[AR] gedrag paard bij grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

gedrag paard bij grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 20:51

Ik ben af en toe een beetje met mijn (vz) paardje wat aan t rotzooien in de bak (ander paard doe ik, nu bijna niet meer eigenlijk, level 1 PNH) Zo ben ik bezig met het wandelen in de bak en hem bij me houden. Oftewel volgen zonder touw of iets dergelijks. Gaat perfect! Hij volgt me werkelijk waar overal, of ik nou ineens rechtsomkeertmaak, hij blijft me volgen. Ook draf blijft hij bij me (al is hij wat lui en komt er soms een vrij rgoot gat tussen ons Haha! ) MAAR als ik te vaak of te lang blijf draven, wordt hij sacho en slaat eerst met zijn benen voordat hij overgaat in draf. Dit gepaard met t plat leggen van zijn oren. Duidelijk irritatie dus. Maar waarom?? Waarom wordt hij zo geirriteerd als ik van hem weg ren? Iemand het antwoord?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:57

hij wil je dus best wel volgen , maar tot zekere hoogte en liever niet te moe worden Haha! (denk dat hij t idd niet zo leuk vind dat geren nergens heen ..zonder reden (gevaar))

vind het al netjes dat hij je ook in draf goed blijft volgen .. Knipoog

ben wel benieuwd wat de kenners er van zeggen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:02

Is dit niet gewoon (paarden)speelsheid? Kijk maar eens naar paarden die met elkaar spelen, die hebben ook vaak hun oren naar achter.
Maar misschien is hij idd boos (dat zijn ondergeschikte wegloopt uit de kudde Lips are sealed )

Moeilijk te zeggen vanachter de pc.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:07

PeruaansePas schreef:
Is dit niet gewoon (paarden)speelsheid? Kijk maar eens naar paarden die met elkaar spelen, die hebben ook vaak hun oren naar achter.
Maar misschien is hij idd boos (dat zijn ondergeschikte wegloopt uit de kudde :x )

Moeilijk te zeggen vanachter de pc.

dan zit er toch iets niet goed hoor , hij hoort zijn meerdere te volgen
niet zijn ondergeschikte

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:39

nee dan zou hij mij idd niet volgen. Dan zou hij mij zijn kont toekeren.. Maar peruaansePas, misschien is dat t wel hoor, ik heb geen idee. Aleen beetje jammer dat paarden iets weerbaarder zijn dan ik... Als ik een klap krijg zeg ik toch op zijn minst heel hard au!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:16

Misschien ga je te lang door. Dit soort spelletjes zijn vaak wel dominantie gericht. Blijf je tegen je paard zeggen: "Wie is de baas?" Dan verveelt dat en dan probeert hij jou tot een ander spelletje te verleiden.
Hoe reageer jij eigenlijk op zijn gedrag?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:37

lang is het zeker niet. Het was namelijk maar 5 minuten. En hoe ik daar op reageer? Niet denk ik?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:06

Het kan zijn (kan) dat je bv een paar keer gestopt bent of hem zelfs 'gerust gesteld' hebt wat je paard als een beloning kan zien. Heb je niemand die je kan filmen? Dan kun je beter zien hoe je zelf reageert. Ook 'niets doen' is een reactie Lachen

Maar het kan dus ook een uitnodiging tot spel zijn, voor je paard heel onschuldig maar een mens is wat minder stevig gebouwd dan een paard.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:14

Ik snap dat niets doen een reactie is, maar hoe zou jij erop reageren dan? En idd.. een mens is minder stevig gebouwd.. Als ik hem bekijk in ht land vertoond hij vaak hetzelfde gedrag naar de andere paarden, zodra ze aan t spelen zijn...

Ik twijfel nu alleen heel erg of het nou echt irritatie is of dat t idd een 'spel' van hem is..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:29

Tja als ik ga rennen bij de Anda waar ik af en toe wat mee doe kan ik er zeker van zijn dat hij mij 'aanvalt' bij wijze van spel. Het renspel doe ik gewoon (de komende tijd) niet. Ik doe ook Parelli met hem en sommige spelletjes...tja daar moet ik gewoon mee wachten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:30

Als je twijfelt: probeer het op film te zetten. Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:34

ja mssn kan ik dat wel eens doen, alleen weet ik niet of ik zo maar de camera mee mag en verder snap ik ook nooit hoe je dat op de tv moet krijgen en zo... En daarbij moet er dan iemand mee zijn om te filmen, die kan dan dus ook beoordelen waarom hij het doet, toch? Haha!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:40

Als mijn paard dat doet, met zijn voorbeen maaien, soms een gil geven en boos kijken met gebogen hals, dan ben ik altijd gelukkig Knipoog (ik bedoel als ik dus ga 'draven' en hij dan enthousiast meedraaft)
Hij heeft er dan duidelijk zin en, is zo licht als een veertje en blijft bij me.
Het kan ook wel eens zo zijn dat hij het inderdaad saai vind. Als hij je 1 of 2 keer volgt in draf, dan is het toch ok? Belonen en iets nieuws verzinnen Lachen
Veel plezier!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:52

Dus jij ziet dit als een positief iets? Ik heb echt geen idee... Op mij komt t meer als irritatie over.. Oren in zijn nek, zwaaien met voorbeen.. Maar idd, 2 keer volgen is prima. Het moet voor hem ook leuk blijven, daarom doe ik dit soort dingen ook maar 5 a 10 min.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:00

Ik kan het niet zien vanaf hier natuurlijk, maar als hij zonder morren direct met je meedraaft denk ik dat hij het als spelletje ziet. Als hij ook een beetje tegenwerkt zal het wel geen-zin zijn Haha!
Dan maak het leuker! Draaf bijvoorbeeld eens naar een appel toe die daar 'toevallig' ligt Knipoog
Echt, 2x toeval werkt heeel goed

