[AR] beleren voor de kar hoe leren sturen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

horsenut

[AR] beleren voor de kar hoe leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:02

hier ben ik nou benieuwd naar ik heb nl een discussie met iemand die er heel anders over denkt dan ik.

Dus mensen ik wil graag weten hoe leren jullie een paard dat hij weet dat als je rechts wil hij rechts gaat en als je links wil hij links gaat. Dus een paard wat ook nog niet onder het zadel beleerd is..

Ben benieuwd naar jullie reacties Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:11

Linker leidsel links, rechterleidsel rechts? Het paard kijkt waar hij heen gaat dus gaat dan echt niet de andere kant op. Eventueel de hoek door sturen? Ik snap je vraag niet helemaal.

horsenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:15

napie schreef:
Linker leidsel links, rechterleidsel rechts? Het paard kijkt waar hij heen gaat dus gaat dan echt niet de andere kant op. Eventueel de hoek door sturen? Ik snap je vraag niet helemaal.

Nou ik bedoel dus als een paard nog niet weet wat het betekend als je stuurd dus als hij voor het eerst een bit in heeft en word gestuurd..

Ik neem altijd iemand mee en als ik aan mijn rechterteugel trek dan neemt zij/hij het paard mee naar rechts als ik links ga idem..

Iemand zei dus tegen mij dat ik het helemaal verkeerd deed en een zweep moest gebruiken om hem de kant op te tikken waar hij heen moet.

Dus ik wil graag weten hoe anderen dit doen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:22

nou ik vind jouw manier beter...gewoon beleren met zijn tweeen. de een geeft de hulp en de ander leid het paard de kant op waar jij heen stuurt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:22

Leren met longeren. Voordat onze pony's voor de wagen gaan worden ze zo een maand of 5 gelongeerd dat ze de basis gewoon 100% kennen. Ho is ho. Voorwaarts is voorwaarts. Links is links etc. Als ze dat niet snappen/kunnen, komen ze nog niet voor de wagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:28

Zo doen wij het ook. Eerst gewoon longeren, dan met dubbele longe, en uiteindelijk gaan we erachter lopen, en dan lekker wendingen maken. Pas als ze dat goed kennen komen ze voor de kar.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:50

Dubbele longe of verlengde teugels en er gewoon achter lopen. En dan niet links rukken voor links, maar eerst aanleuning zoeken en rechts nageven om links te gaan. Andersom ook natuurlijk. Daarbij ook heel konsequent stem gebruiken.... links rechts. Krijg je uiteindelijk heel veel gemak van die stemcommando's.

Ik las laast ergens dat je als het goed is b.v. het commando "draf" niet eens af moet kunnen maken voordat het paard al aandraaft.

Of het verbeelding is weet ik niet, maar soms heb ik wel eens het gevoel gehad dat ik alleen maar hoefde te denken aan "draf".. en hoppa. Maar dat heb ik maar met één pony meegemaakt.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:10

er achter lopen en met een zachte hand en geduld sturen leren, maar als hij eigenwijs is en niet naar links wil als dat gevraagd wordt, mag hij rechts wel een drijvende hulp met de zweep hebben op de plaats waar je zou drijven met je been als je erop zit. Net achter de singel dus. Als je op zijn achterste een tik geeft is het een straffende hulp, maar achter de singel is het een drijvende hulp. Zo heb ik het op de mencursus geleerd.
Als je erop zit en hij wijkt uit naar rechts dan leg je toch ook je rechterbeen aan om hem naar links te krijgen, net als met wijken voor het been.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:17

Wat ik heb gedaan met onze shets:

1) Aan de hand wandelen en laten wennen aan het verkeer, ho is ho en voorwaardts stap is stap en veel overgangen maken.

2) Longeren in de bak om ook weer overgangen te maken en dit te koppelen aan een stemhulp

3) Wennen aan het tuig, daarna met tuig op langs de weg wandelen en weer overgangen maken

4) Als de pony gewent is aan het tuig en bit, met lange lijnen in de bak gaan werken, dus links rechts voltes en simpele figuurtjes halthouden voorwaardts enz

5) Daarna weer langs de weg met de lange lijnen en overgangen maken en leren rechtuit te lopen,
bij deze oefening leer ik ze ook het effect vd zweephulp zo kunnen ze makkelijk inbuigen naar links of rechts, dus bv als je links wilt gaan, met de rechterhand toe staan en evt. dit versterken met een lichte zweephulp aan de buitenzijde vd pony, daar waar je normaal been zou geven,

6) Toen heb ik de wagen erachter gezet en de pony er aan laten wennen, nog niet mee gereden alleen voor de wagen zetten en weer uitspannen

7) Daarna weer voor de wagen en ernaast aan de hand mee gelopen, zowel in de bak als langs de weg, met halster over het hoofdstel voor de veiligheid,

8) Toen weer in de bak gereden met mezelf erop, dezelfde hulpen als met de lange lijnen

9) Daarna langs de weg, zowel netjes rechtuit als bochtjes naar links/rechts en halthouden en voortwaarts gaan. Haha!

Er zullen best wel dingen bij zitten die misschien beter of anders kunnen , zoveel ervaring heb ik nog niet met het mennen Bloos , maar ik merk wel aan mijn ponys dat mijn uitgebreidde en geduldige aanpak hun bevalt en vertrouwen geeft.