[AR] [CT] de clicker methode heeft 100% gewerkt!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

[CT] de clicker methode heeft 100% gewerkt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 00:40

Yes!!
mijn clicker training methode met Cezanne en haar weigeringen bij het springen heeft gewerkt! bij een eerder topic van mij (ergens op de UZ topic) vertelde ik al dat ik de proef op de som zou nemen, door aan een sprinconcours mee te gaan doen, om te kijken of clicker training wel of niet werkt bij het gewone rijden. Nou, mijn verwachtingen werden overtroffen! dacht ik bij hindernis 2 te gaan stranden met het weiger beest... kwamen we toch foutloos rond! Bloos! juist! dankzij de clicker, die ik ook op concours op het losrijd terrein heb gebruikt.
Yes.. mijn theorie is bewezen *LOL*

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:42

goed zo !!! clickertraining werkt inderdaad super !!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:18

Zo geweldig toch dat zo'n ding een beestje veel duidelijk kan maken? Haha!

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:56

Mooi zo Haha! !! Hoe heb je dat precies gedaan dan (wanneer clickeren) ?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:08

ik ben ook heel erg benieuwd *LOL* heb je vorige topic ook gevolgd.
zelf wil ik ook wel de clickertraining gaan gebruiken, maar niet helemaal zeker of het echt werkt Verward
waar kan je zo'n clicker halen ???

In ieder geval goed dat het nu wel gaat dankzij de clicker OK dan!

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:33

een clicker kan je gewoon bij de dierenwinkel halen ...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:36

ik heb het ook gedaan, maar dan bij een boomsleepparcours, ze hadden de hindernissen niet op de breedte van een zware koudbloed gemaakt en hij durfde er in eerste instantie absoluut niet in te lopen, het was ook allemaal erg krap voor Morrie.

Ik had geen clikcer op zak (zaten geen zakken in mijn klederdrachtpakkie) en ik heb hem er met in de vingers knippen doorheen geloodsd, de "hulpboerin" had de leidsels vast en deed eigenlijk niets dan meelopen en niet over de boom vallen Lachen

Er was 1 man in het publiek die het gezien had: hij heeft vroeger een paardenact gehad in een Duits circus Clown

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:41

Super zeg! Tof dat dat kan werken! Wanneer klik je dan? je moet toch klikken ná dat je een 'hindernis' genomen hebt?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:11

ik heb hem targetten geleerd, als ik klik of in m'n vingers knip, wil Morrie met zijn neus mijn hand aanraken...... ook erg handig met trailerladen

ik heb zelfs mijn kat leren kopjes geven op commando op deze manier Huilen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 23:55

ik klik inderdaad NA de hindernis. dus stel er is een weigering, dan geen klik, en geen beloning. Ook als ze bv rustig over de balkjes draaft, krijgt ze een klik. bij mega druk/snel eroverheen GEEN klik. het moet wel heel simpel blijven, en zeer consequent worden gebruikt. En verwacht na 1 sessie geen wonderen he, het heeft Cezanne weken en weken gekost eer er resultaat was.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:00

Ik gebruik de clicker nu zelf om Zorro zijn hoofd laag te laten doen op commando. Hij kon namelijk nogal gestressd zijn, dus dan is het wel handig als hij zijn hoofd laag wil doen op commando, omdat ze daar rustiger door worden. Vorige week zaterdag heb ik een clinic clickertraining met paarden gehad en er is een wereld voor me open gegaan. Ik wist al wel dat je het ook tijdens het rijden kon gebruiken, maar je kan er paarden ook mee leren nageven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:47

Citaat:
Ik gebruik de clicker nu zelf om Zorro zijn hoofd laag te laten doen op commando.

dat heb ik ook geconditioneerd, alleen niet met een klik, want op zo'n moment zit ik er altijd op en heb ik mijn handen vol met teugels...... ik raak dan met de zweep z'n schouder aan en dan doet ie z'n hoofd naar beneden

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:22

wat is de clicker methode of een klikker? Klinkt mss een beetje dom (ben niet voor niets blond Blond)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:32

smurf schreef:
dat heb ik ook geconditioneerd, alleen niet met een klik, want op zo'n moment zit ik er altijd op en heb ik mijn handen vol met teugels...... ik raak dan met de zweep z'n schouder aan en dan doet ie z'n hoofd naar beneden

