[AR] [LO] Wat nodig voor longeren en hoe aanpakken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

[LO] Wat nodig voor longeren en hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 14:26

Ik heb een fries van 8, hij is nog nooit gelongeerd. Hij is pas 1,5 jaar echt goed onder het zadel maar linksom is hij erg moeilijk en galop gaat ook niet goed. Nu denk ik dat ik beter ook een dag in de week kan gaan longeren en dan vooral linksom een beetje en galop proberen. Is dit een goed plan? Ik wil hem ook graag meer de achterhand eronder laten zetten. Ik zou graag meningen willen met hoe ik dit moet aanpakken met een paard dat longeren niet kent en hoe ik deze dingen moet gaan aanpakken. (Ik ben zelf ook niet zo ervaren met longeren dus ga wel hulp vragen maar voordat ik eraan begin wil ik graag jullie meningen en hoe jullie het zouden aanpakken-ik ga dit ook nog met me moeder overleggen trouwens maar ik denk dat het beter is omdat onder het zadel slecht gaat en als ik er zelf naast sta met longeren ik mijn paard ook eens zie bewegen en hoe hij op dingen reageert, ook een keer in de week minder belasting lijkt me fijn voor hem)

Welke spullen zou ik hiervoor nodig hebben als ik hem vooral goed met achterhand eronder wil longeren....

Misschien kunnen mensen ook wat foto´s erbij plaatsen...van hoe het longeren in elkaar zit enzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:01

Ga echt even naar iemand die het goed kan (die bv met dubbele longe longeert) en vraag hulp, want longeren is helemaal niet zo makkelijk als het lijkt. er zijn ook wel boeken die longeren behandelen en er is zelfs een boek dat alleen over longeren gaat, maar ik weet niet of dat nu nog bestaat. een gediplomeerd instructeur zou je moeten kunnen helpen, als je niemand anders weet. Verkeerd longeren kan schadelijk zijn, voor allerlei problemen zorgen en zelfs gevaarlijk zijn.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 16:45

Lusitana schreef:
Ga echt even naar iemand die het goed kan (die bv met dubbele longe longeert) en vraag hulp, want longeren is helemaal niet zo makkelijk als het lijkt. er zijn ook wel boeken die longeren behandelen en er is zelfs een boek dat alleen over longeren gaat, maar ik weet niet of dat nu nog bestaat. een gediplomeerd instructeur zou je moeten kunnen helpen, als je niemand anders weet. Verkeerd longeren kan schadelijk zijn, voor allerlei problemen zorgen en zelfs gevaarlijk zijn.

Dat weet ik, ik wil ook alleen maar tips hier. Ik ga ook iemand vragen die er verstand van heeft ik ga niet beginnen als ik hier de tips heb gehad Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:58

Zorg ervoor dat je zeker in het begin op zijn minst met zijn tweeën bent. 1 longeert en de ander loopt mee met het paard. (aan de binnenkant!) Zodat het paard leert begrijpen dat hij rondjes om jouw heen moet lopen.

Begin eerst met stap en halthouden op commando, zodra dat goed gaat kun je draf erbij nemen.
Gaat dat goed op allebei de kanten dan gaat je 'helper' in het midden steeds verder bij het paard vandaan, totdat hij uiteindelijk in zijn eentje loopt.

Gaat dat perfect kun je galop erbij nemen. Doet ie alles super, kun je met hulpteugels gaan werken om zijn spieren en achterhand te trainen.

Dit alles moet je in kleine stapjes gaan oefenen. Neem er de tijd voor, wees geduldig, longeer niet te lang achter elkaar en eindig áltijd met iets goeds! Zodat je hem kan belonen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:05

Niewt de longeerlijn aan het bit vastmaken, of het halster eronder laten en aan bit en halster vastmaken. In het begin niet bijzetten... liever helemaal niet, maar daar lijkt men tegenwoordig anders over te denken, dus daar zeg ik verder niks over...geen verstand van..behlave dan dat ik denk dat het nooit goed kan zijn een hoofd vast te zetten.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:28

Ik zal het even verplaatsen naar UZ

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:34

Lisjuh87 schreef:

Welke spullen zou ik hiervoor nodig hebben als ik hem vooral goed met achterhand eronder wil longeren....

Misschien kunnen mensen ook wat foto´s erbij plaatsen...van hoe het longeren in elkaar zit enzo.

-longeerlijn
-longeerbitstukje
-longeersingel
-longeerzweep
-pessoateugel
Lachen