[AR] [LO]Pessoateugel ??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein117

[LO]Pessoateugel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:01

Hallo,

Ik heb een vraagje over de pessoateugel. Ik heb een tinker van 4 jaar. Hij is vrij dressuurmatig en ik zou dus graag een pessoateugel bij hem willen gebruiken maar nu is de vraag, is dit verstandig? En wat doet het precies enzo. Als iemand me er meer over kan vertellen graag. Ook als iemand er eentje heeft liggen en het samen met mij een keer bij mijn paard wil proberen, dan hoor ik het graag. Ik woon in Apeldoorn.
Groetjes marjolein

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:30

Waarom wil je met een pessoateugel gaan rijden?
Heb je er een speciale reden voor??

Zo niet en gaat alles goed, dan zou ik er helemaal niet mee gaan beginnen... Met zo min mogelijk hulpteugels rijden is naar mijn mening altijd nog het beste

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:07

Ik zou het niet doen zeker niet bij een paardje van 4.
En waarom zou je die willen gebruiken?

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:23

Als je gaat longeren met een pessoa is dit goed voor de achterhand van een paard ik weet niet of dit de bedoeling is bij je dat kan ik niet echt uit je verhaal halen, maar als je er meer van wilt weten wil ik het je graag vertellen alleen moet je iets precieser zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:29

Alles wat je wilt bereiken , kun je erin rijden. Hulpteugels en andere gadgets zijn uitgevonden om sneller resultaat te krijgen, maar het zijn schijnvorderingen. Als zo´n teugel eraf gaat, blijft een paard heus niet vanzelf in de houding lopen. Als je weet hoe je een paard moet rijden, krijg je wel altijd resultaat. Beter leren rijden is altijd beter voor ruiter en paard dan welke hulpteugel of gadget dan ook. Heb geduld. Hou van je paard. Trek zijn hoofd of lijf niet in een houding met een ding.

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:35

Citaat:
Alles wat je wilt bereiken , kun je erin rijden. Hulpteugels en andere gadgets zijn uitgevonden om sneller resultaat te krijgen, maar het zijn schijnvorderingen. Als zo´n teugel eraf gaat, blijft een paard heus niet vanzelf in de houding lopen. Als je weet hoe je een paard moet rijden, krijg je wel altijd resultaat. Beter leren rijden is altijd beter voor ruiter en paard dan welke hulpteugel of gadget dan ook. Heb geduld. Hou van je paard. Trek zijn hoofd of lijf niet in een houding met een ding.

Daar en ik het helemaal mee eens daarom is het ook belangrijk dat je weet wat je ermee wilt doen
[/quote]

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:02

banjer84 schreef:
Daar en ik het helemaal mee eens daarom is het ook belangrijk dat je weet wat je ermee wilt doen
[/quote]

Idd grijp niet direkt naar allerlei hulpmiddelen. Zoek het probleem meer bij jezelf. Leer rijden met goede instruktie hier heb je veel meer aan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:09

Ik zie hier mensen antwoorden over het rijden met pessoateugel. Ik zou niet weten hoe je hiermee zou moeten rijden. Voor zover ik weet, is het een longeerhulpmiddel waarbij je je paard stimuleert zijn rug te gebruiken en zijn achterhand meer onder te zetten.

Als aanvulling op het gewone rijden (inderdaad zonder hulpteugel) zou je hem goed eens in de week/twee weken met pessoa kunnen longeren.
Hierbij moet je er goed voor zorgen dat hij ten alle tijde voorwaarts is. Laat je het paard rondsjokken, dan heeft de pessoa geen nut.

Marjolein117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:35

ik wil gewoon mijn paard beter leren lopen, hij heeft somsmoeite zijn achterlijf te bedienen. Voor de aanleuning of wat dan ook gaat het niet want dat heb ik al met hem bereikt nl. Hij kan lang lopen als ik hem dat zeg en loopt ook net zo makkelijk in aanleuning. Het is voor hem misschien beter dat hij weet welke spieren hij gebruiken moet. Ik heb namelijk het idee dat hij moeite heeft zijn ahcterbenen en kont te sturen. Verder loopt hij heel goed, maar ik las in de divoza dat de balans en het ruggebruik er door wordt verbeterd, vandaar dat ik maar eens ging informeren hier hoe andere mensen erover denken.
het is dan misschien te vroeg voor hem,(omdat me paard nog maar 4 is) maar voor later ofzo, dan weet ik iig wat ik ermee kan.

