Ik heb een paard die enorm plat galopeert en ik had van iemand de tip gekregen om als ik ze zou longeren ze dan een bijzetteugel aan te doen om te galoperen.Wel los (zodat ze ZEKER niet met haar hoofd gedwongen word om naar beneden te lopen).Is dat nu verkeert?Want als ik dat dan aandoe zit iedereen zo te kijken van ocharme,die hangt daar een bijzetteugel aan.Maar ze hangt dan helemaal hard vast.Ik denk dat iedereen gewoon een slecht beeld heeft van hilpteugels.Maar is het verkeert dat ik dat gebruik?
Tatjana x
venusjah
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 22:48
Ik bedoel niet vast vast :s
Lusitana
Geplaatst: 19-12-04 23:05
Als het niet vast zit, gaat er ook geen werking vanuit en kun je hem weglaten. Dat kun je toch al. Een paard krijgt geen betere balans als je hem vastzet, hoe losjes dan ook (geinig, zo´n zin). Maar dat is mijn mening. Misschien krijg je nog goede tips. Dat plat gaan, is dat niet genoeg de benen op tillen? Dan moet je dus voor meer impuls zorgen. Eerst maar eens afvragen waarom hij dat doet, oorzaak wegnemen, ipv het gedrag proberen te verbeteren met een ding, zou ik zeggen.
AnnaBabs
Geplaatst: 19-12-04 23:14
Ik zou er ook geen bijzetteugel aanhangen als ik jouw was. Ik denk niet dat het veel kwaad kan als je hem niet te strak zet en alleen bij het longeren gebruikt. Het probleem word er echter niet door opgelost.
Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw paardje stijf is of vast zit? Dan kan hij namelijk alleen maar plat door de bocht. Om "normaal" door de bocht te gaan heb je buiging van het lichaam nodig. dwz: stelling naar binnen en goed je binnenbeen op de singel en je buitenbeen wakend achter de singel. Probeer het eerst eens zo op te lossen! Succes ermee!
Apple
Geplaatst: 19-12-04 23:15
RT -> UZ
Sjonniej
Geplaatst: 20-12-04 11:52
Als je hem los doet kan je hem net zo goed niet gebruiken. Je kan zijn galop ohz. beter oefenen. Zoek een lang bospad en laat hem daar wat verruimen en verzamelen in galop, dan zul je merken dat het steeds beter gaat na verloop van tijd.
Mrietjesueel
Geplaatst: 20-12-04 20:38
Regelmatig in-uitjes springen
trix
Geplaatst: 20-12-04 22:19
Nee ik heb er geen problemen mee met bijzet teugels..Ik gebruik ze ook tijdens het longeren en het helpt wel..Tijden het rijden heb ik een driehoeksteugel om soms(ook wel handig) en die is ook goed,kun je zo los doen als je wil maar paardje reageerd er wel op
shan
Geplaatst: 22-12-04 10:14
bedoel je met plat galloperen dat hij uitelkaar valt, dus alshetware lang en slap wordt? Vaak laten aanspringen, 5 a 6 galopsprongen maken en weer terugnemen.
Nieke
Geplaatst: 23-12-04 18:38
Ik weet wat venusjah bedoelt met plat in galop. Haar paard maakt haar sprong veel te vlak, ze loopt niet rond genoeg en valt als het ware uit elkaar. Door min of meer snelheid te maken blijft ze galoperen. Ik had haar een bijzetteugel aangeraden, maar niet meteen aanspannen tot het kortste gaatje. Even laten wennen in die galop en na een tijdje gaan verkorten zodat die galopsprong meer de hoogte in gaat ipv vlak. ik bedoel wel gebruik bij het longeren, niet tijdens het rijden..