Met Propje wil ik graag proberen om vrij te springen.Maar hoe doe je dat? Ik had verwacht gewoon aan de longeerlijn.Zo'n rondjes laten lopen en daar een sprong neerzetten?Maar op de foto's zie ik nooit geen longerlijnen..Hoe doen jullie dat?
DanielleJ
Geplaatst: 07-12-04 14:38
Sprongetje neerzetten, maar met aan de zijkant een balk, van de hindernis aan de binnenkant (dus het dichtste bij jou) op de grond neerzetten. (dat ie er dus schuin tegenaan staat) Wel gewoon longeerlijn aan je paard vastmaken. Als je paardje dan die sprong neemt, zul je zien dat de longeerlijn wordt 'geleid' door die schuine balk en niet blijft hangen !
Succes ermee !
Sjonniej
Geplaatst: 07-12-04 15:45
Geen longeerlijn, want dan blijft je longeerlijn achter de hindernispaal hangen Je hebt wel speciale palen die lopen helemaal rond, maar die kosten wel veel. Daar kan je ook 5 balken achter elkaar op neet leggen.
ilovejuno
Geplaatst: 07-12-04 17:32
zo doe ik het: snapie?
Sjonniej
Geplaatst: 07-12-04 17:37
Foto doet het niet...
Chanelletje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 18:25
Sjonniej schreef:
Geen longeerlijn, want dan blijft je longeerlijn achter de hindernispaal hangen
Ik heb geen palen maar van die kruisjes
ilovejuno
Geplaatst: 07-12-04 18:25
ow zal effe nog een keer proberen
ilovejuno
Geplaatst: 07-12-04 18:27
hoop dat ie het nu wel doet
ilovejuno
Geplaatst: 07-12-04 18:28
ik hoop dat je het een beetje kunt lezen wat erbij staat want het is wat kleiner geworden door het verkleinen.
Sjonniej
Geplaatst: 07-12-04 18:47
Maar dan blijft je longeerlijn achter de paal hangen... Tenzij jij telkens capriolen uit gaat halen etc. Maar dat is ook niet best voor de mond van je paard.
Je kan wel cavalettie's stapelen, dan kan het wel.
malibu1983
Geplaatst: 08-12-04 13:16
ik laat mijn pony aan de longeerlijn springen over balken die op grote kratten staan. longeerlijn blijft er niet achter hangen en de balken kunnen er snel genoeg vanaf bij het aantikken. als je je paard aan de longeerlijn hebt dan hoef je toch geen balk aan de zijkant van de hindernis te doen?? lijkt mij heel erg in de weg zitten.
Chanelletje
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 13:36
Moet ik trouwens ook peesbeschermers aandoen?? Met 'gewoon' springen doet ze het super en raakt ze de balk nooit aan,maar klopt het dat ze bij vrijspringen eerderblessures oplopen dan met springen met de ruiter? En klopt het ook dat als je peesbeschermers een paar keer aandoet,je ze dan altijd moet aandoen bij springen omdat het wel beschermt,maar ook zwakker maakt?
Sjonniej
Geplaatst: 08-12-04 18:05
peesbeschermers; ze beschermen alleen maar verzwakken niets. Bandages daarentegen wel. Ik zou wel peesbeschermers aandoen, liever het zekere voor het onzekere. Vaak heb je eerder blessures omdat je ohz. aanvoelt of hij goed loopt en als hij los loopt kan hij op hele andere dingen gaan letten en daardoor niet goed springen.
merrieveulen
Geplaatst: 14-12-04 19:49
idd. peesbeschermers zijn er om te voorkomen dat je pony zijn voorbeen aantrapt met zijn achterbeen bijv. bij een landing. je kan ook gewoon zonder longerrlijn laten vrijspringen, gewoon een balk langs de zijkant ven de hindernis zetten, dan gaat ie er niet zo makkelijk langs.
Lauraa91
Geplaatst: 14-12-04 20:56
ik denk dat ilovejuna bedoelt dat je je paard dan gewoon loz kan laten. niet aan de longeerlijn
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 15-12-04 09:02
Ik laat de mijne altijd gewoon los, hindernis staat tegen een muur, en aan de andere kant met een balkje afzetten om te zorgen dat ie er niet langs kan. Nu heb ik wel een hele makkelijke pony, die springt uit haar eigen al.
Bojangles
Geplaatst: 15-12-04 10:13
Als je met longe wil laten springen, dan gebruik je toch emmers o.i.d. om een hindernis neer te zetten. Zelf doe ik ze los laten springen, en dan aan de ene kant heb je de omheining en aan de andere kant maak je iets van balken zodat hij er niet langs kan
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 15-12-04 15:36
Net nog even op mijn foto's ervan gekeken, maar ik zeg al, de mijne is heel makkelijk. Ik zet de hindernis zo dicht mogelijk bij de muur, met een caveletti ertussen omhoog gezet omdat er nog net een ruimte is waar ie wel eens tussendoor kan wringen, en ik ben te lui om weer een hindernis op te bouwen. Hier een foto:
Je kunt er dus nog 2 balkjes aan de zijkant bijleggen zoals in de tekening van ilovejuno, of daar ook een hindernis dwars maken. Wil ie uitbreken, moet ie toch nog springen.
Bojangles
Geplaatst: 15-12-04 18:50
Ahhhh wat was Neon daar nog "jong" Idd bij sommige paarden heb je geen zijbalkiets nodig, die springen graag uit zichzelf
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 15-12-04 19:22
Ja, daar was ze 1,5 jaar oud, en ze verloochend haar afkomst niet en is gewoon dol op springen. Zet een hindernis in de bak, en ze springt er uit zichzelf overheen. Ben wel benieuwd wat ze aankan, toen heb ik het nooit hoger als 50 cm gezet, vond het anders te hoog voor een jong paard, nu is ze ouder maar hebben we geen hindernissen meer.
merrieveulen
Geplaatst: 15-12-04 20:17
Summertje schreef:
Ahhhh wat was Neon daar nog "jong" Idd bij sommige paarden heb je geen zijbalkiets nodig, die springen graag uit zichzelf
idd. het paardje van een vriendin sprong zodra ze in de bak was en je een handje biks bij je had. ze liep een rondje, sprong, kwam biks halen, liep een rondje, sprong, kwam biks halen, liep een rondje....
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 15-12-04 22:00
Ja, ik moest ook erg opletten dat ze niet teveel wilde springen. Bij deze foto's maken bijvoorbeeld, ik stond aan de kant waar ze naar toe sprong, en bij de poort stonden wat mensen. Kwam ze even bij mij "buurten", dan draaide ze zich om, sprong en stopte meteen bij het hek om daar weer te buurten, en dan draaide ze zich weer om, enz........ Ben allang blij dat ze het bij hindernissen gelaten heeft en niet in haar enthousiasme een keer de bakrand geprobeerd heeft! Maar als ik ze even in de bak wilde laten lopen en er stond een hindernis, moest ik er die ook echt uithalen, anders zou ze een uur lang alleen maar op en neer aan het springen gaan, en ik geloof niet dat dat echt goed is voor een jaarling.
Maar ik denk, dat nu ze ingereden is, ze weinig moeite met hindernissen zal hebben.