodra ze fijn loopt, is opeens omdraaien en dan verschrikt kijken of ik haar mishandel ofzo Clown Vaak ben ik er dan niet snel genoeg bij en ben ik weer een paar minuten bezig om der weer op die volte te krijgen. Ook wil ze er nog wel eens een "ei" van maken door naar me toe te gaan lopen. Als ik duidelijk maak dat ze de ruimte moet nemen draait ze weer om *zucht* Hulp graag!! Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:44

Op dr flikker geven en de juiste positie houden tijdens longeren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:01

het is vast al eerder gezegd, maar laat iemand meekijken naar jouw lichaamshouding. Het is waarschijnlijk dat jij 'voor' je paard staat, waardoor je een remmende werking hebt. dit is meestal onbewust, dus heb je iemand nodig die het van een afstandje kan bekijken. en dus ook aanwijzingen kan geven 'je draait weer naar voren toe' etc.

je zegt zelf dat als je een beetje naar achteren toedraait dat ze dan nog steeds niet wilt lopen. ik denk dat dit paard heel goed geleerd heeft hoe het moet. maar omdat jij ws tegenstrijdige hulpen geeft met hetgeen wat zij kent dmv jouw lichaamshouding, breng je haar behoorlijk in verwarring. dit uit zich dan in het bokken etc. een soort paards voor 'wat wil je nou ?!!!' Deze verwarring lijkt ze nu te gaan uitbreiden naar jou uitproberen (dmv omdraaien etc).

Het lijkt me heel handig om als je dat al niet doet, in een round pen, een longeerpaddock of iig in een afgezet gedeelte te gaan longeren, zodat ze aanleuning heeft en een rondje kan gaan lopen ipv het ei dat jij beschrijft. daarnaast is het iets om erover na te denken om haar een poosje zonder longeerlijn te gaan longeren (vrijlopen). Jij kunt je dan op je lichaamshouding concentreren zonder dat je aan het touw en allerlei andere dingen die je vast moet houden hoeft te denken. het klinkt alsof je paard dit ws ook al kent, dus dan kan je best veel van haar leren.

Succes !

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:14

Nou, het punt is juist dat ze écht kliert! Vandaag weer, eerst met zweep geprobeert, maar ze ging aldoor naar mij toe bokken en als ik haar een tik gaf ging ze ook nog steigeren en debiele sprongen maken! Verward Toen de zweep eens weg gelegd en toen ging ze keihard van me af galopperen en "gillen" en dan weer omdraaien en hetzelfde de andere kant opdoen... Ik word er echt strontziek van en iedereen zegt dat ze gewoon geen respect voor me heeft. Maar als ik haar afstraf wordt het juist alleen maar erger!! Wat nu?...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:16

los gooien in d ebak Knipoog zo krijgt ze ook beweeging Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:29

Losgooien heeft totaal geen zin, want daarmee pak je het probleem niet aan.
Laat je instructrice eens meekijken tijdens het longeren, misschien heeft die wel tips wat je kunt/moet doen om je paard weer braaf te laten zijn aan de longe.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:18

Laat iemand kijken of je niet teveel naar voor staat.
Je moet zegmaar aan de zij van je paard staan. Als jij meer voor je paard staat, denkt je paard idd dat hij moet omkeren!
Dat gebeurt ook vaak bij losgooien. Mensen willen hun paard dan vangen en gaan er van voor op af, maar dat ziet het paard juist als "omdraaien".

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:09

Vraag trisca (iris) even advies per Pb.
Zij kent het paard immers door en door en kan je deskundig advies geven.
Ik denk idd dat ze je een beetje in de maling zit te nemen, maar vraag iris eens.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:07

lijkt mij een kwestie van uitproberen..........jij bent nieuw voor het paardje en hij denkt "even kijken tot hoever ik kan gaan" (z'n spatsies komen me namelijk bekend voor.... Schijnheilig maddox heeft ook een paar van dat soort dingen bij mij constant geprobeerd.........

geef niet op; het kan weer helemaal goedkomen !!! (spreek uit ervaring Knipoog )

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:41

denk even na annette.

Ze ging hier elke dag naar buiten van 8 tot 5 volgens mij staat ze bij jullie nu elke dag binnen.
Ze moet haar energie kwijt. dit herken ik zeer duidelijk aan het feit dat je zegt dat ze gaat piepen. dat is vrolijkheid en joligheid.

het is absoluut geen merrie die je gaat uitproberen. Ze weet hoe het moet dus het zal wel een kwestie zijn van onbegrip. Ze heeft ook mee gelopen met de ORUN en daar met de longeerlessen. Dus ook aan dubbele longe en alle manieren van bijzetten kent ze alleen het niet bijzetten gebruiken wij niet Schijnheilig . Hier was het een super paard dus ik zou niet weten waarom ze om zou slaan. Verward

Ik heb haar trouwens zelfs gebruikt voor voltigeren super paardje daarvoor.
maar zorg dat je met longeren in een driehoek blijft staan. ( jij verbonden dmv de longeerlijn met de mond en met de zweep naar de kont)

Mail en als dat niet wil pb dan even ik ben erg benieuwt wat er nu mis is. Want hier is ze zo mak als een schaap.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:17

lubbie schreef:
los gooien in d ebak Knipoog zo krijgt ze ook beweeging Knipoog

sorry hoor, maar dat is niet het probleem oplossen, dat is het probleem uit de weg gaan!!!

Je paardje is je idd wel een beetje aan het uitproberen denk ik. In vergelijking met haar vorige eigenaar (neem aan dat het vorige bericht van de vorige eigenaar is) geeft je haar erg veel vrijheid, als ik dit zo lees. Dat ze bij jullie niet dagelijks in de wei kan, zal er wel in mee spelen, maar je bent denk ik niet streng genoeg voor haar.

Begin eens met bijzetten, en laat haar dan goed werken. Longeren doe je nooit of te nimmer zonder zweep (sorry, mijn mening) zeker niet als je het longeren een onderdeel van je training wilt maken, dus wilt werken aan de longeerlijn. Vraag in ieder geval eens hulp, bij de vorige eigenaar of anders bij je instructrice. Want als je op deze manier door gaat, wordt het echt alleen maar gekker!

Hoe gaat het met het rijden? Iedere dag longeren is voor een paard ook geen pretje, dat wordt eentonig...

veel succes!