[AR] [LO] Bijzetteugel effectief?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elady

[LO] Bijzetteugel effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 18:56

Hi,

Nu het longeren met dubbele lijnen goed gaat bij Lady en ze haar rug goed gebruikt wil ik toch wat anders proberen
"Waarom?" zou je kunnen denken.
Ik zit nogal te klooien met die lijnen. Aangezien ik vrij klein ben (1.61) en die lijnen gewoon erg lang. Verder blijven de haken van mijn lijn vaak hangen (heb ze al gesmeerd, maar het werkt gewoon niet).
Kortom: Ik wil wat anders.

Nu zat ik te denken aan bijzetteugels. Maar werkt dit hetzelfde als dubbele lijn? Ik bedoel dan dat het het paard vraagt om de rug goed te gebruiken en zelf een oplossing zoekt door na te geven?

Bedankt alvast.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:03

bijzetteugekls zou ik afraden,
die dwingen het paard min of meer in een houding...
ik hoor veel goede dingen over een pessoateugel, maar daar heb ik geen ervaring mee...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:05

En als je hem nou niet op een strakke maat zet?

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:10

Ik heb een methode van de fysio gekregen voor Koko (wel met bijzet, maar die mogen gewoon redelijk loshangen).

Is vooral voor het voorwaartse neerwaartse, ik weet niet of je dat zoekt?
Als je meer wilt weten dan moet je me maar PB-en dan zal ik het proberen uit te leggen! Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:15

een bijzetteugel is niet elastisch, dus het geef niet mee of neemt ook niet aan
als je ze los doet, dan kan het paard denken, oh ze zitten los genoeg, ik kan doen wat il wil
en hij loopt vrolijk verder met zijn hoofd in de lucht
dus voor daadwerkelijk effect te hebben moeten ze to ch redelijk "strak" staan, of toch zo dat hij en grens heeft, anders heeft het geen nut
maar neem nu dat ze zo staan dat hij met zijn hoofd net horizonteel kan lopen (hals evenwijdig aan de grond) en niet hoger
dan dwing je hem om zo te lopen
of dat zijn spieren en hijzelf daartoe in staat zijn is een andere vraag, maar hij kan niet anders want de bijzet geeft niet mee
en ik geloof dat de pessoa met een soort katroleffectjes is, die ook achter zijn achterhand lopen, en zo heeft hij wel ruimte met zen hoofd, maar ook beperkt, maar minder gedwongen
snap je?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 21:31

Ik pb je morgen Binar (ben druk met school bezig)

Dutske: ik snap hoe je het uitlegt. Ik weet het ik ben eigenwijs..maar stel dat je een tussenweg kunt vinden tussen los en strak? Zou het dan geen oplossing zijn? Lady heeft namelijk de neiging om met de lange lijnen zover d'r hoofd naar beneden te brengen dat de dubbele lijn helemaal geen effect heeft en dat ze ze in feiten gewoon lostrekt en geen aanleuning zoekt/heeft.
Ik zat te denken aan bijzetteugels omdat ze daar zelf een balans moet zoeken tussen aanleuning en ontspannen. En dat het voor haar effectiever werkt.

Vertel maar als ik helemaal fout denk.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:36

Hoi, bijzetteugels zijn wel effectief, heeft bij mijn paard ook goed geholpen. Als je goed stelling vraagt en die dingen ook zo afstelt worden ze heel soepel in hun hals en krijgen ze mooi spieren bovenin de nek (zodat ze dus een dressuurkapje krijgen). En je kan ook een slofteugel door de benen via het bit aan de zijkant vastmaken, dan lopen ze heel goed diep en laten ze hun rug vaak ook los. Doie dit niet te lang want dan krijgen ze spierpijn! Succces!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 21:37

alexandra15: bedankt voor je reactie.
Ik had nog bijzetteugels liggen, ga ze toch maar eens uit het stof halen, invetten en uitproberen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:04

je kunt het uiteraard proberen he
zolang je het rustig opbouwt, en het niet te strak doet kan het niet veel geen kwaad denk ik
Misschien werkt het voor jouw paard wel
ieder paard is anders uiteraard
Maar ik voel me er persoonlijk niet echt makkelijk bij, als ik aan bijzetteugels denk zie ik een paard voor me met zijn kop in de krul getrokken Haha!

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:14

dutske schreef:
als ik aan bijzetteugels denk zie ik een paard voor me met zijn kop in de krul getrokken Haha!

Dat gebeurt idd wel vaak, maar niet als je de bijzet juist gebruikt.

