[AR] Meerspan... 1 van de paarden corrigeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

[AR] Meerspan... 1 van de paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:35

Was gisteravond bij de (overigens echt helemaal supergave en enorm leerzame enz enz enz, ben er nog helemaal vol van Haha! Haha! ) clinic van IJsbrand Chardon op Paard en Koets.
Als publiek zijnde mocht je vragen stellen, wat ik weer niet gedaan heb natuurlijk Blond maar later begon ik mij toch iets af te vragen. Hij zei regelmatig tegen de rondrijdende menners zoiets als; maak je rechterpaard wat ronder of hou je linksachter paard wat in, ik geef maar een voorbeeld he.
Maare, hoe werkt dat nou precies? Aangezien je met de leidsels aan 1 mondhoek van elk paard zit. Ga je daar aan zitten, dan zit je toch ook meteen in de mond van het andere paard?
Ik snap dat het een combinatie moet zijn van hand, stem, en zweep, maar toch, kan iemand mij dit even uitleggen Bloos

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:45

Je kan sowieso je paard in enkelspan pakken of aan de dubbellonge om iets te corriceren, dat is het beste. Voor de wagen kan je eventueel de leidsels vergespen zodat een hulp eerder aankomt bij bijvoorbeeld het paard wat nog moeite heeft met de buiging. Daarnaast werkt de zweep als het ruiterbeen. Om het paard te helpen buigen leg je deze aan de binnenzijde aan vlak achter de schoft. Wil je zorgen dat hij niet uitzwaait met de achterhand dan gaat hij er aan de buitenzijde aan enz enz.
Het (goed) vergespen van de leidsels is het belangrijkste

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:53

Dat was een beetje het minpuntje van die clinic, er deden alleen mensen mee die het al goed konden, waar je dus niet echt een groot verschil in kon zien tussen begin en eind.
Om 1 van de 4 paarden te kunnen corrigeren moet je veel ervaring en handigheid erin hebben. Als Ijsbrand nu een beginnend vierspanmenner in de clinic had gehad, dan had hij het waarschijnlijk precies uitgelegd.

Maar het grote corrigeren doe je zoals Napie zegt buiten het vierspanrijden om, dus enkelspan, tweespan, onder het zadel of aan de longe.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:19

Ik vroeg me dus van de week al af waarom niemand tweespan rijdt met losse leidsel ipv kruisleidsel. Je hebt wat meer in je handen maar je kan wel individueel rijden. En bij achenbach in het tandem heb je tenslotte ook vier leidsel in een hand.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:14

DendroFleur schreef:
Ik vroeg me dus van de week al af waarom niemand tweespan rijdt met losse leidsel ipv kruisleidsel. Je hebt wat meer in je handen maar je kan wel individueel rijden.

Dit zou voor training thuis wel werken, maar hoe wil jij een marathon of vaardigheid rijden op die manier? Dat wordt erg lastig.
Achenbach tandem is ook al niet te doen als je echt op snelheid moet gaan sturen, daarom rijden de meeste ook met klemmetjes, dit werkt gewoon stukken makkelijker als achenbach. Achenbach gaat goed op de weg en daar zal het best goed voor werken, maar met klemmetjes is het stukken makkelijker.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:39

Met de vaardigheid en marathon genruiken we inderdaad gespjes. Maar met de dressuur rijden we achenbach en ik zou me kunnen voorstellen dat je dit ook met tweespan kan doen. Maar ik heb het nog nooit gezien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:09

Natuurlijk kan je achenbach in de dressuur rijden in tweespan. Het leidselsysteem is toch niet anders als bij enkelspan of snap ik het niet?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:12

napie schreef:
Natuurlijk kan je achenbach in de dressuur rijden in tweespan. Het leidselsysteem is toch niet anders als bij enkelspan of snap ik het niet?

Ze vroeg zich af waarom er niemand tweespan rijdt met 2 enkelspanleidsels, zodat je de allebei apart moet sturen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:15

Ik heb het wel eens gedaan, maar dat was uit gebrek aan kruisleidsels. Als groene 2span menner is dat geen succes. Het was goed dat ik 2 volledig vertrouwde sulletjes voor de wagen had(voor hun was het ook hun eerste 2span ervaring).