[AR] [LO] Pessoa teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

[LO] Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:27

Ik weet dat hier al heel veel topics over geweest zijn.
Maar ik wil hem zelf maken. Ik heb de site in de andere topics gevonden. En bij mij doet hij het niet. Weten jullie andere sites of weten jullie hoe ik hem maken moet?

Zou een pessoa teugel ook bij een fjord werken?

Dankje

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:31

Ik heb er 1 in de winkel gekcoht, maar een pessoa teugel werkt bij elk paardenras. Dus ook bij jouw fjord!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:14

Ik vroeg het me gewoon af. Omdat een fjord niet iets is als een kwpner.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:39

En WAAROM wil je je paard in een tuigje binden? Omdat iedereen het doet, wil niet zeggen dat het goed is. Luister, je hebt een fjord, dat is een trekpaardje. als je die in een houding wil gaan dwingen die hem niet past, gaat hij op de voorhand lopen stampen (net als de rest die ik in een pessoa zie, maar dat terzijde) en verrekt hij misschien ook nog wel wat in zijn nek. Met rijden kun je veel beter voelen hoeveel je kunt nemen en hoeveel je moet geven en heb je je benen erbij en die moeten er uiteindelijk voor zorgen dat je paardje goed loopt. Niet een tuigje wat je er op andere tijden omhangt... denk er nog maar eens goed over na...
en voordat ik boze fjordenmensen over me heen krijg JAHA ze kunnen best Z dresuur worden, maar dta bereik je met RIJDEN niet met een tuigje erom heen hangen...zo bedoel ik het even...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:02

Waarom willen mensen met Fjorden, Haflingers en Tinkers met "touwtjes" gaan werken ? Ik heb het al eens gezegd, als je een TREKPAARD koopt, waarom ga je dan ineens zo´n dressuurhouding verwachten? Trekpaarden zijn er om hun gewicht op de voorhand te gooien en AF TE ZETTEN NAAR ACHTEREN TOE met hun benen. In de dressuur moeten de achter benen juist eronder komen om het gewicht te dragen. Beetje veel gevraagd voor een trekpaard ras, lijkt mij, al is het best mogelijk. Maar moet dat met dwang bereikt worden?
ik hoor ook wel positieve dingen over de pessoa, maar het is natuurlijk wel in welke handen het gebruikt wordt en ik zie toch veel kinderen ermee die geen idee hebben hoe het werkt of hoe ze het in moeten stellen. Dat kan nooit goed zijn voor de paarden/ponies.

Je leert dat niet van het advies van bokkers, maar van een instructeur en door feeling te ontwikkelen...

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:13

Ook fjorden, haflingers en tinkers worden steeds rijtypischer gefokt, minder werk voor de kar, meer weer onder het zadel. Maar goed ik ga offtopic ( net zoals wat Lusitana doet).

Heb je al gekeken op de website van Pinky_girl?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:19

ik ben on topic het betreft hier een fjord die met een tuigje in houding getrokken dient te worden en dat wil ik voorkomen. Okee, ze worden rijtypisch gefokt. Dat neemt ik accuut van je aan, ben al een tijdje niet meer in Nederland. Maar ik blijf tegen dwang...

En jij bent ook on-topic hoor, ze vraagt zich toch af of het bij een Fjord ook werkt? Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:29

Ach ieder zijn eigen en als zij een pessoa wilt maken, waarom niet.... Ach gut
Als ik de werking van een pessoa goed heb begrepen zorgt deze voor een ontspannen houding als je hem goed gebruikt...