Maar ik heb de klik ook niet als commando....
Mijn commando wordt "kalm" of een lichaams+handgebaar. De click gebruik ik bij het aanleren om het moment aan te geven waarvoor hij zijn beloning krijgt. Daardoor wist hij in 5 minuten dat hij zijn hoofd laag moest doen. Ik bouw het nu uit naar lager en langer en op commando. Als dat klaar is, bouw ik de click weer af.
Bovendien heb ik geen clicker nodig, omdat ik zelf een geluidje maak met mijn mond ipv de clicker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:36

ik heb het niet eens met de clikcer aangeleerd, want men viel er erg over dat ik de clicker verkeerd gebruikte Bloos!
ik conditioneer vanalles bij mijn huisdieren, zonder clicker tegenwoordig, want ik wil zo'n hoostaand hulpmiddel toch niet misbruiken en ik kan ook gewoon in m'n vingers knippen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 23:14

dat kan ook!! (maar ik kan niet in m'n vingers knippen...helaas)
ik heb wel bij 1 pony het probleem dat de clicker juist averrechts werkt, bij Joey kan het ECHT niet. zodra ze dat ding hoort, raakt ze compleet in paniek. (vraag mij niet waarom, ze heeft voor zover ik weet geen nare ervaringen met harde geluiden)
Dus na 1 sessie werd het duidelijk dat het puur met "braaf"en klopjes moet. Maar blijf dat irritant vinden.
Op dit moment leer ik Cezanne haar voet op een zaagselbaal te zetten, dit gaat tot nu toe erg goed, ze blijft zelf al zo'n 10 seconden zelfstandig erop staan.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:17

In je vingers knippen is hetzelfde idee. Ik klak met mijn tong, ik ken ook mensen die yes! roepen/ zeggen of ex (van excellent). Als het maar een kort geluid is om het moment te markeren.

Bij Joey zou je dus ook zoiets kunnen proberen. Dan maakt je gewoon zelf een kort geluid.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:11

lowara schreef:
ik klik inderdaad NA de hindernis. dus stel er is een weigering, dan geen klik, en geen beloning. Ook als ze bv rustig over de balkjes draaft, krijgt ze een klik. bij mega druk/snel eroverheen GEEN klik. het moet wel heel simpel blijven, en zeer consequent worden gebruikt. En verwacht na 1 sessie geen wonderen he, het heeft Cezanne weken en weken gekost eer er resultaat was.

En hoe beloon je dan? Ga je tussen de hindernissen om zijn nek hangen om hem een snoepje te geven?
Of hoef je niet altijd te belonen bij Clickers?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:26

Marliesje schreef:
En hoe beloon je dan? Ga je tussen de hindernissen om zijn nek hangen om hem een snoepje te geven?
Of hoef je niet altijd te belonen bij Clickers?

het is een hele methode, marliesje Knipoog .
eerst moet je paard de betekenis van het klik-geluidje leren interpreteren als 'dit is goed, hier word ik voor beloond'.

dan klik je bij het springen eigenlijk boven de hindernis of vlak na het landen : zo weet je paard dat dat moment het goede was - en daarna kan je hem belonen.

'klik' wil zeggen : DIT doe je goed, daar krijg je ZO METEEN een beloning voor!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:24

Ik heb met de clicker kathy een doek leren oprapen, targetten en voetballen. Het is verbazingwekkend hoe snel ze het oppikken met z'on ding! Zolang de basis er maar goed inzit Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:29

Ik heb ook eens clickertraining geprobeert, maar mijn gedult kon dat niet hebben Haha! En bij elke klik schrok Anouar zich rot en sprong weg.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:27

En misschien een domme vraag...maar hoe weet je paard dan dat hij bij de ene klik zijn hoofd naar beneden moet doen en bij een andere klik dat hij achteruit moet gaan????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:33

misschien door een stemcommando of een gebaar, de clicker geeft aan dat ie het goed heeft gedaan.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:37

Dus je leert je paard evengoed het comando aan. Bijv: 'terug' en als hij dan achteruit stapt, klik en beloon je...en de volgende keer klik en beloon je pas als hij 2 stappen achteruit ging...etc?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:53

nienke07 schreef:
Dus je leert je paard evengoed het comando aan. Bijv: 'terug' en als hij dan achteruit stapt, klik en beloon je...en de volgende keer klik en beloon je pas als hij 2 stappen achteruit ging...etc?

de klik heeft dus totaal geen bevelwaarde, is alleen het 'uitlichten' van het gedrag wat je wil belonen.
het grote voordeel daarvan is dat je héél duidelijk kan aangeven wat je wil, waar hij een beloning kan voor verwachten.

wil je het paard bv. met een doek leren zwaaien, dan klik je eerst voor 'hoofd in de richting van het doek', dan voor 'aanraken doek', dan voor 'bijten in doek', dan voor 'vasthouden doek' en dan voor zwaaien met doek'.