[AR] [UZ] Dressuur/Vaardigheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

[UZ] Dressuur/Vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 20:25

Dit jaar ga ik voor het eerst dressuur/vaardigheid wedstrijdjes starten. Heb in September al een keer bij Liberty het proefje gereden in naar mijn idee al een klein bakje, 30x60. Maar van de winter zijn 4 van de 6 wedstrijdjes in een bakje van maar 20x40! En dat terwijl ik normaal train in een baan van 50x120. Ik had deze al verkleint naar 30x60.

Maar hoe is het om te rijden in een 20x40 bak. Heb je nog een beetje steun aan de bakrand, is de gebroken lijn met 1 hand nog wel te doen? Wordt je paard niet hartstikke kriebelig in zo een klein baantje waar je blijft draaien?
Ik heb 12 december me eerste in Barendrecht, ik ben erg benieuwd wat David gaat doen, aangezien ik normaal alleen indoormarathon's reed binnen en ik tijdens een clinic binnen ook al 20 minuten nodig had om een een klein beetje rustig te krijgen.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:03

Barendrecht is opzich wel een goede bak 30x60 volgens mij en je hebt teminste ook een overdekte binnenbak waar je kan losrijden ook dezelfde grootte. wij hebben er niet vee last van gehad vorig jaar maarja dat was met de shetten hé. voor grote paarden is die bak bij de develruiters in heerjansdam wel een beetje erg kl*te.
maarja dit jaar voor ons geen wintercompetitie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:24

Persoonlijk vind ik het krap, als je met een kleine pony ment gaat het best maar zodra in je grotere maten uitkomt is het wel erg wennen.
Wij mennen met redelijk grote friezen hmm.... valt toch tegen maar goed iedereen op de wedstr rijd in dezelfde bak dus iedereen heeft hetzelfde probleem behalve de ponymenners.
Vooral met de vaardigheid hebben die er een in vergelijking met de paarden weiong hinder van vind ik.
Afgelopen zaterdag reden we ZZ dress in een bak van 20 keer 40 in Garderen eigenlijk mag dat niet eens, maar ze lieten ons toe, nou dat was de laatste keer in die kleine bak het is voor zon proef echt te krap.

As zaterdag een betere bak in Nimmendor die hebben een vet mooie binnenbak een 30 bij 60 en een 2e rijbak voor de vaardigheid die is helaas wel 20 bij 40 maar goed die dress. proef kunnen we mooi rijden wbt de ruimte dan he.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:42

Ik rij zelf tijdens de winter 1x in de week, in een binnenbak van 20x80. Soms oefen ik ook weleens gewoon 20x40. Ik vind hetzelf niet zo vervelend. Mijn Haf ook niet. Ik vind het fijn daarin te oefenen. Dan leer ik ook eens om krap te rijden. Dan word het strax geen tegenavller in een kleine bak, en ben ik eraan gewend. Ook is het makkelijker rijden als het ruimer is, ik heb dan het idee dat het heel erg ruim is *LOL*. Maar voor wedstrijden wil ik wel graag een bak die groot genoeg is:j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:59

Ik moet a.s. zondag dressuur starten in een 20 x 40 binnenbak, en Fie is volgens mij nog ietsje groter dan jouw beestje... Haha!
Ik zal je zondagavond vertellen hoe het verlopen is! Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:30

Ik rij in de winter altijd 20*40 thuis, gaat best goed, alleen is alles wat kleiner Lachen Met die pony's gaat het wel, paarden wordt anders, wat moeilijker Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:52

Nou, ik heb het overleefd hoor, dus je kunt met een gerust hart gaan! Haha!

Het is inderdaad wel een hoop stuurwerk, vooral met een paard.
De grote voltes gaan goed, maar dat afwenden op AC en die gebroken lijnen vindt ik best priegelig...

Fie deed goed 'r best en het viel me echt mee hoe weinig ze nog echt door de hoeken viel, maar ik zou dit niet elke week moeten doen, want dan weet ik zeker dat ze weer gaat vallen door de hoeken, je moet er zo aan sturen, voor je het weet zit je weer in een hoek! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:55

Ik heb nog een maandje ongeveer. Voorlopig heeft hij pas 2x het dressuurveldje gezien, dus ik ga binnenkort wat meer trainen want voorlopig is het stuur nog ver te vinden.
Maar het afwenden zal idd lastig worden maarja, aan alles zal je wel gaan wennen.

Heb je nog een beetje steun aan de bakrand, met je gebroken lijn bijv., dat je je laatste bocht niet zo erg hoeft te sturen. Dit roept me vader namelijk al sinds dat ik ingeschreven heb, maar is dit ook zo?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:05

Sjonniej schreef:
Heb je nog een beetje steun aan de bakrand, met je gebroken lijn bijv., dat je je laatste bocht niet zo erg hoeft te sturen. Dit roept me vader namelijk al sinds dat ik ingeschreven heb, maar is dit ook zo?

dat ben ik wel met hem eens! je kan in iedergeval niet buiten de baan komen zoals bij een buiten baan. Dus steun heb je wel.

verder is het altijd even na denken...... als er bijvoorbeeld staat een rechtsomkeert van 15 meter hoe ver je dan over de AC lijn heen moet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:22

In de B heb ik gelukkig geen figuren die op meters moeten, alleen gebroken lijnen, grote volte´s en van hand veranderen, meer is de B/proef niet.
Samengesteld heb ik wel van die keertwendingen van 10 meter, dat is wel iedere keer weer ff nadenken hoe ver je van de kant af moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:53

Ik vond zo'n bak met mn vorige pony niet vervelend Lachen
Wel met mn haf nu.. Maar soms vind ik t ook wel fijn dattie
zo klein is/..

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:18

ik train altijd in een bak van 20 bij 40. no problem!!!
Het zal wel eff wennen zijn als je een grote bak bent gewent. Maar kan best hoor.