[AR] [LO] Hoeveel longecontact?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

[LO] Hoeveel longecontact?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 14:44

Afgelopen weekend heb ik een cursus gedaan waarbij ook het longeren met dubbele longe even aan de orde is geweest. Ik longeerde al wel eens, maar meer vrijblijvend, als ik geen tijd had om te rijden ofzo. Ik vond het longeren met dubbele longe heel erg leuk om te doen, en het is ook heel goed voor mijn paard, die veel meer over zijn rug moet leren lopen, en een behoorlijke onderhals heeft. Dus longeersingel gekocht en dubbele longe gemaakt Haha!
Tijdens de cursus zijn we echter niet heel diep ingegaan op dubbel longeren, dus ik wil hier snel meer en ook diepgaander dingen over weten, boektitels zijn welkom dus. Nu mijn eerste brandende vraag: De instructrice zei dat ik de lijnen bij mijn paard los moest laten hangen, zo dat je eigenlijk geen contact met de mond hebt, voor mijn gevoel. Hoeveel contact moet je hebben, en moet dat contact er constant zijn? Moet je eigenlijk doen alsof de longes teugels zijn? Als ik de longes strakker neem, zodat ik meer contact heb, gaat mijn paard zich wel redelijk verzetten tegen de bijzet, en trekt ie zich in de krul. Is het voor een paard dat dit voor het eerst doet beter de lijnen los te laten hangen zodat ie het even zelf kan uitzoeken qua aanleuning, bijzet, over de rug lopen enz?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:46

Als je geen contact hebt en je laat alles loshangen heeft het totaal geen zin. Dan kan je net zo goed zonder longe's longeren.
Er moet een zeker constant contact zijn, hiermee zal je paard sneller gaan nageven. Ongeveer evenveel druk als je ohz. ook hebt.
Lees het boek van L. Haanstra, Longeren heet het. En ga niet zelf zomaar wat doen, haal wel even hulp anders wordt het probleem alleen maar groter.

Doortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:09

kijk even bij het topic in : Uit Het Zadel dat heet: iemand ervaring met werken met de Lange Lijnen? Daar staan links en ook info bij Knipoog Ik doe het zelf ook, dus als je meer wilt weten PB dan Knipoog

Het heeft eigenlijk geen nut om de dubbellonge zo los te doen, je paard gebruikt dan niet de belangrijjke spier die van de oren tot aan de staart wortel loopt. Hij wordt daar niet soepeler van, hij gebruikt zijn spieren dan niet..je moet gewoon licht contact hebben met de mond. De longes (lange lijnen) moet je ook weer niet tè strak doen, dat levert alleen maar stress op........

Titels van boeken staan ook bij dat Topic;) ga maar ff kijken;)

Groetjes!