misschien wel een beetje vreemde vraag. Maar wat doen jullie je paarden / pony's voor bescherming om bij een (indoor) marathon?
Alleen peesbeschermers of nog meer?
En hebben jullie ook paniekhaken aan de strengen? En bij 2-span ook aan de disselriemen?
Sjonniej
Geplaatst: 18-12-04 19:26
Overal paniekhaken aan, zowel aan de strengen als aan de disselriemen bij het span. Maar bij het span alleen in de marathon, in de dressuur hebben we leren disselriemen (staat netter) en de marathon een aantal D-ringen en een panieksluiting.
Met marathon's pakken we de pony's helemaal in, peesbeschermers (voor en achter) en springschoenen. De springschoenen zijn eigenlijk voor het span, omdat de kans dan best groot is dat ze op elkaars voorbenen staan. En in het enkelspan doen we ze maar gewoon aan, want we hebben ze toch en ze kunnen geen kwaad.
Verder doen wij geen gelei/vet op het lichaam, wat je ook steeds vaker ziet. Wat ze ook bij Eventing-paarden doen en ook bandageren we de staarten niet in.
Zo komt het er dan uit te zien;
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 18-12-04 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Pink_Horizon
Geplaatst: 18-12-04 19:59
Ik rij (nog?) geen marathon maar als we wat ruigere ritjes gaan rijden (dus niet over de straat) dan krijgt Pink peesbeschermers en strijklappen om.
Napie
Geplaatst: 18-12-04 22:06
Gewoon met blote benen en zonder paniekhaken. Wel eens paniekhaken geprobeert maar dat maakte teveel geluid. Beenbescherming in shetmaat is uberhaupt niet goed te vinden. Ik heb wel peesbeschermers maar daar liepen ze de benen op open. Benen blijven altijd prima na een wedstrijd of een rit.
liberty
Geplaatst: 19-12-04 10:13
In de marathon heb ik altijd om alle vier de benen beenbescherming en voor springschoenen. In de vaardigheid doe ik heel vaak pijpkousen aan.
Sjonniej
Geplaatst: 19-12-04 11:05
Vaardigheid doe ik trouwens niet om. Dat zijn allemaal lange lijnen in een handgalopje en je maakt dan geen onverwachte wendingen, zodat je pony even in de knoop raakt met zijn benen. De vaardigheid binnen rij ik in draf, dus dan is de kans ook al kleiner.
mriekie
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 11:14
ik zal natuurlijk ook even vertellen wat wij altijd om doen. Aan de strengen zitten paniekhaken. Als we ze aan de disselriemen zou doen ben ik bang dat ze steeds los zitten want als we stil staan dan begint Nelson uit verveling de disselriemen op te eten tijdens de marathon krijgen ze voor springschoenen en peesbeschermers en achter strijklappen maar zit er aan te denken om voor de achterbenen andere bescherming aan te schaffen. Bij de vaardigheid krijgen ze meestal het zelfde om. vooral omdat Cindi dan zo hard mogelijk wil en het liefs alle poortjes tegelijk wil nemen en dus daar ook krappe wendingen worden genomen.
Billy
Geplaatst: 19-12-04 14:13
Ik had voor peesbeschermers en springschoenen en achter strijklappen. Allemaal extra gefixeerd met een tapeje, want in de waterbak wil klitteband nog wel eens losraken
Tess
Geplaatst: 19-12-04 19:53
Voor peesbeschermers, achter strijklapjes en paniekhaken aan de strengen. Verder ook nog een groot zakmes op zak maar da's meer voor mijn eigen bescherming .
liberty
Geplaatst: 19-12-04 19:55
Bij Magpie heb ik geen veiligheidshaken, pastte niet.. Bij Liberty wel
mriekie
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 20:35
In ons tuig zit onder tussen zo veel nylon dat je met een zakmes ook niet zo heel ver komt. We hebben het er dus ook wel met onze instructrice een discussie over gehad. En de conclusie was wel zo'n beetje dat er zo veel riempjes aan het tuig zitten dat je er verschillende los kan krijgen en zo steeds meer ruimte krijgt om je pony uit zijn benarde positie te krijgen
Sjonniej
Geplaatst: 19-12-04 21:52
En panieksluitingen zijn veel beter dan een mes. Als je in paniek bent en je snijdt ineens het verkeerde kapot, hoe moet je dan naar huis. Panieksluitingen trek je open, je spant je ponnie uit, spant het weer in en je kan weer verder. (Mits je ponnie natuurlijk normaal blijft doen)
Dennis
Geplaatst: 19-12-04 22:54
Ik rijd ook nog geen marathons.
Mijn pony's liepen altijd met blote benen, enkel bij wat boscrossen enzo deed ik vaak toch even peesbeschermers om voor de zekerheid.
mriekie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 13:25
Sjonniej schreef:
een aantal D-ringen en een panieksluiting.
waar heb je die D-ringen dan aan vast zitten!? en wat moet ik me daar bij voorstellen?!
Sjonniej
Geplaatst: 20-12-04 14:24
Sanne gaat opzoek naar foto....
Foto's gevonden; Je hebt dus de langboom, daaraan 2 D-ringen en dan een panieksluiting naar het borsttuig toe.
mriekie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-04 17:01
Bedankt denk alleen dat wij dat maar niet moeten doen. Want als Nelson eenmaal weet hoe dat los moet dan blijft ie dat doen.
Nouvel
Geplaatst: 20-12-04 17:43
Ik heb voor 3 in 1 beschermers, die beschermen mooi het hele onderbeen en de kogel. Dan springschoenen tegen aantrappen, en achter strijklappen, daar wil ik eigenlijk ook nog 3 in 1 beschermers voor, mijn oude zijn stuk...
Amanda_T
Geplaatst: 21-12-04 19:29
Ik heb voor peesbeschermers om, achter strijklappen. Als we straks echte marathons gaan rijden, daar omheen nog wat tape, zodat we ze niet verliezen kunnen. Ik rij niet panieksluitingen. Maar die wil ik binnenkort wel aanschaffen! Ik vind het er net uitzien, en ook vanwege het practische aan de panieksluitingen