Hoe kun je vrijheidsdressuur bij een paard aanleren? Mijn paard kan wel voetje geven, buigen en op dingen staan. Maar hoe leer ik liggen aan? Dat wil ik super graag doen. Iemand tips?
Brechtje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-04 22:23
Niemand enig idee?
xMarieke
Geplaatst: 06-12-04 23:26
Moet je even kijken bij 'Uit het zadel' en pinky_girl (of was het pinkygirl) heeft een site met uitleg.
Vrijheidsdressuur.nl (mijn page) is op dit moment helaas niet optimaal in werking. Excuses daarvoor, wordt aan gewerkt!
merrieveulen
Geplaatst: 14-12-04 19:24
ik leer het aan door eerst het been op te tillen, en het daarna langzaam naar achter te bewegen. hiervoor moet het paard je wel vertrouwen, anders loopt hij achteruit. als het vertrouwen er is, zal het paard zakken en uiteindelijk op de knie rusten (kies dus een plek met een zachte ondergrond!). als het paard dit kan, kan je op de volgende manier verder gaan. het paard draagt een halster, met een touw dat je vasthebt over de hals heen, dus vanaf het halster achter de hals langs. je neemt het been op, en laat het paard iets zakken. daarna VRAAG je buiging van de hals (dus niet het hoofd met het touw omtrekken, lichte druk moet genoeg zijn anders is hij er nog niet klaar voor), het hoofd zal van je afdraaien en het paard zal vanzelf jouw kant op zakken. zorg wel dat je er niet onder komt! ik heb mijn pony het op deze manier geleerd en ik hoef nu alleen maar het beentje te pakken en mijn andere hand op haar schouder te leggen, dan gaat ze zelf. uiteindelijk zal alleen een stemcommando genoeg zijn.