[AR] [LO]big problem...help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

[LO]big problem...help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:06

ik heb echt een heel groot probleem.
mijn pony vind het longeren niet leuk dus als ik alleen maar aan kom lopen met longeerlijn vind ze het eng ze is niet bang voor de zweep alleen met het longeren zelf.

ik kan haar wel gewoon vastklikken en mee laten lopen naar de longeer plek( gewoon een stukje land, niet omheind)
maar als ze dan moet gaan stappen stapt ze een half rondje en gaat daarna stil staan en niet meer verder lopen.

als je boos ( met zweep of een stem opzet) word begint ze eerst heel hard te rennen en gaat daarna voor je neus stil staan en steigert. wel op een afstand dat ze je niet raakt maar toch is het gevaarlijk .

we hebben al geprbeerd dat er iemand naast haar meeloopt en dat ging wel goed maar zodra diegene weer weg was begon ze weer. ook hebben we er iemand met zadel op gezet die de rondjes stuurde. dat deed ze ook maar nadat ik er weer af was ging ze gewoon weer overeind. Huilen

ik wil haar toch leren longeren want ik heb de laatste tijd niet zoveel tijd meer om te rijden en ze heeft toch beweging nodig.

dus tips zijn heel erg welkom OK dan! *LOL*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:19

misschien een lichamelijk probleem rondjes lopen is een behoorlijke belasting

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:39

Waarschijnlijk ziet ze het als een terechtwijzing, als een vernedering.

Ken je de join-up dan snap je wat ik bedoel.

Ga naast de kruis of kont staan en vraag haar een stapje te zetten. Direct als ze 1 stapje zet ontspan je en beloon je haar. Zo bouw je het uit totdat ze ontspannen weg stapt tot zelfs draaft en galoppeert aan de longe. Veel geduld en liefde.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:40

ja ik ken de join-up wel maar we hebben geen longeer of gewoone bal dus dat gaat nogal lastig....

weet iemand hoe het met dubbellonge moet...??

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:41

ik zou zeker niet aan dubbellonge beginnen als het normaal longeren nog niet lukt. het vergt nog veel meer respect en vertrouwen van je paard en zonder longeerkraal is het zowiezo geen goed idee als jullie het allebei nog niet kunnen.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:44

ik heb het precies zelfde!!!! alleen hij gaat niet stilstaan maar komt naar me toe met de oren in de nek! en soms wil hij naar achteren rennen.. > met hoofd naar mij toe of gaat hij steigeren..
ik heb dus ook geen idee hoe ik het nu verder moet... mijn instructrise zegt sommige pony's willen het maar sommige zijn te eigenwijs.. en ze zegt ook.. dat je eerst naast je pony een volte moet meelopen.. en dan steeds verder naast je pony af.. is het een beetje duidelijk>??>> beetje moeilijk uitleggen.. maar heeft iemand een idee?????

groetjes karlijn

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:18

Zeker niet met dubbele longe gaan proberen. Dit is een communicatie en dominantie probleem. Als een paard niet te longeren valt is er iets heel sterk mis in de omgang.

Over de join-up bedoel ik niet dat je dat moet gaan doen. De achter liggende gedachten vand e join-up is dat je het paadr van je weg jaagt uit zijn veilige omgeving en hem pas weer laat komen als hij zich geheel heeft over gegeven.

Met longeren stuur je het paadr ook van je weg en sommige paarden kunnen dan uit domintie en angst heel hard reageren.
Verder kan het voor de kruis komen ook een aanleiding zijn om aan te vallen. Natuurlijk mag het paard nooit aanvallen, maar je moet zelf ook weten wat je doet.

Op mijn iste bij grondwerk de picadero staan al die dingen uitgelegt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 03:33

Probeer anders eens een stukje af te zetten, en ga dan eerst eens zonder longeerlijn aan de slag. Klinkt een beetje als een dominantie probleempje, zonder longe heb je beide handen vrij en kun je je paard beter sturen en aanwijzingen geven. Vaak zit je daar toch mee te kloten als het paard naar je toe komt enzo.