[AR] Beginners rijtuig, wat is makkelijk & nuttig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EmMetjes

[AR] Beginners rijtuig, wat is makkelijk & nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:29

Tijdje geleden zocht ik een goede beleerstal. Inmiddels hebben wij voor 'Onder de Kastanje' gekozen, omdat ik hier de meeste goede verhalen over hoorde en het ziet er goed uit. Kan ik in de weekenden zelf nog even lekker te paard het bos in .

Nu willen wij zelf ook een kar kopen. Veel websites bekeken en info aangevraagd. Maar wat is nu makkelijk voor beginners? Moet gewoon een mooie en degelijk kar zijn maar allerlei extra's hoeft er dus niet op te zitten.

Luchtbanden/massief rubber: mij lijken luchtbanden op de weg comfortabeler maar is dat ook zo?

Graag gebruikers tips wat ik zeker wel op de kar moet hebben en wat praktisch is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:38

wat leuk dat je paard beleerd wordt!! kan je dalek lekker met de kar weg!

ik zou idd kiezen voor luchtbanden. die worden in de recreatie ook het meest gebruikt en lopen het lichtste. verder zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een vierwielige wagen met goede veren en remmen.

in je profiel te zien heb je een KWPNer en hoef je dus niet extra op het gewicht of grootte te letten. er zijn heel wat mooie wagens te koop hoor alleen moet je je nog wel afvragen of je een marathon of recreatie wagen wil of een combi daar tussen.
ik zou zelf persoonlijk gaan voor een marathon/recreatie wagen, die rijden lekker en kan je toch nog iemand mee nemen!

op marktplaats staan soms leuke gebruikte wagens voor leuke prijzen!

succes met zoeken iig!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:46

Zoek een wagentje waar je lekker op kunt zitten, waar je zelf met plezier op gaat zitten. Neem geen wagen die iedereen adviseerd maar waar je zelf met klachten vanaf komt.
Ikzelf heb liever massieve banden. Ik rij 95% over de harde weg, dus heb geen last dat ze te zwaar zijn door het mulle zand. Ik vind massief rubber ook veel mooier staan, maar als je vaak door het bos rijdt met veel mulle paden zijn luchtbanden beter, deze zakken niet zo diep in het zand.
Let ook een beetje op je gewicht, het is voor je paard geen feest als hij 2 uur door het bos moet sjouwen met een kar van 350 kilo. Zorg voor goede remmen, voorremmen voegen niet veel toe dus alleen achterremmen is genoeg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:55

Bedenk ook wat je wilt in de toekomst: vooral met vrienden erop uit trekken of misschien toch wel wedstrijdambities. In de eerste plaats zou ik kiezen voor een recreatiewagen, in het tweede gaval voor een marathon(recreatie)wagen. Ik heb zelf een marathonwagen waarbij ik ervoor heb gekozen dat er ook comfortabele en veilige plaatsen achterin zitten (kunnen ongeveer twee achterin) en ik eventueel ook leuk voor de dag kan komen met dressuur en ringsteken (Hout is extra) Zie profiel.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 13:31

Kar zal vaak meegaan naar de Veluwe dus die tip over rubberbanden en zand is een goede. Daar had ik zelf niet over nagedacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:55

Wij zijn bijna 2 jaar geleden begonnen met mennen en zijn toen via onze vorige staleigenaar bij Kelders terecht gekomen.

Die had toen toevallig een geschikte inruilwagen voor ons, en recreatiewagen die toch een beetje richting marathonwagen gaat, (type Boxer), met luchtbanden.

Wij zijn erg tevreden over deze wagen, het enige waar we toen op vergeten zijn te letten is de beenruimte voor de koetsier. Voor mij gaat het net, maar mijn vriend zit net te veel opgevouwen met zijn benen...
Dus voor jullie ook misschien iets om op te letten...

Verder lijkt het me ook voor een enkelspan ook belangrijk dat de wagen niet te zwaar is...

Succes ermee!

