Mijn paard heeft 2 weken op het land gestaan (wat niet zo'n succes was) en staat nu 1.5 week op de paddock op rust. Langzamerhand wil ik hem weer gaan oppakken en ik wil beginnen met wat licht longeerwerk. En na een week of twee weer eens gaan beginnen met rijden. (Ik kamp zelf met rugproblemen

Ik ben bekend met dubbellonge, wel gebruikt, maar ben er heel erg voorzichtig mee omdat je je paard snel kan verpesten als je niet weet waarmee je bezig bent. Daarom graag jullie advies. Hoe kan ik hem weer het beste oppakken?
Het is een IJslander, 4 ganger, korte rug. Hij heeft 3 goede basisgangen waarmee ik aan het werk wil. Gallop was voorheen 4-takt (zeg ik dat goed). Goede stap, verende draf, maar maakt zijn beweging net te snel af. Tijdens het rijden: Hij zet zijn achterhand er niet goed genoeg onder en gebruikt ook niet voldoende zijn rugspieren. Hoop dat ik het goed verwoord

Dressuur is niet helemaal favoriet, dus vandaar dat ik ook wil beginnen met longeerwerk. Dat vindt hij wel weer leuk. Voorheen ook regelmatig gedaan met bijzet + deskundige begeleiding.
Diverse mensen in mijn omgeving hebben aangeraden een passoa een keer te gebruiken. Heeft dit een betere werking. Wie zou mij hier iets meer over kunnen vertellen. Wat doet het en wat verbeterd het. Misschien wat vaag. Ik weet hoe een passao eruitziet en hoe hoe je die vastmaakt.. maar verder. Ik durf er eigenlijk zonder kennis niet aan te beginnen. In de diverse boeken over dubbellongeren (jaahaa gelezen) kan ik ook weinig info terugvinden.

Graag jullie raad. Longeercursus wel gehad in het verleden.
Myke