[AR] [AR]Probleempje met mijn bit....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

[AR]Probleempje met mijn bit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 14:45

Ik heb een bokke-bitje besteld voor mijn shet. De maat 11,5 is goed. Nu zit ik wat in de knoop, doe ik het goed in of niet? Heeft iemand een foto voor mij van zijn pony/paard met bokkebit in??zodat ik kan vergelijken.Aan welke ringetje moeten de leidsels best worden bevestigd?
Mijn kinketting is blijkbaar ook vrij lang.... Is het verstandig er wat schakels af te halen??

kheb op mijn stalling niemand die me effe kan helpen Verward dus wie weet kan iemand op bokt me effe uit de nood helpen??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:06

Je kunt schakels uit de kinketting halen. De kinketting moet je bij het bevestigen zolang draaien tot hij plat ligt tegen de kin. Er moet ruimte tussen zitten. Alleen als je aan de leidsels trekt moet de kinketting inwerken.Begin met je teugel aan het gat dat het dichts bij het bit zit, da´s het vriendelijkst. Wat zit er in de knoop dan?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:37

Nieke schreef:
Ik heb een bokke-bitje besteld voor mijn shet. De maat 11,5 is goed. Nu zit ik wat in de knoop, doe ik het goed in of niet? Heeft iemand een foto voor mij van zijn pony/paard met bokkebit in??zodat ik kan vergelijken.Aan welke ringetje moeten de leidsels best worden bevestigd?
Mijn kinketting is blijkbaar ook vrij lang.... Is het verstandig er wat schakels af te halen??

kheb op mijn stalling niemand die me effe kan helpen Verward dus wie weet kan iemand op bokt me effe uit de nood helpen??

11,5 voor een shet??????? Dat heeft mijn paardje van 1.42 ook Haha!:P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:00

sommige shets hebben best een brede mond hoor, niet alle shetjes hebben een leuk taps toe lopend hoofdje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:05

Van de kinketting kan je idd een paar schakels afhalen. Hij moet pas gaan inwerken als het bit 45 graden gedraait is.
Ook zou ik gewoon op het bovenste gat beginnen, dit is het minst scherpe en vaak heb je niet meer nodig.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:00

Okay thanx voor alle reacties tot hiertoe. de maat is 11,5 omdat haar watertrens 10cm is en ik wou het niet te klein dat bokkebit. Blijkt inderdaad goed geschat want het past perfect. Kga eens proberen met die kinketting en zal eens een foto met mijn digi proberen trekken.
Anders iemand een foto van zijn pony/paard met een bokkebit in?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:33

Die maat klopt wel. Mijn pony's die 10 en 10,5 van trensje hebben hebben ook 11,5 van stang. Ik heb er ook een die een 11 cm trensje heeft, die heeft echt al een 12,5 stang nodig!(ja, een shet, en niet eens de grootste die ik heb lopen).

Ik zou er ook wat schakeltjes afhalen. Dat werkt wel zo prettig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:49

Mijn ene pony heeft maatje 10,5 en mijn nieuwe pony denk ik maar 12 ofzoiets. Die heeft gewoon een grote bek! Het bit is van een welsh cob geweest.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:02

ik heb ook veel te grote bitten voor mijn shetten... nou ja 1tje rijdt met een gebroken bitje die is 10.5 geloof ik...
ik heb ooit de tip gekregen (van nederlands kampioen 4 span shetten) dat je aan beide kanten 1 cm over moet hebben... ik had eerst een liverpool stang van 13.5 maar vond dat toch wel heel lomp voor mijn shet..
nu heeft ze een stangetje van 12,5 geloof ik en daar loopt ze netjes op...
ik zou er idd ook wat schakeltjes afhalen dan rammelt het niet zo!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:30

Menbitten zijn in het algemeen ook groter dan een gewoon bit vind ik