[AR] [NH] Rare vraag: Parelli of Voest?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[NH] Rare vraag: Parelli of Voest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:36

Welke van deze twee zouden jullie aan een tiener aanraden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:40

ik zou zeggen parelli dit is namelijk een stap voor stap thuis cursus die makkelijk te begrijpen is en met duidelijke videos en trainingsboekjes volg de stappen en zie resultaat enige nadeel is dat het verslavend werkt je blijft er mee bezig

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:51

Ik zou ook even goed naar de kosten kijken.. Ik wou wel parelli uitproberen, of in ieder geval verder uitpluizen of het wat voor me is, maar zo'n pakket kost een vermogen! gr.

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:01

Och wat leuk weer een bosschenaar op het forum Knipoog
Nou ik doe zelf aan parelli en ben eind L1. (zit nu te wachten op mijn L2 pakket) Het is voor mij dus logisch om te zeggen Parelli.
Ik persoonlijk vind voest het begin van parelli. Parelli gaat door waar voest ophoud zeg maar. Ja het is qua aanschaf niet goedkoop, maar je haalt er zoveel uit en al die kwartjes die gaan vallen maken dat bedrag helemaal goed. Na een paar dressuur lessen ben ik dat geld ook kwijt. De pakketten kan ik steeds weer opnieuw inkijken, video's opnieuw en opnieuw afdraaien (inmiddels zitten er dvd's bij). Alles wordt stap voor stap behandeld en ik denk dat je het wel bij elk paar kan gebruiken. In de loop van de Levels vergaar je steeds meer savvy en kun je met heel veel type paarden overweg.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:05

Kijken naar de prijs deed ik in eerste instantie ook en dan lijkt voest toch goedkoper maar je hebt dan wel een clinic of cursus nodig anders blijf je steken.Parelli is gewoon een stap voor stap thuiscursus en het werkt echt loop je ondanks alles toch tegen een probleem aan dan kun je mailen naar een parelli instructeur die je dan verder helpt.

Kijk eens op www.naturalhorsemanship.nl dit is een forum van voornamelijk parelli studenten

en wat betreft kosten er zijn wel tweedehands pakketten te koop dan ben je een stuk goedkoper uit

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:17

Sja wat zou ik nu voor antwoord geven.. Bloos!

Laten we beginnen met, welk pakket zou je van Voest willen kopen? Want naar mijn weten heeft hij er geen Haha!
Alleen een dun boekje en een video (oww en sinds 3 weken een dvd om niet te vergeten Tong uitsteken)

Ik vind alleen wel dat je geen uitspraken kan doen over iets wat je nooit hebt toegepast, dan worden dingen een beetje uit zijn verband gerukt.

Citaat:
Geen dwang gebruiken, maar wel een pittig halster, je paard geen mep verkopen want dat is druk en dwang maar wel hard op de grond slaan en als je paard toevallig nog op die plek stond, dan had hij maar eerder weg moeten zijn

Geen dwang, waar staat dat? Er staat eerlijk, duidelijk en consequent zijn. Met paarden werken kan bijna niet zonder dwang, ze leven ook gedwongen tussen stroomdraadjes en muren.
Een pittig halster, hihi... En een bit, hoe werkt dat precies Verward
Had hij maar eerder weg moeten zijn... um ja, vind je dat zielig? Zo gaan ze in het echt ook met elkaar om. En als je het programma doorlopen hebt zou je misschien opgemerkt hebben dat je hem heel weinig écht raakt. Je leert hem een principe aan (of jezelf eigenlijk) en dat gaat heeel lang-zaammm. Hij krijgt dus alle tijd om relaxed op zij te gaan Knipoog Later wil je dit versnellen, hoe moet hij anders ooit snel en licht op je hulp worden? Dan land er inderdaad een touwtje op zijn kont, ja...

Ik denk dat het geen kwaad kan met Voest te beginnen, met een beetje gevoel ben je door dat 1e boek in 2 weekjes tot 2 maanden heen en ga je verder met Parelli Tong uitsteken

Misschien komt dit alles een beetje onaardig over van mij, maargoed, ik heb mijnheer Voest vaak aan het werk gezien, en mijnheer Parelli ook (uhh minder vaak real-life Knipoog ) en dan zie ik voldoende overtuigende verschillen.

Natuurlijk heeft iedere methode zo zijn min en plus puntjes, die vul ik dan gewoon naar eigen idee en gevoel in
Daarnaast is Voest (in ieder geval laatste tijd) erg gefocust op dressuurmatig rijden, en ik denk dat daar de shet in mindere mate voor gebruikt gaat worden of?

