[AR] [VD] 20 jarige ruin -> Nog vrijheids dressuur?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl

[VD] 20 jarige ruin -> Nog vrijheids dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:05

Lachen hey, ik heb een vraagje,
zou je met een 20 jarige ruin pony nog kunnen beginnen met vrijheids dressuur? Verward
hij gaat nog onder de koets en onder het zadel.
is het dan niet te veel voor hem?
ik dacht dat het meer als wat ontspanning zou zijn als we allebei eens iets anders proberen?
en met wat zou ik eigelijk het eerst moeten beginnen?
ik wil met vrijheidsdressuur beginnen omdat ik , (als hij op pensioen staat)
nog met hem bezig wil blijven zonder hem nog iets zwaars te laten doen
als jullie me begrijpen. Haha!
graag jullie mening

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:07

Tuurlijk kan dat, zolang je het maar langzaam opbouwt.
Begrijp wel dat een ouder paard vaak wat strammer is en dus meer moeite kan hebben met de lenigheidsoefeningen.

Gewoon aanpassen aan wat het paardje aankan, dan is er niks aan de hand.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:57

Tuurlijk, je paardje geeft zelf wel aan wanneer hij er niets meer mee kan, omdat hij idd zoals Blossomm het zegt te stram of te stijf is. Maar het lijkt mij juist leuk en het is goed voor zn hersens. Blijftie een beetje bezig, zonder dat het hem al te veel energie kost. Lijkt mij ook erg leuk om toch nog iets met het paardj ete kunnen doen..

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:32

maar met wat zou ik eigelijk beginnen ? ik heb gezien dat iemand zijn paard de " inzaire" leerde!! dat leek met wel hennig chic om te doen! ma moeilijk e! en als je een idee hebt hoe, wil je me dan vertelle hoe je beginnen moet!!! want eum " dat weet ik niet zo! " *LOL* mercikes!!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:40

ik ben pas ook begonnen met mijn 19 jarige merrie. het gaat wel wat langzamer maar verder gaat het perfect!

ik ben begonnen met de buiging. snoepie voor dr neus houden dan volgt ze dat zo!

xxx ilona

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:14

Haha! lief!!
nu maar hopen dat de mijne dat ook volgen zal
waarschijnlijk ! *LOL*
veel sterkte voor je!!!
groetjes sabrina en scharleck Cool

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:40

inzaire??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:27

Inzaire is mij ook niet echt bekend?? Is dat misschien de mezair, een van de klassieke hogeschoolsprongen?

En ja, zoals de rest al schrijft kun je ook met een twintigjarige prima vd trainen, als je maar rekening houdt met eventuele stijfheid (zoals je trouwens bij elk paard moet doen). Waar ik mee zou beginnen is je te verdiepen in vrijheidsdressuur en het trainen van paarden, hoe ze leren en hoe voedselbeloningen werken (in het kort samengevat ook te vinden op http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... cipes.html ). Vervolgens ga je beginnen aan de basis (parkeren, targetten, hand aanraken, niet eten, voetjes geven, achterwaarts stappen) en dan via de kleinere/niet lichamelijk belastende kunstjes (apporteren, kleuren herkennen enz) naar de grote kunstjes (buiging, compliment, spaanse pas, liggen, zitten en ga zo maar door).

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 18:49

met "inzaire" bedoel ik niet bepaalt " een kunstje" maar dat dansje wat mensen doen! weet je wel , ook van de M-kids, (indianendans?) het paard doet de zelfde beweging met zijn benen als wij mensen doen! tis erg knap voor wie het haar/zijn paard eindelijk onder de knie kan krijgen! Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:00

Nooit van gehoord, maar klinkt wel erg leuk.

Ik denk dat nadoen zowiezo erg belangrijk is bij VD, wanneer ik met mijn voet over de grond schraap, doet mijn pony dat ook. Wissel ik dan van 'schrapend been', dan doet zij dat ook.
Zijn we dan al bezig aan de beginselen van 'Inzaire'?? Tong uitsteken

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:37

haha ik heb daar ook nog nooit van gehoord.. (inzaire)