[AR] [LO]niet doorlopen aan de longe.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

[LO]niet doorlopen aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:50

Wij zijn een paard van 2,5 jaar zadelmak aan het maken.
Ongeveer 2 weekjes geleden is ze voor het eerst gelongeerd ze doet alles prima maar ze wil niet doorlopen.

Je moet soms zelfs nog moeite doen om haar in stap te houden (En ze moet over een tijdje de renbaan op).
Ik heb echt van alles al gebrobeerd maar niks dat ik verzin werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee en hou kun je hat probleem oplossen??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:32

hoe reageerd ze op een zweep tegen haar billen?

soms moetje even duidelijk zijn!

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:34

.................dit probleem heb ik dus ook gehad, en zelfs de zweep erbij, en tik geven hielp niet we zijn met zijn 5en besig geweest maar ze wilde egt niet lopen.........dit is ook nog steeds mijn zadelmak maak probleem haha

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:42

Misschien wat meer voor afwisseling zorgen.
toen we hier een pony longeerde begon ze het na een tijdje zat te worden en dacht ze ook bekijk het naar.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:44

Hoe is je houding ten opzichte van je paard?

Ook (en misschien wel juist) bij longeren is lichaamstaal heel belangrijk. Als jij je richt naar de voorhand van het paard, zal deze afremmen omdat ze jou anders 'tegenkomt' (ff lastig omschrijven voor mij Tong uitsteken). Doe je juist een stapje opzij en richt je je naar de achterhand, zal je meer een drijvende houding geven.
Als je afremt met je houding en een drijvende hulp geeft met je zweep, zal ze er niet veel van snappen.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij longeert Lachen Is ook maar een tip om op je houding te letten.

Veel succes!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:53

casanova schreef:
hoe reageerd ze op een zweep tegen haar billen?

soms moetje even duidelijk zijn!

Ja daar reageerd ze dus NIET op.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:54

jockeygirl schreef:
Misschien wat meer voor afwisseling zorgen.
toen we hier een pony longeerde begon ze het na een tijdje zat te worden en dacht ze ook bekijk het naar.

We hebben haar pas 4 keer gelongeerd.

Vanaf de eerste keer wilde ze al niet lopen.Je kreeg der bijna niet in draf.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:56

Paardennamen schreef:
Hoe is je houding ten opzichte van je paard?

Ook (en misschien wel juist) bij longeren is lichaamstaal heel belangrijk. Als jij je richt naar de voorhand van het paard, zal deze afremmen omdat ze jou anders 'tegenkomt' (ff lastig omschrijven voor mij Tong uitsteken). Doe je juist een stapje opzij en richt je je naar de achterhand, zal je meer een drijvende houding geven.
Als je afremt met je houding en een drijvende hulp geeft met je zweep, zal ze er niet veel van snappen.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij longeert Lachen Is ook maar een tip om op je houding te letten.

Veel succes!

Wat bedoel je precies met op je houding letten??

Ik sta met longeren niet richting voorhand maar richting achterhand.Ze snapt het rondjes lopen wel heel goed maar het voorwaarts blijven niet.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 11:29

Weet niemand hier een oplossing voor?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:32

moeilijk Haha!
laat misschien iemand haar vasthouden als ze aan het lopen is dus aan een touw en vooruit lopen...
of misschien iemand met de longeerzweep achter haar kont aan gaan.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:33

Als het pas de 4e keer is, kan het ook zijn dat ze je stemhulp nog niet goed snapt dus niet goed weet wat je aan der vraagt. laat desnoods iemand er naast lopen om het juiste tempo aan tegeven. en maak overgangen van stap naar halt zodat ze je stemhulpen leert kennen en dus goed doorstapt. dat kan je daarna ook doen met draf en overgang naar stap en weer het juiste tempo draf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:54

Bijna achter haar gaan staan (schuinachter dus). Dat is nog meer drijvend, of twee lijnen en helemaal achter haar.... Wel zorgen dat je buiten hoefbereik blijft..Dus of er heel dicht op of een flinke afstand. even uitvogelen wat het prettigst gaat bij dit paard. Eesrt iemand mee laten lopen tot ze het snapt.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:25

Misschien snapt ze het gewoon nog niet zo goed. Zoals hierboven ook al staat kan je misschien iemand mee laten lopen. Als ze al zadelmak is kan je er ook op gaan zitten en dan iemand anders haar laten longeren. Zo heb ik het mijn pony ook geleerd.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:39

Ze snapt juist de bedoeling heel goed.

Met het rondlopen heeft ze dan ook geen problemen!

Ik heb haar vandaag weer gelongeerd en ze heeft vandaag ook al haar (kracht) voer opgegeten !