Gr. marjolein

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:24

Als je het langzaam opbouwt kan het geen kwaad. Ik ken ook iemand die het bij haar jonge paard gebruikt, maar wel langzaam opbouwen. Eerst met "gewoon" longeren het paard warm en los krijgen en dan de pessoa eraan. Niet te strak en in het begin ook niet te lang. Begin met een paar minuten op iedere hand. Als je dit 1 a 2 keer per week doet en langzaam opbouwt is het alleen maar goed voor het paard. Het gaat zijn rug ontspannen en achterhand goed gebruiken. Mijn ervaringen zijn alleen maar positief, mits je het op de goede manier doet.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:33

ik vind het juist goed om je paard hiermee te longeren, juist vooral bij een jong paard, niet alleen voor de afwisseling, maar er zijn veel paarden die zich niet lekker kunnen ontspannen tijdens het rijden, met pessoa kunnen ze dit wel. ik longeer mijn paard regelmatig met pessoa en hij pikt dit goed op en neemt het WEL mee tijdens het rijden, het is vooral goed voor de rug en voor de achterhand, waar je tijdens het rijden profijt van hebt en er veel voor terug krijgt.

ik denk dat het vooral bij een jong paard belangrijk is om af te wisselen in het werk en doormiddel van longeren worden ze sterker en hebben ze niet de stress van het rijden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:35

Mama_Suus schreef:
Waarom wil je met een pessoateugel gaan rijden?
Heb je er een speciale reden voor??

Volgens mij is een pessoateugel sowieso niet bedoeld om mee te rijden?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:39

Dat zie jij goed Gulpje het is echt bedoeld als manier van bijzetten met longeren

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:39

Een pessoateugel is absoluut geen hulpteugel zoals bijv. een slof,thiedemann, of martingaal of welke dan ook.
longeren met een pessoateugel is heel goed om de bovenlijn te ontwikkelen, om je paard op een ontspannen manier te laten werken.
Ik longeer mijn paard er regelmatig mee, zijn bovenlijn is mooi bespierd geworden,en hij heeft hierdoor een sterke achterhand ontwikkeld.
Op deze manier bevorder je het ruggebruik en het ondertreden van de achterhand.
Het is ook een goede manier om de balans van een jong paard te verbeteren.
Ik zal je wel aanraden om het paard eerst te laten wennen aan het achterste gedeelte, sommige paarden raken in paniek als ze iets tegen de achtebenen voelen.
Als je paardje er aan gewend is kun je het beste eerst rustig laten stappen met alleen het achterste gedeelte eraan.
Dan een rustig drafje, tot hij gewend is om iets tegen z'n achterhand te voelen bungelen.
Als je paard hierop goed reageerd kun je de voorkant ook bevestigen, natuurlijk niet te strak, en dan weer eerst in stap enz.
Ik vind de pessoa teugel een super uitvinding!
heel veel succes ermee, als je verder nog vragen hebt kun je me ook altijd pb-en! Knipoog
Laatst bijgewerkt door joepje op 29-11-04 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:40

Riant schreef:
Dat zie jij goed Gulpje het is echt bedoeld als manier van bijzetten met longeren

idd, je kunt er niet mee rijden hoor!
word wel lastig met al die touwtjes... Haha! Nagelbijten / Gniffelen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:29

ja en je moet nog wel een manier bedenken om je longeer singel zo bij je zadel te doen dat het allemaal wekt enzo. nee zonder sollen het is een prima manier van trainen .. mensen die dus zeggen dat je niet met een Pessoa moet gaan rijden weten dus echt niet wat het is en waar ze het over hebben.

En ik wonr ook zoo moe van dat anti hulpteugelgedoe hier.. Als jullie denken dat Anky meervoudig wereld en olympisch kampioen is gewonrden zonder hulpteugels dat droom maar lekker verder.

Als je een hulp teugelk goed gebruikt dan geeft het je hulp .. vandaar "hulp" teugel. Verkeerd gebruik kan zeker grote schade aanrichten maar af en toe om de juiste reden een hulpteugel gebruiken (op de juitste manier) is niet slecht zielig of schadelijk.

Ik vind de passoa teugel een hele fijne manier om aan de logneeerlijn mee te trainen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:43

mensen bij ons op stal rijden dan western met quarters....
ze longeren hun paarden ook met een pessoa teugel best wel strak Boos!
' ik zag ze een keer rijden in galop...dus ik zeg zo:ow wat gaat die lekker langzaam!leer dat bjoet ook eens'
tijdje later ging ie longeren met een pessoa teugel...nou geen wonder dat ze niet hard gingen dat beest kreeg bekant geen loopruimte Boos!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:39

naar mijn mening stimuleert een pessoateugel het rug gebruik en achterbeen gebruik goed..mits je hem op de juiste manier gebruikt ik denk dat als je rustig opbouwt met je paardje aan de longeer lijn dat het zeker wel hulp zal hebben met rijden ook

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:49

Idd, bij ons op stal longeert bijna iedereen met regelmaat met een Pasoateugel, om je paard te laten werken aan de longeerlijn. Idd wat hier al een aantal keer is uitgelegt.

