Wat een toffe reacties!
@josien, ik heb nog geen foto's van haar. Ik heb haar pas een paar weken. Ze heeft voor zover ik weet geen naar verleden. Ze is fokmerrie geweest en daarna recreatief western gereden. Als ik haar op tempo ga rijden wordt het alleen maar erger en ik denk dat, als ik haar de zin geef en tempo ga werken tot ze rustig wordt, dan ze zich dood loopt. Zo actief is ze.
In omgang is ze heel braaf tot je dingen gaat vragen waar ze geen zin in heeft zoals wachten voor ze de stal in mag (zodat ze me niet ondersteboven rent) te lang een voetje omhoog houden, wachten tot ze een snoepje krijgt (ze vreet bijna je vingers op uit hebberigheid) Dan wordt ze nerveus en gaat spannen en doet dan net of ik haar helemaal in elkaar wil meppen. Ze gooit met haar hoofd en probeert te vluchten of door te drammen.
Ze heeft een keer een tik op de borst gehad omdat ze me ondersteboven rende het hek uit, en toen was ze wel beledigd, maar niet angstig. Dus dat kan dan wel.
@pantarhei: Zodra ik een touw omhoog doe slaat ze in paniek. Het touw ronddraaien durf ik niet ik denk dat ze dan volledig doorslaat en wegrent ongeacht wat ze tegen komt.
@xyzutu2: Ik heb erg veel aan jou site. Hele goede en duidelijke informatie.
Je hebt gelijk over de vergelijking met mijn ruin. Hij kan al heel wat en dat heb ik hem ook zelf geleerd, maar we zijn natuurlijk al heel wat jaartjes bezig. Daarbij komt nog eens dat het elkaars tegenpolen zijn qua karakter, uiterlijk en alles eigenlijk.
Ik heb in de gaten dat parelli en robberts niet werken en wil daarmee niet doorgaan want dan bereik ik niet wat ik zo graag wil.
Omdat ik niet met een clicker kan werken (ik vergeet dat ding of raak hem kwijt) probeer ik het met een mondeling beloningssignaal. Ik zeg Yess, met een sissende s.
In ieder geval bedankt voor je hele verhaal, ik ga er zeker iets mee doen. En ik blijf lezen op je site!