Succes met de keuze en hopelijk fun voor de shet

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:20

xyzutu2 schreef:
Naar wat ik weet van Parelli (daar heb ik me wel in verdiept) is het programma gebaseerd op het snel behalen van resultaten waarbij het paard niet de dupe hoeft te worden. Nu is daar niets mis mee, maar de intellectuele diepgang vind ik naar wat ik zie toch millimeterwerk.

Hangt ervan af wat je verstaat onder snel behalen van resultaten. Je kunt een aantal dingen na een paar maanden maar dat moeten maar net de dingen zijn die jij graag wou leren. Ik denk dat je met clickertraining veel sneller resultaten kan behalen...

Citaat:
Geen dwang gebruiken, maar wel een pittig halster, je paard geen mep verkopen want dat is druk en dwang maar wel hard op de grond slaan en als je paard toevallig nog op die plek stond, dan had hij maar eerder weg moeten zijn... Af en toe vind ik het behoorlijk tenenkrommend.

Hangt er wederom vanaf wat je onder dwang verstaat. In mijn ogen is dat je paard geen keus laten. Het gaat erom de verkeerde keuze moeilijk te maken en de goede keuze makkelijk. Parelli maakt overigens geen geheim van dat hij werkt met het opvoeren van druk. Dat dat soms inhoudt dat het dier een tik krijgt...tja maar dat is niet per defenitie slecht.

Citaat:
En bovendien echt niet geschikt voor ieder paard. Over het algemeen heb ik net iets meer op van Voest omdat hij net iets meer diepgang heeft naar mijn idee (waarschijnlijk omdat hij ook een Hempfling-invloed heeft), maar verder heb ik niet echt het idee dat het mij iets te bieden heeft (okee, schop maar Schijnheilig )

Of het jouw iets te bieden heeft is een tweede maar ben het niet met je eens dat Voest meer diepgang heeft. Waar met de methode van Voest niet verder komt dan wat grondwerk, begin van losse lijnen en vrijwel niets aan rijden. Leer je bij Parelli op alle vlakken een hoop. Op de grond aan de lijn, op de grond in vrijheid. In het zadel met losse/geen teugel en in het zadel met aangenome teugel. In level 2 zitten zelfs vliegende galopwissels, dat lijkt me iets meer diepgang dan loswerken eerlijk gezegd.

Citaat:
Goed, een lange, lange inleiding en dan nu de vraag: Wat is voor haar beter geschikt: Parelli of Voest? Het zou een zelfhulp-pakket moeten zijn aangezien we niet naar cursussen kunnen ivm trailerschaarste. De eisen zijn hierboven ook al genoemd: Het moet leuke resultaten geven op de korte termijn en het moet zelf te leren zijn met behulp van de video's/boeken. En het moet niet alteveel zelfdenkzaamheid vereisen maar eerder richting voorgekauwde oefeningen gaan die iedereen onder de knie kan krijgen. Ze moet het namelijk zelf doen, dat wil ze waarschijnlijk ook liever dan dat ik me ermee bemoei. Het gaat hier namelijk om een puber met alle stemmingswisselingen die daarbij horen. Dus Voesters en Parelli's: Welk pakket zou ik moeten kiezen in deze situatie en waarom?

Ik zou gezien je eisen gaan voor Parelli, vooral het nieuwe level 1 pakket is super. Heel leerzaam ook als je verder niks met parelli wil. Er zit nu heel veel achtergrond info en mensen psychologie bij. De eerste drie levels zijn namelijk om de mens te trainen en niet het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:16

Elise schreef:
Geen dwang, waar staat dat? Er staat eerlijk, duidelijk en consequent zijn. Met paarden werken kan bijna niet zonder dwang, ze leven ook gedwongen tussen stroomdraadjes en muren.
Een pittig halster, hihi... En een bit, hoe werkt dat precies Verward
Had hij maar eerder weg moeten zijn... um ja, vind je dat zielig? Zo gaan ze in het echt ook met elkaar om.

Ik heb zelf niets tegen een dreun op z'n tijd (een a twee keer per jaar), maar op de demo's die ik heb gezien van Eddie Modde wordt steeds gehamerd op dat er geen druk of dwang of agressie wordt gebruikt, maar dat het paard zelf mag kiezen om mee te werken/bij je te blijven enz. Natuurlijk mag een paard blijven staan om dan een tweede tik in ontvangst te nemen, maar is dat een keuze? Hetzelfde geldt voor het touwhalster: natuurlijk mag het paard de eerste tien fases van druk negeren, hij mag ze zelfs allemaal negeren, maar die druk wordt intussen wel steeds sterker. Is dat keuzevrijheid? In mijn ogen niet meer dan je bij het rijden met een bit of sporen, of het mennen of het western riding hebt. Actie = reactie en zo niet, dan heeft dat gevolgen.