Ik moet van de fysio met losse bijzet longeren.
De longeerlijn gaat door 1 bitring richting zijn borst en wordt vastgemaakt tussen de voorbenen. (pff moeilijk om dit met woorden te omschrijven. Elady, als je het niet helemaal snapt dan zal ik je binnenkort op stal (boktrit?) wel even laten zien hoe je het vastmaakt Haha! )
Het paard heeft hierdoor wel alle vrijheid maar je krijgt hem wel makkelijk voorwaarts neerwaarts, zal wel even een aantal keren duren, maar het werkt zeker wel! tenminste bij Koko wel, en Irene heeft deze methode ook bij Evita moeten doen OK dan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:31

Ik heb je topic verplaatst van VMR naar UZ.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:38

je moet ze wel strak doen, anders hebben ze nog geen zin en bijzetteugels zijn er ook voor om je paard goed naar beneden te laten lopen en hoe LOSSER JE ZE DOET, HOE HARDERE RUKKEN HET PAARD IN DE MOND KRIJGT! Want dan kan dat bit veel makkelijker door die mond heen bewegen dan dat er gewoon druk links en rechts staat. succes, ik zou het maar gewoon proberen en zelf kijken wat je ervan vindt en wat voor een effect het op je paard heeft.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:40

Voortaan even [LO] voorin je titel zetten aub Lachen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:34

De manier van Binar gebruik ik ook inderdaad (de zelfde fysio natuurlijk Knipoog )
ik heb daarbij de bijzetteugels best wel los zitten, ze hangen in een boogje in principe. Evita loopt erg goed en vooral ontspannen op deze manier!
strakke bijzetteugels zoals alexandra15 verteld vind ik echt niks Het hoofdje is dan wel in de krul maar ontspanning is heel ver te zoeken Scheve mond

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:11

Ik heb dat hier eens zitten lezen.
Ik heb een verzorgpaardje dat vrolijk met haar neus in de lucht loopt.
Sinds enkele keren heb 'k gelongeerd met bijzetteugels... en het werkt...
'k ben begonnen met haar er eerst aan te laten wennen door ze los te laten hangen, daarna heb 'k ze strakker gezet... het resultaat: als 'k met haar rij zoekt ze aanleuning in de teugel, ze is soepeler en brengt haar achterhand meer onder...
Je moet inderdaad wel weten hoe je ze gebruikt... en vooral goed kijken naar je paard zelf... dan merk je zelf wel of wat je doet goed is of niet.

succes ermee

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:18

Citaat:
strakke bijzetteugels zoals alexandra15 verteld vind ik echt niks Het hoofdje is dan wel in de krul maar ontspanning is heel ver te zoeken
Dat gevoel had ik dus ook. Met de dubbele lijnen longeer ik ook eigenlijk met boogjes (hoewel Lady ze ook in een boogje trekt).
Ik merkte dat dit niet werkte en dat ze of te ver naar beneden loopt of te ver met d'r koppiej loopt.

Ik heb bijzetteugels liggen..dus morgen is de grote dag (arm paard haha).
Anous: ik wil het graag zien.

karin59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:29

Ik ben 1.60 en werk ook met dubbele lijnen. Ik heb ze gewoon een stuk afgeknipt. Dit zijn speciale lijnen voor het werken met dubbele longe, dus het eerste gedeelte is dik touw, zodat het makkelijk door de geleiders gaat.
Veel succes.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:18

ik heb ook de lijn die jij omschrijft. Met touw en met lijn zeg maar.
Ik ga toch voor de bijzet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:01

Als je met dubbele longe kán longeren is dit 10x beter. Je kan ieder moment inspelen op de situatie en hoe los je je bijzet ook doet, hij zal je paard altijd in de houding dwingen. Wil je paard dit niet, gaat ze in verzet en train je alleen de onderhals en andere verkeerde spieren. Ik wil anders wel eens bij je langs komen binnekort om te kijken hoe je je probleem misschien op kan lossen.
Ik ben zelf ook niet erg groot (1.65), maar het lukt me toch aardig.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:14

Binnenkort hebben we weer een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie over het longeren zullen we ook ingaan op de praktijk, er is dus ook de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen. Zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kun je kijken op de onderste site uit mijn onderschrift.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:45

De methode die ik moet gebruiken van de fysio die staat ook in het boekje van Lammert Haanstra (pagina 101, foto 10.11, heb het net even opgezocht)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:24

De pessoa teugel is volgens lammert haanstra een vervanging voor het longeren met dubbele longe.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:49

Ik heb van die rubberen bijzetteugels gehad. Maar ik vond het niet handig. Volgens mij snapte mijn paardje (en ik) het niet helemaal. Hij ging helemaal met zijn neus over de grond lopen zodat hij bijna in die bijzetteugels stapte. Ook als ik ze vrij "strak" zette. Voor de rest ging hij zichzelf niet meer "dragen" of zo daardoor. Als ik mocht kiezen denk ik ook dat ik voor dubbele lijnen zou kiezen (heb eens een clinic gezien bij Lammert Haanstra) maar moet eerlijk zeggen dat ik bijna nooit longeer. Klinkt een beetje simpel, maar wordt er gewoon duizelig van

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:27

Bijzetteugels gebruik ik alleen bij paarden die al 'in de houding' lopen, die snappen waar ze hun hoofd moeten laten en waarbij de bovenlijn al ontspannen is. T is geen geschikte hulpteugel om n paard iets te leren of hem echt aan t werk te zetten, daar kun je het beste de dubbellonge voor gebruiken. En om ze te leren ontspannen, na te geven en aanleuning te laten accepteren kun je mijns inziens t beste een goque gebruiken, omdat dat een gesloten cirquit is.