[AR] [NH] dominant paard, grondwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

[NH] dominant paard, grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 01:11

Ik heb een 9 jarige IJslanderruin, hij is erg dominant. Als hij ergens geen zin in heeft gaat hij stilstaan en je krijgt hem geen meter meer van de plek af.
Een flinke schop tussen zijn ribben, mep met de zweep, schreeuwen, met geduld, geen enkele manier helpt meer.
Als er een ander paard bij is dan heb ik nergens problemen mee.

Nu hebben al een aantal mensen voorgesteld om aan grondwerk te gaan doen. Maar ik weet hier eigenlijk niks van.
Welke oefeningen kan ik met hem gaan doen?
Verder andere tips etc zijn ook welkom.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:54

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:15

Hoi,

Op mijn site vind je ook info. Ik kom regelamtig in dieren om les te geven. Misschien leuk om is te komen kijken of een lesje te nemen. NH is niet enkel grondwerk, maar het is alles er om heen. Je moet het je eigen maken wil je er echt profijt van hebben.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:00

Het boek van Klaus Ferdinand Hempfling is ook een aanrader.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:55

Mijn tip is om er niet op eigen houtje aan te beginnen! Zoek hulp!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:00

je schrijft dat je hem probeert vooruit te krijgen met schreeuwen, slaan etc. Naast het feit dat hij maling aan jou heeft, is het zo dat je een pony, en zeker een ijslander, daar alleen maar boos mee maakt. Hij zal dan nog meer vertikken om iets voor je te doen.
ik ben het geheel met blossomm eens, ga niet zelf dingen uitproberen, je paard heeft het spelletje veel eerder door dan jij en zal dan ook met grondwerk 'winnen'. Zoek iemand die je eerst met een ander paard, die het spelletje al kent, kan leren wat de bedoeling is en je dan kan helpen met je ijslander. succes.
zit je niet dicht bij els van weel ? die kan je met les vast ook goed helpen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 00:13

Nado schreef:
je schrijft dat je hem probeert vooruit te krijgen met schreeuwen, slaan etc.... zit je niet dicht bij els van weel ? die kan je met les vast ook goed helpen.

Ik probeer het op verschillende manieren. De harde en de zachte aanpak, (oftewel aardig/niet aardig)
Maar niks intereseerd hem, hij blijft wat ik ook doe altijd vrolijk om zich heen kijken. Meestal ergens middenin het bos zonder aanleiding of wat.

Het is altijd al een apparte geweest, nu is het zeker 2 jaar goed gegaan zonder problemen.
En hij begint weer, maar lang niet zo erg als hij heeft gedaan.

Met andere paarden is het helemaal erg geweest, merries die wilde hij dekken, ruinen ging hij mee vechten, en dan ook echt gemeen. Als een ander paard zich overgeeft, dan gaat hij er nog eens achteraan om verder te schoppen. Dus dit met gevolg dat hij alleen moet staan en daar zit hij ook absoluut niet mee.
(uit een bloedtest is wel gebleken dat de castratie goed is gelukt, dus geen klophengst).

Ik zit inderdaad vlakbij Els van Weel.
Alleen om nou elke keer een trailer te moeten huren, naast de kosten van de les, dat word wel erg prijzig. En dan nog een auto die ik elke keer mag lenen.
Les aan huis valt al af, omdat ik ten 1e al geen rijbak heb, en ten 2e komt ze niet voor 1 persoon. Dus dat is best jammer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 01:21

heb je even gepb't

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:20

Met grondwerk kan je veel bereiken van respect, die dan ook onder het zadel verder zijn invloed heeft. Maar je moet wel weten wat je doet i.v.m lichaamstaal enzo, anders loopt het wat minder goed denk ik. Maar ik doe sowiso grondwerk met alle paarden waar ik op rijd, als extra oefeningen eigenlijk voor het rijden. Worden ze ook lekker los van en krijg je nooit spierproblemen. Lachen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:21

Met grondwerk kan je veel bereiken van respect, die dan ook onder het zadel verder zijn invloed heeft. Maar je moet wel weten wat je doet i.v.m lichaamstaal enzo, anders loopt het wat minder goed denk ik. Maar ik doe sowiso grondwerk met alle paarden waar ik op rijd, als extra oefeningen eigenlijk voor het rijden. Worden ze ook lekker los van en krijg je nooit spierproblemen. Lachen

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:50

Je kunt ook eens op het forum van ww.touwhalster.tk kijken, daar staat zuprr veel info!!