(ps. op www.naturalhorsemanship.nl wordt véél over Parelli gekletst)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:01

ow dat is nou eens een heeeele goede tip, aangezien deze man absoluut alleen maar aan eten denkt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:02

mijn mini doet het uit speelsheid, ook oortjes in de nek etc. verder nooit problemen mee, en als ik één keer aangeef dat ik geen zin meer heb, houdt ze ook op. ze kent haar plaats dus. hoe is je paard verder in de omgang? het moet wel zo zijn dat jij de leider bent, maar als hij achter je wil lopen zonder problemen is dat wel duidelijk. veel mensen maken de fout om spelen te verwisselen met vechten, mede omdat het bij paarden nog weleens hard aan kan komen. als je het niet wil, moet je duidelijk zijn. iets mag altijd, of het mag nooit. jij als leider moet ook aangeven of je wil spelen of niet. je paard daagt je misschine uit voor een spelletje. kijk eens wat hij doet als je erop ingaat. ik heb altijd de grootste lol met mijn mini in de wei, ze rent bokkend rond en rent me achterna met 'bijtpogingen', of ik ren haar achterna (ja, de mensen id de buurt denken al dat ik gek ben.... MAAR HET IS ZOOOOOOO LEUK!). is ook een leuke afwisseling op het rijden en het versterkt jullie band.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:02

Zo een heb ik er ook!
Succes Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:18

nou merrieveulen. Het gaat hier om een stevige boullonais (of zoiets) soort van grote dikke tinker met meer temperament. En ik wil zeker nietd at hij met bijtpogingen of andere activiteiten o mij af komt stormen. Ik ben niet zo stevig als hij en bij 1 flinke klap loop ik niet meer zo vrolijk rond..

Verdre.. Dit paard heeft niet echt veel respect voor mensen. Hij heeft lange tijd in alles zijn zin gehad. Bij mij mag hij ineens niet meer alles. Ik sta niet toe dat hij zijn kont naar me toe keert tijdens het poetsen en tijdens t rijden mag hij ineens niet meer lopen waar HIJ dat wil. Is ie niet blij mee...

Vandaag kwam ie wel weer heel enthousiast naar me toe rennen in het land. (riep eigenlijk ander paard, maar ach, altijd leuk als die hele meute op je af komt denderen Haha! )

En hoe weet je dan dat t echt een spelletje is? Dat er niet per ongeluk ineens wél een seriuese ondertoon in zit?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:35

Citaat:
En hoe weet je dan dat t echt een spelletje is? Dat er niet per ongeluk ineens wél een seriuese ondertoon in zit?

Heel simpel: tijdens het spelen worden grenzen verkend, opgerekt en afgebakend. Niemand raakt ernstig gewond.

In een gevecht worden grenzen overschreden bv bij wisseling van de macht. Dit is niet alleen bij paarden zo, kijk maar eens naar spelende jongetjes op een schoolplein.

Neem deze signalen dus altijd serieus!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:56

Ik heb je topic verplaatst naar UZ Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:31

Boos kijken tijdens het oefenen is meestal een teken dat je paard met jou wil spelen, of eigenlijk het spelletje terug speelt. Hij speelt de 'driving' game met jou.

Probeer het wat afwisselender voor hem te maken. Vraag snellere reacties, zodat hij zich niet gaat vervelen en zelf spelletjes gaat bedenken Lachen na een paar rondjes gaat het ook wel vervelen hoor, als je hem niets uitdagends meer vraagt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 14:58

callippo, dat hoorde ik idd op een ander forum ook al. Paard speelt driving game met mij ipv ik met hem.
Vandaag ga ik het met appels of iets dergelijks proberen en proberen iets meer variatie te brengen in het spel.

Wil binnenkort ook eens een skippybal kopen, hopen dat hij daar wat mee kan!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:34

Vergeet niet dat dieren ook door middel van spelen rangorde bepalen, daarvoor hoeven ze lange niet altijd te gaan vechten.
Verder kan ik je niet helpen, ik doe niet aan VD.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:59

als hij dingen doet zonder dat jij aangeeft dat hij dat mag, is hij bezig te domineren. bij paarden onder elkaar zal het paard dat de hoogste rang heeft bepalen wanneer en hoe er gespeeld wordt. jij moet de leider zijn, dus geef jij aan hoe, wat en wanneer. als je paard uit zichzelf zonder (onbewust) teken van jou achter je aankomt en je uitdaagt, moet je hem ontmoedigen door aan te geven dat je geen zin hebt in een spelletje of er niet van gediend bent. het lijkt mij een dominantieprobleem, zeker omdat hij vroeger altijd zijn eigen zin kreeg. wees duidelijk voor hem, wat niet mag, mag niet en wat wel mag, mag wel. als hij het toch probeert, doe je wat een alfamerrie die reageert op ongewenst gedrag zou doen, nl. je kont indraaien en in zijn richting trappen. je hoeft niet bang te zijn dat je hem bezeert, want een trap van een echt paard komt wel even harder aan, en bij paarden onder elkaar gebeurt dit ook. het is dus niet zielig. je moet alleen wel uitkijken, want als je paard echt probeert om de baas te worden, heb je kans dat hij terugvecht, en dan kunnen er ongelukken gebeuren. (neem bijv. een zweepje mee bij je oefening, dan kan je een eventuele echte aanval afweren, maar het lijkt mij niet dat hij dit echt snel zou doen, maar toch...) meestal zijn paarden na zo'n onverwachte reactie echter wel ontmoedigd.