[AR] [LO] overgangen terug bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

[LO] overgangen terug bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:02

tegenwoordig longeer ik Radjah best vaak voor ik ga rijden omdat hij dan gemakkelijker rond wordt en ik er dan niet aan moet zitten pulken. Maar als ik dan wil beginnen, begint hij gelijk te galopperen, en duurt het enorm lang vooraleer ik hem in draf krijg. hoe zou ik hem wijs kunnen maken dat hij moet draven en pas galopperen als ik het zeg? Hoe doen jullie dat, die terugwaartse overgangen bij ht longeren??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:05

Voor zijn schouder gaan staan, terwijl je je commando draf/zachter constant zegt.
Helpt dit niet, blijft je commando zeggen en ga steeds dichter naar hem toe, wel naar zijn voorkant.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:11

maar hoe kan ik nu voor hem gaan staan als hij rondgaloppeert? Om het op te lossen zeg ik eerst 'draf', doet hij dat niet (altijd dus haha) blijf ik op mijn plek staan en neem ik hem op een kleinere volte zodat het voor hem moeielijker wordt om te galopperen en ondertussen blijf ik 'draf' herhalen. Maar ik wil dat hij dat gewoon op de grote volte doet, en dat hij vanaf het begin draaft en niet eerst 350000 rondjes galoppeert

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:15

als hij net voorbij is ga jij op de hoefslag staan, dan moet hij nog een rondje rennen.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:44

Ik zeg altijd het commando 'Hooooo' voor de gang die ik wil. Dus als ze galloppeert zeg ik 'Hoooooo draf' en voor draf naar stap 'hooooo stap'.
Reageert ze er niet meteen op, herhaal ik het commando net zo lang tot ze terugneemt. En dan met de stem belonen. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller ze snapt wat je bedoelt. Uiteindelijk hoef je het maar 1x te zeggen. Het 'Hooooo' moet dan ook rustig klinken.
Als je paardje dit niet van jongs af aan heeft geleerd moet je daar gewoon mee beginnen alsof het nog een jong paard is (qua longeren dan).
En met geduld bereik je vaak het meest. Suc6!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:31

ik had met guccio hetzelfde probleem, ik ben met hem helemaal teruggegaan naar het loswerken op mijn lichaam. Teon dat goed ging heb ik hem aan de longe gezet en hij snapte meteen wat ik bedoelde (hier is wel 4 weken overheen gegaan hoor) als hij nu weer eens zijn eigen zin doordrijft zet ik hem los aan hetw erk en pak hem daarna weer aan de longe. Voor ons werkt dat super!
Succes

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:06

Wat ik doe is heel consequent zijn in het commando wat ik gaaf als hij een bepaalde gang moet laten zien. Zo heb ik ook een commanda voor verzamelen en verruimen binnen een gang. Ook heb ik gemerkt dat ik door de houding van mijn eigen lichaam mijn paard kan laten doen wat ik wil zonder dat ik het commando moet geven.
Die commando's kun je ook eventueel een tijdje gebruiken als je pony ene hulp geeft tot een overgang. Wanneer je pony dat commando vaak genoeg hoort bij de overgang die je dan inzit, kan hij dit ook gaan gebruiken bij je longeeracties Knipoog omdat hij dat weet wat je bedoeld.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:38

Sluit me aan bij guccio! Stapje terug en veel geduld doet vaak wonderen *LOL*
Succes!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:00

Wat helpt om de aandacht te krijgen als ze in het begin alleen maar als een gek rondrennen: zelf tegen de bakrand gaan staan. Kan hij nog maar halve rondjes racen en moet hij iedere keer bij het omdraaien jou even aankijken. Als hij dan gekalmeerd is, kun je weer van de bakrand aflopen en hem weer een hele volte laten maken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:53

yarka schreef:
Ik zeg altijd het commando 'Hooooo' voor de gang die ik wil. Dus als ze galloppeert zeg ik 'Hoooooo draf' en voor draf naar stap 'hooooo stap'.
Reageert ze er niet meteen op, herhaal ik het commando net zo lang tot ze terugneemt. En dan met de stem belonen. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller ze snapt wat je bedoelt. Uiteindelijk hoef je het maar 1x te zeggen. Het 'Hooooo' moet dan ook rustig klinken.
Als je paardje dit niet van jongs af aan heeft geleerd moet je daar gewoon mee beginnen alsof het nog een jong paard is (qua longeren dan).
En met geduld bereik je vaak het meest. Suc6!

ja, dit doe ik ook altijd mer rambo.

maar die is gewoon zeer makkelijk wat dat betreft.
vooral letten op dat je rustig overkomt en praat.