[AR] voor het eerst voor de wagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

[AR] voor het eerst voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:41

Hoe kun je eigenlijk het beste een paard beleren voor de wagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:54

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:56

en als je het dan toch zelf wil doen moet je eerst zorgen voor een goed stuur, dan slepen en eerst verkeersmak maken voor je de weg opgaat!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:12

Kijk ook eens even bij uit het zadel, koop een boek, ga het koetsiersbewijs halen, kijk eens bij een menles, zoek op internet, enz
Deze vraag kan ik zo niet even uitleggen. Zou hetzelfde zijn als ik vraag hoe je een paard onder het zadel beleerd of hoe je leert autorijden.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:43

Verplaatst naar UZ.

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:53

hoe kan ik Doris voor de kar spannen als het niet durft

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:13

De training bestaat globaal uit longeren en de stemhulpen aanleren, daarna dubbele longewerk met veel overgangen en van hand veranderen in stap en draf, veelvuldig halthouden en daarbij ook werkelijk stil blijven staan.

Als dit helemaal goed gaat volgt de tuigtraining, dus wennen aan het tuig op zich, de oogkleppen, de broek die achterlangs de billen gaat en de strengen waarmee je dus uiteindelijk een last trekt. Deze moet hij totaal kunnen verdragen dus ook tegen de onderkant van de benen en zelfs er tussen al hoop je niet dat dit ooit gebeurt .

Dan ga je veel wandelen met het menhoofdstel aan en sleep je daarbij een lawaaiding achter je aan zoals een lege jerrycan aan een touw of een ritselende zak en noem maar op.
Hier moet hij ook totaal ongevoelig voor worden, net zoals voor verkeer van achterop dat hij wel kan horen maar niet kan zien...

Hierna kun je beginnen met iemand aan de strengen te laten hangen terwijl jij je paard ment, als hij dan goed blijft trekken terwijl jij of je hulpje met zijn hakken door het zand gaat kun je je paard trekvast noemen en is hij na flink doortrainen toe aan de band.
Dit is een lege autoband met een zweng eraan (dat ding waaraan je de strengen vastmaakt) met daarin een plankje en een paar straatstenen voor een stabiel geheel.
Dit geval mag hij dan door de bak slepen en later over de keien.
Pas als dit allemaal zonder mankeren gaat kun je hem inspannen voor een sulky maarrrr....dan heb je zelf nog niks geleerd want je moet je ook nog het mennen en de methode eigen maken.

Hiervoor is het zgn Achenbachsysteem ontworpen, dit is een veilig en zeer paardvriendelijk mensysteem met daarbij behorende leidselgrepen die ik thuis dagenlang aan de keukenstoel heb zitten oefenen .

Ik zal je hier niet verder mee vermoeien want er zijn wel een paar boeken over, vooral die van het koetsierbewijs is wat dit betreft een goede.
Je ziet dat er nog heel wat bij komt kijken maar als je het voor elkaar hebt en alles lukt heb je straks een zeer makkelijk, verkeersmak, gehoorzaam en vooral mooi bespierd paard want bij goed mennen, dus netjes aan de teugel en over de rug gereden krijg je me toch een machtig mooi bespierd paard, niet normaal .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:22

Ik wil je 1 ding zeggen;
Laat het asjeblieft doen door iemand die er verstand van heeft en ga niet zelf klooien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:23

Banja schreef:
Hoe kun je eigenlijk het beste een paard beleren voor de wagen?

In hoeverre kun je zelf bedenken hoe je het zou moeten doen? Ik denk dat je in de eerste plaatst jezelf moet afvragen hoeveel ervaring je hebt.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:31

ik heb mijn shetlander eerst aan het tuig laten wennen, en toen met een paar autobanden gesleept in de bak en toen met hulp haar voor het eerst voor de kar gezet, maar vraag me af of dit met een megasterk en groot paard ook zo werkt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:32

Ja hoor, dat werkt op precies dezelfde manier. Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:30

[HAW] Ustinov voor de 2e keer voor de wagen

Bij elk paard of pony die we voor de kar beleren gaan we volgens een vast stramien, we slaan nooit een fase over en meestal met succes.
Maar om zomaar na het lezen van wat boeken te kunnen zeggen dat het nu wel moet lukken???
Zoek in ieder geval hulp van iemand die het wel al vaker heeft gedaan.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:36

Tess schreef:
De training bestaat globaal uit longeren en de stemhulpen aanleren, daarna dubbele longewerk met veel overgangen en van hand veranderen in stap en draf, veelvuldig halthouden en daarbij ook werkelijk stil blijven staan.

Als dit helemaal goed gaat volgt de tuigtraining, dus wennen aan het tuig op zich, de oogkleppen, de broek die achterlangs de billen gaat en de strengen waarmee je dus uiteindelijk een last trekt. Deze moet hij totaal kunnen verdragen dus ook tegen de onderkant van de benen en zelfs er tussen al hoop je niet dat dit ooit gebeurt .

Dan ga je veel wandelen met het menhoofdstel aan en sleep je daarbij een lawaaiding achter je aan zoals een lege jerrycan aan een touw of een ritselende zak en noem maar op.
Hier moet hij ook totaal ongevoelig voor worden, net zoals voor verkeer van achterop dat hij wel kan horen maar niet kan zien...

Hierna kun je beginnen met iemand aan de strengen te laten hangen terwijl jij je paard ment, als hij dan goed blijft trekken terwijl jij of je hulpje met zijn hakken door het zand gaat kun je je paard trekvast noemen en is hij na flink doortrainen toe aan de band.
Dit is een lege autoband met een zweng eraan (dat ding waaraan je de strengen vastmaakt) met daarin een plankje en een paar straatstenen voor een stabiel geheel.
Dit geval mag hij dan door de bak slepen en later over de keien.
Pas als dit allemaal zonder mankeren gaat kun je hem inspannen voor een sulky maarrrr....dan heb je zelf nog niks geleerd want je moet je ook nog het mennen en de methode eigen maken.

Hiervoor is het zgn Achenbachsysteem ontworpen, dit is een veilig en zeer paardvriendelijk mensysteem met daarbij behorende leidselgrepen die ik thuis dagenlang aan de keukenstoel heb zitten oefenen .

Ik zal je hier niet verder mee vermoeien want er zijn wel een paar boeken over, vooral die van het koetsierbewijs is wat dit betreft een goede.
Je ziet dat er nog heel wat bij komt kijken maar als je het voor elkaar hebt en alles lukt heb je straks een zeer makkelijk, verkeersmak, gehoorzaam en vooral mooi bespierd paard want bij goed mennen, dus netjes aan de teugel en over de rug gereden krijg je me toch een machtig mooi bespierd paard, niet normaal .

Die stappen zijn helemaal zoals wij het een jong paard ook aanleren. De eerste malen nadat we het lieten doen waren onder begeleiding en nog steeds krijgt m`n vader veel les. Op z`n Achenbachs.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:51

Albert schreef:
Bij elk paard of pony die we voor de kar beleren gaan we volgens een vast stramien, we slaan nooit een fase over en meestal met succes.
Maar om zomaar na het lezen van wat boeken te kunnen zeggen dat het nu wel moet lukken???
Zoek in ieder geval hulp van iemand die het wel al vaker heeft gedaan.

Na het schrijven van mijn stukje had dat er inderdaad nog bijgemoeten, ik heb zelfs mijn eigen pony voor de laatste stap naar een ervaren trainer gebracht, had hem helemaal voorbereid voor het echte werk maar het eerste inspannen toch aan een ander overgelaten
Alles is prima verlopen en ik raad dit iedereen aan die niet ervaren is...