Dit is onze wagen trouwens:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:50

Dan heb ik ook nog een vraagje. Ik wil mijn 2,5 jarige gelderse merrie ook laten beleren. Ik wil met haar graag recreatief rijden(dus o.a. zandpaden en strand). Mijn merrie zal zo'n 1.63 mtr worden. Jullie hebben het over gewicht, maar hoe licht of hoe zwaar moet zo'n wagen dan ongeveer zijn? Ik heb een 2 wielige wagentje voor mijn shet maar dat vind ik niet comfortabel. Die boxer is een mooie wagen, nouvel, weet je hoe zwaar die is?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:47

[***]; Als je ook over het strand/duinen wil rijden zou ik naar een licht wagentje opzoek gaan, zo rond 200 kg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:58

Ik geloof dat onze kar zo'n 225 kg weegt.
Mooi gewicht voor een (onervaren) enkelspan.

Een clubgenoot van mij heeft ook pas een paard gekocht waarmee hij is gaan mennen, en die heeft een verschrikkelijk zware recreatiewagen erbij gekocht.
Het arme dier sjouwt zich een breuk, vooral op zandpaden is dat gewoon te zwaar...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:45

Mijn wagen weegt ongeveer 180 kilo voor shetlanders. Voor enkelspan kan het net maar voor tweespan vind ik het een ideaal gewicht. Een lichter wagentje wordt toch wat onstabiel.
Hou gewoon in je hoofd: zandpad= gewicht van paard maal 1. Kar moet je dus rekenen incl het aantal passagiers.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:13

napie schreef:
Een lichter wagentje wordt toch wat onstabiel.

Ligt aan de soort wagen, maar karretje weegt hooguit 120 kg. Maar die is super stabiel, hij volgt heel goed in de marathon, gaat niet slingeren als je hard gaat en houdt zich na 3 jaar samengesteld nog steeds heel best.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:41

Onze ervaringen dan: wij rijden vaak bij Onder de Kastanje (ook in de woensdagavondlessen, dus misschien komen we elkaar nog wel tegen). We kennen dus het terrein daar vrij goed. We zijn begonnen met een marathon/recreatiewagen, 1,35 meter breed en zespersoons. We hebben deze wagen nog steeds, maar gebruiken hem eigenlijk nooit in het bos. Voor het echte lekkere ruige werk is hij gewoon te breed en te lang.

Eigenlijk gebruiken we altijd de marathonwagen, 1,25 breed en gewoon veel korter en wendbaarder. En op de Veluwe: luchtbanden! Ik weet eigenlijk niet precies wat onze wagens wegen, maar kijk eens op de site van de bouwer: www.hansvandermee.nl. Hij bouwt op maat en heeft vaak nog wel leuke gebruikte wagens staan ook. Hollandse kwaliteit, degelijk en oersterk.

Onze karren bij elkaar:
Afbeelding

Misschien tot ziens bij Onder de Kastanje Haha!

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 09:56

Op diverse websites staat meestel 1.30 - 1.35 breed. Ging er eigenlijk vanuit dat dit dus de standaard maten zijn.

MoniqueT: als ik er dus een ga aanschaffen zou jij mij een 1.25 aanraden? Ga er vanuit dat we beginnen met recreatief, wedstrijden kan altijd nog later. Is dit omdat de bospaden niet zo breed zijn of vanuit algeheel oogpunt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:41

Ja, als je graag op de Veluwe rijdt en wat harder wil gaan dan een sukkeldrafje, dan kan 1,35 wel erg breed worden. De omgeving bij Onder de Kastanje kent prachtige smalle kronkelende menroutes en dan is het gewoon lekker, een smalle wagen. Wel stabiel natuurlijk! Vraag bij het beleren eens aan Bob van Asselt wat hij je aan kan raden, die hebben er daar ook echt verstand van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:34

Die van ons is 1.27m. Prima breedte!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:08

1,25 m bevalt mij ook prima, ik kan vaak langs paaltjes en afsluitbomen waar andere niet langs komen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:58

mijn kar weegt 130 kilo en vind ik toch nog best zwaar. je kar moet niet te licht zijn maar zeker niet te zwaar. als je veel door het zand rijdt is een lichte wagen wel zo fijn.
mijn pony's zijn natuurlijk wel wat kleiner maar ze zijn met z'n tweeen dus ik zou zeker niet over de 200 kilo gaan. ik ga altijd uit van max 2/3 x het gewicht van je paard. en dat is dan je kar + inzittende... dus reken dan maar uit hoe zwaar je je kar wil hebben.
veel succes iig!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:54