Ze hat meer energie maar dat kwam meer doordat ze iets zag wat ze nog niet hat gezien Tong uitsteken !

Om de zweep geeft ze verder niet veel.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:53

je hebt toch niet voor niks een zweep in je handen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:55

Ik verplaats het even naar UZ.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:47

Als ze niet voorwaarts gaat op een cue (van je zweep of je lichhaamstaal) heb je haar dat zelg geleerd - je hebt haar (onbewust) geleerd om wat je doet te negeren. Werk daar dan eerst eens apart aan, zonder dat je ze vasthoudt aan de longe.
Laat de longe LOSSER in je hand - alleen al het stevig vasthouden van een longelijn kan genoeg zijn om een paard te remmen in z'n beweging.
Doe zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:51

Oh, overigens, het belangrijkste: 2,5 jaar is een kleuterpaard. Het is helemaal niet makkelijk om rondjes te blijven lopen, ze moet nog heel erg nadenken hoe dat gaat, het is zelfs voor grote paarden moeilijk om balans te houden op een cirkel. Help haar die balans houden door af en toe rechtuit te gaan, dus uit de cirkel een klein stukje rechtdoor zodat je pezen en spieren even ontlast. Stop, voordat ze zelf stopt. Bekijk een cirkel pas per pas, en elke pas die ze erbij doet beloon je uitgebreid. Na vier keer mag je niet verwachten dat ze eindeloze rondjes draait - zowiezo zijn vele rondjes nefast voor elk paard - mentaal en fysiek.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:12

IngeT schreef:
Als ze niet voorwaarts gaat op een cue (van je zweep of je lichhaamstaal) heb je haar dat zelg geleerd - je hebt haar (onbewust) geleerd om wat je doet te negeren. Werk daar dan eerst eens apart aan, zonder dat je ze vasthoudt aan de longe.
Laat de longe LOSSER in je hand - alleen al het stevig vasthouden van een longelijn kan genoeg zijn om een paard te remmen in z'n beweging.
Doe zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig.

Ze is pas 2 weken bij ons Knipoog .

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:15

Oh gut! Dan ben je wel héél ongeduldig, misschien anticipeer je gewoon teveel dat ze haar DIY-manual zelf al heeft gelezen?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:16

IngeT schreef:
Oh, overigens, het belangrijkste: 2,5 jaar is een kleuterpaard. Het is helemaal niet makkelijk om rondjes te blijven lopen, ze moet nog heel erg nadenken hoe dat gaat, het is zelfs voor grote paarden moeilijk om balans te houden op een cirkel. Help haar die balans houden door af en toe rechtuit te gaan, dus uit de cirkel een klein stukje rechtdoor zodat je pezen en spieren even ontlast. Stop, voordat ze zelf stopt. Bekijk een cirkel pas per pas, en elke pas die ze erbij doet beloon je uitgebreid. Na vier keer mag je niet verwachten dat ze eindeloze rondjes draait - zowiezo zijn vele rondjes nefast voor elk paard - mentaal en fysiek.

De cirkel is in het begin klein en wordt steeds een stukje groter.
Ze wordt steeds maar ongeveer een kwatier gelongeert.Na het longeren stappen we een stukje aan de hand.

Ik zal is proberen op het helpt om haar is wat vaker rechtdoor te laten gaan.

Bedankt allemaal voor jullie reactie Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:52

Is het ondertussen al wat beter gelukt?
Zo nee, maak haar spieren dan eerst soepel door gewoon aan de hand te stappen of haar op te jagen (dan leert ze ook meteen dat jij haar wegdrijft) Daarna is ze losser en zal alles voor het paard al makkelijkste gaan en dat is natuurlijk al het halve werk. Verder gewoon doorzetten, niet ongeduldig worden en vooral duidelijk blijven voor het paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:45

een plastic zakje aan het uiteinde van het touwtje van de zweep wil wel eens helpen.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:15

Binnenkort hebben we weer een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie over het longeren zullen we ook ingaan op de praktijk, er is dus ook de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen. Zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kun je kijken op de onderste site uit mijn onderschrift.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:40

misschien heeft het paard zijn balans nog niet gevonden met het longeren. Zoals ik begrijp is dit pas de 4e keer.. Als je een van de eerste keren je paard berijd vind deze het ook moeilijk om op zijn eigen benen te lopen en zal deze of te actief lopen (onder je uit lopen) of inderdaad langzaam gaan.

Zelf zou ik er niet al te veel problemen van maken maar gewoon blijven oefenen het paard is imo nog redelijk jong om alles ook gelijk goed te doen.