Dat systeem werkt heel goed (alleen is het allemaal een beetje negatief, op straffen/corrigeren gericht), maar dan vind ik het persoonlijk flauw om het te verkopen als dwangloze, drukloze agressieloze methode. Net als dat je na de circling game of een andere actieve carrot-stick inzet altijd een friendly game inlast zodat je paard leert dat de zweep geen strafinstrument is. En niet bang voor de zweep wordt. En inderdaad, hij is dan niet bang voor de zweep, maar voor een bepaalde lichaamshouding van jouw kant die zegt 'opdonderen of je krijgt de carrot-stick op je rug'. Vanuit het paard gezien is dat echt niet vriendelijker of correcter dan 'gewoon' correct met een paard omgaan. Ook Parellig blijft een systeem dat gebaseerd is op actief corrigeren en passief belonen zoals dat in de reguliere paardenomgang gebruikelijk is. Het enige verschil is dat dit bij Parelli met een touwhalster/carrot stick gebeurt en dat er heel duidelijke richtlijnen zijn omschreven die je moet volgen. Daarin is het duidelijker voor de mens en het is zoals Eddie al zei ook eigenlijk geen paardentraining, maar mensentraining. En dat klopt. Ik kan alleen niet zeggen dat ik dit natuurlijker of paardvriendelijker vind dan de normale manier van met paarden omgaan.

Maar goed, ik las in een van de reacties dat bij de pakketten tegenwoordig standaard dvd's zaten, is dat zo? Op Parelli.nl zag ik alleen dat je die los kon kopen (voor 15 euro) naast het echte pakket. En waar zou je tweedehands pakketten vandaan kunnen halen?

Met het pakket van Emiel Voest bedoelde ik trouwens gewoon boek 1 en video 1. Ik wist inderdaad niet of dit nou een echt leerprogramma was zoals Parelli of meer een begeleidend boek bij zijn cursussen. Dan lijkt Parelli me inderdaad geschikter. In elk geval al bedankt voor jullie reacties op mijn niet al te positieve openingsmail. OK dan! Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:36

Wat ik niet snap dan..is als je dit vind. Waarom je dan aan haar aanraad om een pony die je getraind hebt met positieve bekrachteging dit "aan"te doen...Dan kan ze toch net zo goed verder werken met de shetjes aan clickeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:34

Onze pony's hebben eigenlijk alles geleerd met clickertraining en nh (Hempfling), maar dat betekent niet dat ik ook op de reguliere manier met ze werk, juist die (mennen, dressuur) combineer ik met de clicker. Daardoor werk ik op die gebieden met actief belonen, passief corrigeren maar ook met hulpen geven. En teugelhulpen zijn toch ook al een vorm van druk, netals zweephulpen en beenhulpen. En als een pony iets doet dat echt streng verboden is, dan krijgt hij wel eens een actieve correctie. Eens per jaar, denk ik zo.

Ik vind Parelli geen dierenmishandeling, het is gewoon correct regulier met je paard omgaan in een wat aansprekender jasje. Daarom kan het bij de meeste paarden, bijvoorbeeld [***], die redelijk cool zijn en zich niet zo erg veel van de wereld aantrekken, ook echt geen kwaad. Of je je pony nu aan het halster de wei uit haalt, of aan de 12' leadrope met touwhalster en carrot stick + horsemanship string, je paard hoort netjes met je mee te lopen zonder drammen, trekken of weigeren. En omdat [***] in een ver verleden door mij voordat ik de clicker kende ook met een combinatie van gezond verstand en nh (en voedselbeloningen) beleerd en vooral gecorrigeerd is, weet ik van hem gewoon dat hij hier goed mee om kan gaan. Bovendien zal Parelli dan nog altijd gecombineerd worden met voedselbeloningen, dus dat grote gemis van Parelli, het gebrek aan actief belonen, wordt ook opgevangen.

