[AR] Smalle boom en volledig verzet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

[AR] Smalle boom en volledig verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 23:14

Kan dan samen of beter gezegt kan een smalle boom verzet veroorzaken?

Een paard moet enige tussenruimte hebben tussen de boom en zn lijf. Mijn shetland merrie zit er letterlijk tussen nog net niet klem maar ze heeft weing ruimte.
Nu ga ik morgen de boom breder maken dus dat is snel opgelosd, maar kan een te smalle boom dusdanige irritatie veroorzaken dat de pony in verzet komt?

Mijn shetlandertje heeft nu enkele keren voor de wagen gestaand en alles is goed gegaan geen enkele vorm van irritatie of spanning heel relaxed allemaal.

Wel kauwt ze vanaf het begin behoorlijk op het bit, misschien even wennen dacht ik maar het wordt niet minder.
En nu zodra we met de wagen gaan rijden, gaat ze over dr toeren, spanning is duidelijk zichtbaar en soms is ze zelfs onstuurbaar, dit in tegenstelling met de eerste paar keren.
Ik snap er niks van, sommige zeggen dat ze eigenwijs is (hebben haar niet gezien maar gaan op mijn verhaal af) .
Ik ken deze pony door en door en zie duidelijk een pony die gespannen is en geen plezier beleefd aan het voor de wagen lopen.

Of is het een periode waar je doorheen moet? mijn gevoel zegt me dat ik hier niet mee door moet gaan.
Ik ga ook op les met haar, dat heb ik al eens eerder gedaan in het begin ook om te checken of het tuig 100% goed zat en alles, dat zit prima.

Ik ga nog een afspraak maken me de tandarts om dr mond/tanden/kiezen na te laten kijken ivm het kauwen op het bit, maar ik weet het nu ook even niet meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:55

Ten eerste denk ik dat je een lamoen bedoeld en geen boom....... Knipoog
Ze kunnen ervan gestressd raken, omdat ze zich opgesloten voelen, maar dit zou dan eerder in bochten zijn en niet bij rechte stukken. Kan het zijn dat de kar niet geheel lekker achter je pony hangt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 00:47

Neonlight schreef:
Ten eerste denk ik dat je een lamoen bedoeld en geen boom....... Knipoog
Ze kunnen ervan gestressd raken, omdat ze zich opgesloten voelen, maar dit zou dan eerder in bochten zijn en niet bij rechte stukken. Kan het zijn dat de kar niet geheel lekker achter je pony hangt?

He ja dat bedoel ik ook.....foutje Bloos! Schijnheilig

Het probleem doet zit voornamelijk voor met wendigen, ook wel bij rechte stukken maar misschien dat dit dan nog nawerkt zeg maar, dus de pony loopt dan lijkt mij in zn algemeenheid niet lekker.

Ik heb de hele boel na laten kijken door een proffesional omdat ik niet wil aan rommelen, het tuig de pony met wagen erachter en ook met rijden zelf is er naar gekeken zat allemaal goed, de pony liep toen ook goed.

Morgen ga ik het Lamoen Bloos wijder maken en een zeempje om het bit maken, als er dan niks verandert stop ik tijdelijk totdat ik weer naar les kan, dadelijk verpest ik de pony helemaal of heeft ze ergens pijn en ik dwing haar voor de wagen te lopen dat zou ik vreselijk vinden dan maar het zekere voor het onzekere en even de rem erop.
Verder niemand die een idee heeft of verklaring?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:44

Het zou inderdaad goed kunnen dat ze daardoor in verzet komt. Ze wordt in principe toch belemmert in haar beweging hierdoor.