Idd volgens mij maakte Pinky Girl ze zelf....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:37

Citaat:
Waarom willen mensen met Fjorden, Haflingers en Tinkers met "touwtjes" gaan werken ? Ik heb het al eens gezegd, als je een TREKPAARD koopt, waarom ga je dan ineens zo´n dressuurhouding verwachten? Trekpaarden zijn er om hun gewicht op de voorhand te gooien en AF TE ZETTEN NAAR ACHTEREN TOE met hun benen. In de dressuur moeten de achter benen juist eronder komen om het gewicht te dragen. Beetje veel gevraagd voor een trekpaard ras, lijkt mij, al is het best mogelijk. Maar moet dat met dwang bereikt worden?
ik hoor ook wel positieve dingen over de pessoa, maar het is natuurlijk wel in welke handen het gebruikt wordt en ik zie toch veel kinderen ermee die geen idee hebben hoe het werkt of hoe ze het in moeten stellen. Dat kan nooit goed zijn voor de paarden/ponies.

Je leert dat niet van het advies van bokkers, maar van een instructeur en door feeling te ontwikkelen...

Ik ben niet een penny meisje die niet weet wat ze doet. En hoe kun je oordelen over iemand en zijn paard als je die mensen helemaal niet kent. Je kent mijn fjord toch ook niet.

Het gaat mij erom dat hij wel een beetje werkt aan de longe maar ik wil ook dat hij lekker ontspannen loopt. Onder het zadel loopt hij lekker.
Maar wil dit ook zien aan de longe.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:27

felicity schreef:
Ik ben niet een penny meisje die niet weet wat ze doet. En hoe kun je oordelen over iemand en zijn paard als je die mensen helemaal niet kent. Je kent mijn fjord toch ook niet.

Het gaat mij erom dat hij wel een beetje werkt aan de longe maar ik wil ook dat hij lekker ontspannen loopt. Onder het zadel loopt hij lekker.
Maar wil dit ook zien aan de longe.

Ehm..je vraagt toch zelf advies aan mensen die je niet kent..??
Die kunnen inderdaad niet over jouw en je paard oordelen, maar je vraagt toch zelf om advies. Tong uitsteken
Loopt hij niet ontspannen aan de longe dan? Bereik je die ontspannenheid wel met een pessoa denk je?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:36

ik ben het er gewoon niet mee eens dat mensen elkaar leren paarden in tuigjes vast te zetten. er zitten namelijk wel heel veel meisjes die van toeten nog blazen weten en jij bent ook niet zo kundig als je wilt lijken, anders kwam je niet met de vraag.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 19:04

Citaat:
ik ben het er gewoon niet mee eens dat mensen elkaar leren paarden in tuigjes vast te zetten. er zitten namelijk wel heel veel meisjes die van toeten nog blazen weten en jij bent ook niet zo kundig als je wilt lijken, anders kwam je niet met de vraag.

Ik heb altijd kwpners gereden. En nu heb ik dus een fjord. Een fjord toch wel iets anders in elkaar dan een kwpner. Ik vroeg me gewoon af of een pessoa ook niet te groot zal zijn.

Wees blij dat ik het vraag. Ik kan ook zonder te vragen hem helemaal op hangen.

Kom jij dan maar eens bij mij op stal kijken. Blijkt dat jij vind dat ik veel dingen fout doen. Ik probeer ook het beste voor mijn paard te vinden. Hij heeft het al zo luxe dat hij de hele dag buiten staat en s'nachts met veel hooi op stal. En een paar keer in de week word hij gereden of gelongeerd. En dan wil jij zeggen dat ik er geen verstand van heb. Dat komt bij mij over dat ik slecht voor mijn paardje ben.
Ik stel alleen maar een vraag om advies te krijgen niet om af gekraakt te worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:17

ik kraak je niet af, heus...ik wil aleen voorkomen dat mensen, inclusief jou, paarden gaan vastzetten in een tuigje om een bepaalde houding te krijgen die niet goed is voor een paard en bovendien houd dat paard het heus niet aan als het tuigje eraf is. En ik spreek even in het algemeen...
spreek je engels (even tussen door en vreselijk offtopic)?
Het gaat er helemaal niet om wat ik vind... maar een warschuwing voor de jeugd waarvan ik hier op bokt te vaak hoor "hoe moeten die touwtjes" en "zal ik het ook doen" en ik BEN blij dat je het vraagt, want nu komt er eens een goed gesprek over!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:21

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php voor degenen die engels spreken. zoek de pessoateugel maar eens op...

en om antwoord te geven of het ook bij een fjord werkt...met zo´n kort en dik halsje, ik betwijfel het. Je loopt kans dat hij de boel (en zijn mond) stuktrekt..

