Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Geen dwang gebruiken, maar wel een pittig halster, je paard geen mep verkopen want dat is druk en dwang maar wel hard op de grond slaan en als je paard toevallig nog op die plek stond, dan had hij maar eerder weg moeten zijn
xyzutu2 schreef:Naar wat ik weet van Parelli (daar heb ik me wel in verdiept) is het programma gebaseerd op het snel behalen van resultaten waarbij het paard niet de dupe hoeft te worden. Nu is daar niets mis mee, maar de intellectuele diepgang vind ik naar wat ik zie toch millimeterwerk.
Citaat:Geen dwang gebruiken, maar wel een pittig halster, je paard geen mep verkopen want dat is druk en dwang maar wel hard op de grond slaan en als je paard toevallig nog op die plek stond, dan had hij maar eerder weg moeten zijn... Af en toe vind ik het behoorlijk tenenkrommend.
Citaat:En bovendien echt niet geschikt voor ieder paard. Over het algemeen heb ik net iets meer op van Voest omdat hij net iets meer diepgang heeft naar mijn idee (waarschijnlijk omdat hij ook een Hempfling-invloed heeft), maar verder heb ik niet echt het idee dat het mij iets te bieden heeft (okee, schop maar)
Citaat:Goed, een lange, lange inleiding en dan nu de vraag: Wat is voor haar beter geschikt: Parelli of Voest? Het zou een zelfhulp-pakket moeten zijn aangezien we niet naar cursussen kunnen ivm trailerschaarste. De eisen zijn hierboven ook al genoemd: Het moet leuke resultaten geven op de korte termijn en het moet zelf te leren zijn met behulp van de video's/boeken. En het moet niet alteveel zelfdenkzaamheid vereisen maar eerder richting voorgekauwde oefeningen gaan die iedereen onder de knie kan krijgen. Ze moet het namelijk zelf doen, dat wil ze waarschijnlijk ook liever dan dat ik me ermee bemoei. Het gaat hier namelijk om een puber met alle stemmingswisselingen die daarbij horen. Dus Voesters en Parelli's: Welk pakket zou ik moeten kiezen in deze situatie en waarom?
Elise schreef:Geen dwang, waar staat dat? Er staat eerlijk, duidelijk en consequent zijn. Met paarden werken kan bijna niet zonder dwang, ze leven ook gedwongen tussen stroomdraadjes en muren.
Een pittig halster, hihi... En een bit, hoe werkt dat precies![]()
Had hij maar eerder weg moeten zijn... um ja, vind je dat zielig? Zo gaan ze in het echt ook met elkaar om.
xyzutu2 schreef:Onze pony's hebben eigenlijk alles geleerd met clickertraining en nh (Hempfling), maar dat betekent niet dat ik ook op de reguliere manier met ze werk, juist die (mennen, dressuur) combineer ik met de clicker. Daardoor werk ik op die gebieden met actief belonen, passief corrigeren maar ook met hulpen geven. En teugelhulpen zijn toch ook al een vorm van druk, netals zweephulpen en beenhulpen. En als een pony iets doet dat echt streng verboden is, dan krijgt hij wel eens een actieve correctie. Eens per jaar, denk ik zo.
Citaat:Bovendien zal Parelli dan nog altijd gecombineerd worden met voedselbeloningen, dus dat grote gemis van Parelli, het gebrek aan actief belonen, wordt ook opgevangen.
Citaat:Voor Sjors trouwens vind ik Parelli absoluut ongeschikt. Als je niet heel kalm en duidelijk en saai met hem omgaat wordt het al snel een stresskip die vervolgens helemaal doorslaat.
Citaat:Over het algemeen heb ik net iets meer op van Voest omdat hij net iets meer diepgang heeft naar mijn idee (waarschijnlijk omdat hij ook een Hempfling-invloed heeft), maar verder heb ik niet echt het idee dat het mij iets te bieden heeft (okee, schop maar )
Citaat:Dus Voesters en Parelli's: Welk pakket zou ik moeten kiezen in deze situatie en waarom?
Blossomm schreef:Parelli vind ik de man van de trucjes. Is absoluut niks mis mee, maar ik zou niet willen dat de relatie met mijn paard gebaseerd is op trucjes.
De diepere gedachte van Parelli spreekt mij niet tegen, maar helaas komt deze gedachte in zijn stappen niet genoeg naar voren. Waardoor mensen alleen maar bezig zijn met de trucjes en niet met het samenwerken.
Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar ik zeg wel dat de verleiding groot is dat mensen zich zo gaan gedragen.