Als je paard nog niet beleerd is is het makkelijk om met een 2wielertje te beginnen, het maakt niet uit als ze ineens in hun achteruit gaan, en je moet ook wel heel stom doen wil je omslaan met een 2wieler, dat kan in principe alleen als het paard zelf valt..
Als je paard al goed beleerd is, is een marathonwagen gewoon de meest fijne wagen om mee te rijden, en als je dan ooit nog van plan bent om wedstrijden te doen heb je gelijk een geschikte wagen, ze zijn wel erg duur, maar dan heb je ook wat.. Wat erg belangrijk is bij een 4wielige wagen is natuurlijk dat tie stabiel is en het juiste gewicht en grootte heeft.. stabiliteit kun je testen door de kar haaks te zetten en dan met je gewicht op 1 kant leunen, aan de andere kant mag het voorwiel wel iets omhoog komen, maar als tie dan half omvalt is tie niet echt goed stabiel en zo en zo al niet geschikt voor marathon of andere wilde toeren.
Ik vind zelf luchtbanden het fijnst, het scheelt gewicht en het is idd wat comfertabeler als je over een hobbelige weg moet..
En om het goede gewicht te schatten moet je het gewicht van je paard/pony delen door 3..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:53

Manuutje1990 schreef:
En om het goede gewicht te schatten moet je het gewicht van je paard/pony delen door 3..

Eeeehhh.. klopt dat wel? Gewicht van mijn shet:3 = ongeveer 80 kilo.
Ik weeg zelf 65 kilo dus blijft er nog maar 15 kilo over voor mijn wagen. Gewoon uitgaan van het gewicht van je pony voor jezelf incl. de wagen, dan kan je uitgaan van het rijden in alle terreinen. (mul zand of heuvelachtig = 1 maal gewicht pony/paard)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:09

napie schreef:
Eeeehhh.. klopt dat wel? Gewicht van mijn shet:3 = ongeveer 80 kilo.
Ik weeg zelf 65 kilo dus blijft er nog maar 15 kilo over voor mijn wagen. Gewoon uitgaan van het gewicht van je pony voor jezelf incl. de wagen, dan kan je uitgaan van het rijden in alle terreinen. (mul zand of heuvelachtig = 1 maal gewicht pony/paard)

Je moet het geiwcht van de bagage en de personen er niet aftrekken.. Knipoog

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:22

zie mijn profiel zie je 3 karentjes koets, marton,huifkar!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:04

Manuutje1990 schreef:
Je moet het geiwcht van de bagage en de personen er niet aftrekken.. Knipoog

natuurlijk wel.... het maakt best veel uit of je altijd met 4 of met 2 personen op je wagen zit. je kan nog zo'n lichte wagen kopen maar als je er standaard met 6 man opzit merkt je pony daar nog niks van. je pony voelt het maar al te goed of er 2 of 6 mensen op zitten...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:11

laura2span schreef:
natuurlijk wel.... het maakt best veel uit of je altijd met 4 of met 2 personen op je wagen zit. je kan nog zo'n lichte wagen kopen maar als je er standaard met 6 man opzit merkt je pony daar nog niks van. je pony voelt het maar al te goed of er 2 of 6 mensen op zitten...

Ik neem aan dat je in een marathonwedstrijd geen 6 personen meeneemt.. Verward En het is het meest gechikte gewicht voor een marathonwagen..

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:18

maar je hoeft een marathonwagen niet alleen voor marathons te gebruiken! dus als de wagen zo veel ruimte heeft zou het wel kunnen (maar een marathonwagen is meestal toch erg compact zodat er meestal niet eens ruimte is voor zo veel mensen)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:31

mriekie schreef:
maar je hoeft een marathonwagen niet alleen voor marathons te gebruiken! dus als de wagen zo veel ruimte heeft zou het wel kunnen (maar een marathonwagen is meestal toch erg compact zodat er meestal niet eens ruimte is voor zo veel mensen)

Bij ons kunnen dr 4 op..
En nee, natuurlijk hoef je je marathonwagen niet alleen voor wedstrijden te gebruiken.. Wij gebruiken ook de marathonwagen recreatief.. Maar een als je een marathonwagen hebt gebruik je die meestal ook voor wedstrijden.. Anders is het wel een beetje zonde van het geld.. Aangezien het niet de goedkoopste zijn.. En je paard of pony zal heus niet bezwijken als er 2 personen meer op de wagen zitten..