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:58

Verplaatst naar UZ.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:18

huh?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:02

Siempie schreef:
Heb je al gekeken op de website van Pinky_girl?

DAn krijg ik alleen maar een engelstalige site waarop ik niets wat met paarden te maken heeft kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:19

Pessoateugel kan best bij een fjord hoor. Net als bij andere paarden geld alleen (en dat zal je bij een fjord dan een stuk minder door kunnen zetten) is dat je de teuegl meot instellen naar zijn niveau en kunnen. Doe je een los teugeltje in de lage houding die net dat aanzetje geeft tot ruggebruik en ontspanning dan kan het helemaal geen kwaad, dan wordt ie echt niet meteen in een houding getrokken.

Maar Lusitana, vind je wel hard van stapel lopen hoor.
En waarom een waarschuwing voor de jeugd? Verward
Je kan beter al die foute ouwe rotten toespreken die al jaren vastgeroest zitten in huin eigen methodes, of de ouderen die net drie keer een paard in handen hebben gehad maar denken dat ze het wel weten omdat ze immers groot en volwassen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:21

En nu iedereen die lang met paarden bezig is niet meteen aangesproken voelen natuurlijk, want dat gaat natuurlijk lang niet voor iedereen op.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:45

Sabbientje schreef:
DAn krijg ik alleen maar een engelstalige site waarop ik niets wat met paarden te maken heeft kan vinden.

http://www.vrijheidsdressuur.nl
dit is hem als het goed is, die andere doet het niet, tenminste ik had pinky_girl daar een pb over gestuurd..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:50

Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!
Allemaal ff kappen zeg!!! Dit is nou weer typisch BOKT, blegh Boos!
Stoom uit je oren

Hoe je een pessoa zelf maakt staat goed uitgelegd op www.vrijheidsdressuur.nl! Probeer het, zou ik zeggen. Succes!

En natuurlijk werkt dit ook bij een fjord!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:27

ik wil alleen maar zeggen dat een pessoa erg gevaarlijk is...ivm stijgeren door iets achter ze en dan achterover slaan...Ik wou het eerst ook maar ben bang dat het mis gaat...probeer eens gewoon dubbele longe

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:26

Ik gebruik voor een van mij ijslandse paarden ook een passoateugel.
Het gaat er om dat je weet waarom je zon teugel gebruikt en wat je doel is. Om je paard te verbeteren en niet om hem snel in een bepaalde houding te trekken want daar is het niet voor bedoelt.
Als je je doel bereikt hebt dat je hem niet meer nodig hebt.
Daarnaast goed naar je paard kijken wat hij ermee doet en of het helpt.
Maar ook voor de sobere rassen is het belangrijk dat ze vanuit de achterhand lopen en hun rug ontspannen.

Iris

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:26

Lisjuh87 schreef:
ik wil alleen maar zeggen dat een pessoa erg gevaarlijk is...ivm stijgeren door iets achter ze en dan achterover slaan...Ik wou het eerst ook maar ben bang dat het mis gaat...probeer eens gewoon dubbele longe

Bij een dubbele longe kun je ook verschillende "gevaarlijke" problemen hebben.
Die van mij heeft, als ze schrikt, de neiging om zich om de draaien en heeft zo al een paar keer verstrikt gezeten in de dubbele longe.

Ze heeft de longe ook wel eens onder haar staart gebokt waarna ze helemaal door het lint ging.

Dus naar mijn idee evenveel gevaar als bij de pessoa.