[AR] [VD] steigeren op commando, hoe weer afleren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

[VD] steigeren op commando, hoe weer afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:04

Mijn paard kan steigeren op commando, als ik voor hem ga staan en ik doe mijn arm de lucht in dan steigert hij ontzettend hoog, en dat ziet er heel stoer en spectaculair uit.

Probleem is dat hij het nu al doet als ik na voren loop om voor hem te staan, en als hij erg fris is en ik neem hem mee de bak in doet hij het ookal.

Dus nu wil ik het weer afleren, omdat hij met zijn 1.68 zo iemand kan verwonden.
Of hij moet leren het ECHT alleen op commando te doen, en dat is moeilijk.

Maar vroeg me af waarom ik het nou heb geleerd, want heb er eigelijk niks aan, het ziet er alleen stoer uit...

Hoe leer ik het hem weer goed af?

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:37

Tja, trainersfout. Als je paard steigert zonder dat je het vraagt, staat het dus niet op commando (want dan zou hij het alleen maar doen als je het zou vragen). Gewoon niet meer vragen (extinctie: gedrag dat genegeerd wordt, verdwijnt). Tip: het wordt eerst even erger voor het echt verdwijnt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:12

oke Lachen zal het niet meer vragen, maar als ik de bak al inloop doet ie het, moet ik hem dan straffen?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:06

Zonde zeg, dat je het geleerd hebt zonder dat je er baad bij hebt...
Zelf ben ik van mening dat het er niet goed genoeg inzit. Hij gebruikt het om aandacht te trekken ofzo, zonder dat het gevraagd wordt.
Als je het helemaal niet meer wil; negeren.
Als je het echt enkel onder commando wil (zoals het hoort!) enkel reageren als jij het VRAAGT en anders negeren. Maar snap dat je er niet blij meer mee bent nu...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:43

Snap idd heel goed dat je er niet blij mee bent, en dit is helaas 1 van de veel genoemde risico's (wil je voortaan pleeeeaaaaasssseeee reageren in topics van hoe leer ik mijn paard steigeren??? Knipoog )
Je gaat normaal voor hem staan en doet je handen omhoog? Geen stemcommando o.i.d.?
Want anders zou je kunnen proberen een heel onlogisch stemcommando (bloemkool bij Haha!) eraan te verbinden, zodat ie het op stem doet, en dan het commando niet meer gebruiken.
Ik denk niet dat je paard het echt tegen je gebruikt, maar dat het idd nog een hoop onzekerheid is. Owhja, jij komt voor me staan, dan moet ik omhoog toch???
Dus veel oefenen (als dat veilig is, kan hiervandaan de situatie niet goed inschatten) met voor hem te gaan staan en hem de hemel in prijzen als ie niet omhoog komt. Wel van alles doen als je voor hem staat. Aaien, knuffelen, aan zn halster frummelen, etc

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 08:58

Je zou er ook actiever aan kunnen werken. Leer 'm een incompatibel gedrag - zo werk je van twee kanten uit naar meer kalmte. Kan je je paard vragen om z'n hoofd naar de grond te doen, bijvoorbeeld, uit stilstand? Als zijn hoofd naar beneden is, kan hij niet steigeren. Zo geef je hem iets te doen, ook al beweeg je op zo een manier waaruit hij zou kunnen afleiden dat hij mag omhoog gaan. Blijf vragen om z'n hoofd naar beneden te houden, dat is een reëel iets waar hij zich mee kan bezighouden, want "niets" doen is niet iets waar een paard iets mee kan, en dus gaat hij omhoog.
Weet je hoe je dat doet, je paard leren z'n hoofd naar beneden te doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:04

laat ik nu maar mn mond dicht houden Haha! Haha! Haha!

mag ik wel een link van dit topic plaatsen in alle "hoe leer ik mn ponietjuh steigeren"topics

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:08

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:52

Niet echt slim om zoiets te leren ja! K weet niet hoe je dat hebt aangeleerd, maar misschien is ie wel op voer en kan je hem zo aan de grond houden!
Het is voor je eigen veiligheid, maar dat zou ik in ieder geval proberen!