Riant ik vind dat je groot gelijk heb, alsof een hulpteugel een Marteling is. Als je het verkeerd gebruikt misschien wel, maar als je het op een correcte manier gebruikt voor een tijdelijk probleem is er niks aan de hand.

Wees alsjeblieft wel voorzichtig met een Pasoateugel, veel paarden vallen de 1e keer als ze met zo'n teugel gelongeerd worden. Is mij verteld en heb het ook wel gezien..

Marjolein117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:37

Ik ga het gewoon eens proberen, mijn tinker is heel makkelijk en leert supersnel, dus wie weet hoe het gaat. Ik ga vanavond op stal ff aan een meisje vragen of ze het een keertje met me paardje wil doen om het te proberen en wie weet.....
Er zijn namelijk zoveel reacties op gekomen dat ik niet meer weet wat ik moet doen, en aangezien mij het wel een goede teugel lijkt, kan het toch rustig eens proberen.
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Haha!

PS: het was ook absoluut niet om mee te rijden, dat kan helemaal niet. :S

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:03

succes Marlolein, Proberen is inderdaad de beste manier om er achter te komen of het voor jou een fijne manier is om te longeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:58

Ik geloof gewoon niet dat na het longeren met een "harnas" een paard in de gewenste houding gaat lopen. Bovendien moet je bij tinkers er rekening mee houden dat ze natuurlijk oorspronkelijk bedoeld zijn om gewicht te trekken en dat er dus ook Trekpaard in zit. een trekpaard werpt zijn gewicht naar voren en trekt als het ware met gestrekte achterbenen om gewicht weg te krijgen. Nu wil je dat helemaal gaan omkeren en moet hij op de achterhand gaan zitten. Is dat wel helemaal eerlijk om zoiets te bereiken met een dwangmiddel ipv gewoon in de tijd die hij er voor nodig hebt en het er rijkunstig in zetten? Alles wat met dwange gebeurt met iets dan niet meegeeft, kan voor spierpijn en blessures zorgen. Als je erop zit, voel je wanneer je paard ergens moeite mee heeft ... Ik blijf het inderdaad een martelwerktuig vinden, goed of slecht gebruikt. Want hoe gebruik je hem goed? Dat je hem dan zo los zet dat er vrijheid is? Dan kun je het er net zo goed aflaten. Elke vorm van dwang is slecht voor de spieren, niet goed en wat dacht je van de psyche van het paard? Het is een vluchtdier. Die ga je dan zo vastzetten dat hij het gevoel heeft dat hij geen kant opkan. Dat moet stress veroorzaken. Je krijgt dan een meester-slaaf situatie. Is dat wat je wil? Dat hij werkt omdat hij zich niet durft te verzetten? ik zie liever een paard dat werkt omdat hij mijn vriend is en het voor me wil doen. Die paarden gaan veel verder voor je. Denk eens na.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:50

Het paard gaat ook niet in de gewenste houding lopen. Het ontwikkelt echter wel zijn spieren op een dusdanige manier dat hij onder het zadel minder moeite ondervindt met de gevraagde oefeningen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:53

Een paard gaat zeker niet in een gewenste houding lopen door een pessoa.
Ik gebruik de pessoa teugel veel en vaak.
Ook bij mijn 3 jarige paarden.
Het is een fantastisch HULP middel (met de nadruk op hulp..) om een paard wat sterker te maken in zijn rugspieren waardoor het dragen en balans vinden een stuk aangenamer worden voor het dier.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:01

carow schreef:
Ik zou het niet doen zeker niet bij een paardje van 4.
En waarom zou je die willen gebruiken?

en waarom dan niet???? Het is veel vriendelijker en beter dan met bijzet longeren.

Ik snap ook niet dat sommige mensen denken dat je met passoa kan rijden, het is alleen om te longeren..

Ik zou het zeker proberen met jouw paardje van 4! Natuurlijk los beginnen. Ik zou ook eerst niet de touwtjes aan het bit bevestigen, want misschien vind hij het bondje eng bij zijn kont.
Pessoa is vriendelijk, maar kan heel zwaar zijn voor het paard! Dus niet te lang longeren en zeker niet als je er net mee begint. Langzaam opbouwen.

in mijn profiel staan ook foto's van mijn paardje met pessoa, en daar zie je dat ze heel ontspannen loopt..