[AR] staartriem zit erg stijf

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

[AR] staartriem zit erg stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 23:07

Ik heb voor Evita een vrijwel nieuw tuig gekocht (ideal luxe marathon). Een wagen heb ik nog niet, maar ik heb Evita al regelmatig gelongeerd met tuig en buiten & in de bak wat geoefend. Ze is superbraaf, maar ze heeft een beetje last van de staartriem. Ze zit constant te wiebelen en te knijpen met haar staart, eenmaal aan het werk heeft ze er wel wat minder last van. Ik vind het zelf wel een erg groot en stijf ding, maar ik weet niet of dat normaal is of dat hij gewoon te groot is/nog erg stijf is.

Of zou Evita zo'n muts zijn? Haha! ze is vroeger vooral aangespannen gereden en voor zover ik me kan herinneren had ze er toen nooit last van. (met een ander tuig natuurlijk)
Kan ik hem nog op een bepaalde manier soepeler maken of zal ik gewoon beter een ander soort culeron kopen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:43

Culeron is (bijna) altijd stevig.
De meeste paarden zijn ook erg knijperig in het begin, misschien kan je er een bontje omheen doen, dan is het misschien minder. En net zo lang ermee blijven longeren tot ze het accepteert. Als ze de staartriem niet lekker vindt zittne en je zet haar dan voor de wagen is de kans groter dat ze zich uitspant voor de wagen, dan wanneer ze niets meer geen om de staartriem.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:50

blijven oefenen met de staart op te tillen en dat ze het niet erg vind dat je daar aan zit
ze moeten daar echt aan wennen hoor
blijven oefen eerder kan ze niet voor de kar

groetjes petroes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:28

Misschien moet je hem een paar keer flink invetten en wordt hij dan wat soepeler?
Ik neem aan dat je er voor zorgt dat de haartjes allemaal goed zitten?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:59

Invetten heb ik al wel een paar keer gedaan, maar ik heb niet echt het idee dat het werkt.. ook een tijdje de gespjes met een strotouwtje aan elkaar gebonden, daar is hij wel iets minder wijd van geworden maar het zit nog steeds niet goed naar mijn idee..
Hij zit bij Evita heel wijd.. uhh hoe leg ik dat uit.. Bloos

Even een gejat plaatje, zo hoort een culeron te zitten dacht ik:
Afbeelding

Die van mij is veel breder, die zit niet mooi rond en ligt ook niet in het "gootje" naast de staartwortel maar veel breder. De 2 riempjes aan het einde van de staartriem worden ook een beetje uit elkaar getrokken.
snappen jullie wat ik bedoel?
anders maak ik wel even een foto..

Ik denk niet dat Evita er nog niet aan gewend is, ze heeft tot haar 10e alleen maar voor de wagen gelopen en verder mag ik ook gewoon aan haar staartwortel zitten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:23

Misschien kan je als je je tuig weghangt de gespjes met een touwtje tegen elkaar binden zodat hij wat smaller gaat staan. Na een tijdje zal hij dan ook als je het touwtje loshaalt smaller blijven staan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:00

Je kan hem vastknopen in de tuigenkast en hopen dat hij krimpt
Maar je kan ook een nieuwe halen... Dan ben je misschien wel wat geld kwijt maar weet je zeker dat het goed is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:40

Ik denk dat hij niet goed opgeborgen heeft gelegen. Bij mijn tuig heb ik, net zoals viola zegt, de 2 gespen aan elkaar gebonden, zodat hij in model blijft.