Voor [***] trouwens vind ik Parelli absoluut ongeschikt. Als je niet heel kalm en duidelijk en saai met hem omgaat wordt het al snel een stresskip die vervolgens helemaal doorslaat. Dan knapt er iets in zijn hersentjes en doet hij vervolgens helemaal niets meer. Druk, dwang en vooral oplopende druk en stress zijn zijn grootste vijanden. [***] is dus een clickerbeest bij uitstek en heeft zelf via de clicker geleerd om wat normaler met druk (teugelhulpen, zweephulpen) om te gaan. Druk die trouwens ook nooit zwaarder wordt, alleen maar net zo lang herhaald tot hij reageert. Maar hem aan zwiepende touwen en systematische drukopbouw bloot stellen is volgens mij het recept om de afgelopen vier jaar training en vertrouwen weer volledig om zeep te helpen. Geen Parelli voor [***] dus. Haha!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:41

Parelli is voor zelfstudie beter dan Voest denk ik. Meer materiaal. Maar Parelli gebruikt erg veel druk. Het ziet er allemaal paardvriendelijk en leuk uit. Intussen dwingt hij toch heel veel meer af dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Ik heb zelf veel ervaring met Voest. Hij combineert veel meer dingen: Parelli, Hempling enzo. Is wat dat betreft veelzijdiger. Hij heeft aparte cursussen voor tieners. Hij had de mogelijkheid om een paard voor de cursus te huren, ik weet niet of hij dat nog doet.

Al met al denk ik: laat je puber lekker zelf kiezen. Die zal het toch moeten gaan doen?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:50

xyzutu2 schreef:
Onze pony's hebben eigenlijk alles geleerd met clickertraining en nh (Hempfling), maar dat betekent niet dat ik ook op de reguliere manier met ze werk, juist die (mennen, dressuur) combineer ik met de clicker. Daardoor werk ik op die gebieden met actief belonen, passief corrigeren maar ook met hulpen geven. En teugelhulpen zijn toch ook al een vorm van druk, netals zweephulpen en beenhulpen. En als een pony iets doet dat echt streng verboden is, dan krijgt hij wel eens een actieve correctie. Eens per jaar, denk ik zo.

Dat was mijn vraag ook niet...Waarom wil zij Parelli of Voest gaan doen met die shetlanders? Alleen zodat ze wat anders kan doen? En waarom zou je het haar aanraden als je het zelf niet met het systeem eens bent.
Ze kan toch verder clickeren en andere dingen aanleren dan jij hebt gedaan? Voor mij part doet ze de oefeningen die parelli vermeld maar dan zonder druk opbouw en met clickeren. Vind het een beetje apart om de hele soort van opvoedingssysteem even om te gooien voor een paard.

Citaat:
Bovendien zal Parelli dan nog altijd gecombineerd worden met voedselbeloningen, dus dat grote gemis van Parelli, het gebrek aan actief belonen, wordt ook opgevangen.

Nu doe je net alsof in het hele systeem geen actief belonen zit...Dat hoeft toch niet perse voer te zijn. Ik gebruik een lekkere krabbel als positieve bekrachteging bij mijn paard en af en toe ook voer. In de verdere levels wordt voerbeloning als extra stimulans ook helemaal niet meer geschuwd.

Citaat:
Voor Sjors trouwens vind ik Parelli absoluut ongeschikt. Als je niet heel kalm en duidelijk en saai met hem omgaat wordt het al snel een stresskip die vervolgens helemaal doorslaat.

Sorry, lees ik het goed en moet je saai met hem omgaan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:14

Citaat:
Over het algemeen heb ik net iets meer op van Voest omdat hij net iets meer diepgang heeft naar mijn idee (waarschijnlijk omdat hij ook een Hempfling-invloed heeft), maar verder heb ik niet echt het idee dat het mij iets te bieden heeft (okee, schop maar )

Hier komt dan een schopje omdat je er zo lief om vraagt: Voest doet/deed het Parelli programma (na). Zelf de grapjes schijnen letterlijk van de oude (niet meer te krijgen) Parelli video's gegapt.
Maar als je iets Naturals zoekt moet je niet bij Voest zijn hij "distantieert zich van alles dat Natural Horsemanship genoemd wordt" zei hij op de Horse Event. Knipoog Zelf gehoord.

Je vraag is:
Citaat:
Dus Voesters en Parelli's: Welk pakket zou ik moeten kiezen in deze situatie en waarom?

Ik zou voor de bron kiezen en niet voor de volger (dus voor Parelli in dit geval).

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:27

Ik zou eigenlijk voor geen van beiden gaan Bloos

Emiel Voest vind ik onwijs nep! Zijn methode freestyle is bedoeld voor rijkeluis mensen die met de mode mee willen gaan.
Het gaat werkelijk nergens over! Bij hem wordt alles zo oppervlakkig verteld. Het is jammer, je laat een paard ruiken 'aan het paarden-leven' en daarna ga je op precies dezelfde manier met hem om.

