Omdat ik tegen een probleem aanliep bij het longeren met mijn 3,5-jarige heeft mijn instructrice haar anderhalve week geleden eens gelongeerd en een aantal tips gegeven. Het probleem is dat ik haar niet kan laten stappen aan de longe. Ze is braaf zolang ze mag draven en af en toe eens een stukje galopperen, zolang ze haar zin krijgt dus. Mijn lesgeefster had me geadviseerd een tweetal weken minder of niet te rijden en te oefenen op dat longeren, zodat ik haar in de toekomst wat gemakkelijker even kan longeren voor het rijden (ze is nogal fris sinds het kouder is) zonder ruzie. Volgens m’n lesgeefster moet ze zich maar leren inhouden. Ik heb haar nu een aantal keer gelongeerd, maar er zit geen verbetering in.
Als ze niet naar de stap wil gaan wanneer ik het vraag verklein ik de volte totdat de volte zo klein is dat ze wel moet stappen, als ze dan stapt beloon ik met m’n stem en vergroot de cirkel weer. Meestal stapt ze een paar passen en gaat dan weer draven.
Heeft er iemand nog tips?
Mieke_Cunna
Geplaatst: 15-12-04 10:38
Misschien dubbele longeerlijn zodat je haar kan sturen + iets in kan houden .
Rinske
Geplaatst: 15-12-04 16:38
"Loop" je wel naar haar schouder toe als je wil gaan stappen? Je moet namelijk wel je positie veranderen, anders kan het zijn dat ze niet snapt wat de bedoeling is.
Anoniem
Geplaatst: 15-12-04 18:35
Hier moet je niet zo'n probleem van maken. Als je paard wat meer ervaring heeft en wat meer ontspannen loopt zal ze beter in stap willen. Als je haar in stap gaat dwingen wordt ze alleen maar meer gespannen en wil ze dus juist niet stappen. Het lijkt mij niet direkt onwil of 'haar zin hebbben' maar meer onzekerheid. Ik zou het eerst niet gelijk in het begin vragen van het longeren als ze nog fris is, goed opletten dat je duidelijke en geen tegenstrijdige hulpen geeft met je stem, zweep en houding. En dan wat je zelf al zegt, volte verkleinen. En probeer als ze toch gaat draven haar voor te zijn. Een paar passen stap; belonen en dan weer laten draven en de interval steeds groter laten worden. Dan komt het vast wel goed.