Parelli vind ik de man van de trucjes. Is absoluut niks mis mee, maar ik zou niet willen dat de relatie met mijn paard gebaseerd is op trucjes.
De diepere gedachte van Parelli spreekt mij niet tegen, maar helaas komt deze gedachte in zijn stappen niet genoeg naar voren. Waardoor mensen alleen maar bezig zijn met de trucjes en niet met het samenwerken.
Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar ik zeg wel dat de verleiding groot is dat mensen zich zo gaan gedragen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:58

Blossom: Ik zie mezelf niet echt als een rijkeluis mens die met de mode mee is gegaan. Het gaat wel degelijk ergens over, ook is er heus wel diepte in te vinden hoor!
Ik den dat het absoluut Voest zijn bedoeling niet is om het paard aan het paardenleven te laten ruiken en daarna hetzelfde met hem om te gaan .
Iedereen zijn meug hoor, maar ik heb onwijs veel van zijn boeken/video's/demo's geleerd.
Wat wordt volgens jouw oppervlakkig vertteld bij voest?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:38

Blossomm schreef:
Parelli vind ik de man van de trucjes. Is absoluut niks mis mee, maar ik zou niet willen dat de relatie met mijn paard gebaseerd is op trucjes.
De diepere gedachte van Parelli spreekt mij niet tegen, maar helaas komt deze gedachte in zijn stappen niet genoeg naar voren. Waardoor mensen alleen maar bezig zijn met de trucjes en niet met het samenwerken.
Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar ik zeg wel dat de verleiding groot is dat mensen zich zo gaan gedragen.

Dus is parelli helemaal niet de man van de trukjes. Dat sommige studenten dat ervan maken is jammer..

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:13

Ik heb met de nodige interesse de discussie gevolgd en wat mij opvalt is dat enerzijds snel resultaat moet volgen, maar anderzijds trucjes dan weer niet echt de bedoeling zijn. Snel resultaat krijgen als je niet bereid bent je echt te verdiepen in een bepaald systeem, kan alleen door toepassen van trucjes. De houdbaarheidsdatum van het resultaat is dan wel erg kort, maar dat mag de pret niet drukken.
Het Parelli systeem heeft wel degelijk behoorlijk diepgang. Er zit toch een hele filosofie achter. Op het moment dat je ermee begint en je doet dat alleen via het boek en de video, leg het je systeem toch uit naar je eigen inzicht. Heb je dan een "probleemloos"paardje, dan gaat het allemaal nog wel. Doet zich echter een probleem voor, dan heb je er ook echt een en moet je een Parelli instructeur opsnorren of naar een cursusdag gaan.
Mijn ervaring is dat je daar erg veel van leert, maar het is stervesduur. De kosten van de materialen, cursuspakket en instructieweekend kun je een weeshuis van te eten geven. Haha!
Als je echt wilt weten hoe het bij Parelli werkt of bij Voest, moet je naar een cursus gaan. Bij beiden heb ik bepaald meer dan een cursus gevolgd, simpelweg omdat ik perse wilde weten waarom een paard doet wat hij doet en hoe kan ik hem laten doen wat ik wil dat hij doet.
Het verschil tussen beide heren en hun systemen is in de basis naar mijn mening erg klein. Veel kleiner dan je zou denken als je ze bezig ziet.
Waar het bij hen allebei en bij alle NH trainers naar mijn idee echt om draait is het exact juiste moment vinden om de druk los te laten. En dat loopt door het roundpenwerk heen, het werken aan de lange lijn en wat je ook maar doet aan oefeningen. En eigenlijk is dat weer hetzelfde als goede dressuurruiters of westernruiters allemaal in hun klassieke methoden ook doen.

Welke keus je dan ook maakt Voest of Parelli zal in feite worst zijn. Als je het maar doet met overtuiging.

Ik heb zeer goede ruiters in mijn omgeving gezien die dressuurmatig rijden op een nivo dat het mijne ver en ver te boven gaat. Ook westernruiters, maar een lastig paard op de trailer krijgen? No way.
Dan moeten ineens lijnen gespannen worden, drie man erachter, een er voor, zweep erbij. Een en al drama!
Wat NH je nu wel leert als je je er met overuiging in verdiept is op een iets andere manier denken, eromheen redeneren. En dan blijkt plotseling dat in 98% van de gevallen het probleem geen probleem meer is. Het is af en toe net een klein wondertje.

Je hoort het wel. Ik ben tot in het diepst van mijn ziel overtuigd...
van wie? Van allebei, maar dan tot op zekere hoogte. Kies er uit wat je goed vindt. Wat bij jou en je paard past en dat kun je alleen zelf uitvinden door het te proberen.