[ar] Eindelijk begonnen met 2span beleren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

[ar] Eindelijk begonnen met 2span beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:34

Ik ben eindelijk begonnen met mijn 2 span te beleren. Nouja dit is even een gelegenheid 2 span. Het hengstje moet naar de keuring dus conditie opbouwen en de merrie is al beleerd.
Ik ben zelf een leek met 2 spannen en heb ze dus vandaag eerst maar eens allebij de tuigen om gedaan en toen moesten ze nog aan elkaar vast. Dit heb ik opgelost door de 2 riemen die normaal aan de voorkant van de boom vast komen nu aan elkaar te binden. De merrie vind dit allemaal prima het hengstje ook. We hebben met zijn 3en zo door de bak gestapt en allerlij oefeningen gedaan dit ging er goed.
Maar wat is mijn volgende stap, moet ik het wagen om ze meteen morgen voor de kar te zetten ?
En waar dient dat extra riempje voor die zeg maar onder de buik doorgaat. Buiten de singel dan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:20

Zijn ze allebei enkelspan beleert? Dit is namelijk wel een voordeel voordat je ze in het span zet.
Als ik jouw was zou ik toch even een menner uit de buurt opsporen die ook welleens met 2-span rijdt of iig. weet hoe het werkt. Een boertje kan je in het begin ook goed op weg helpen.

Als ze beide beleerd zijn kan je ze zo naast elkaar zetten, tenzij ze elkaar aanvallen oid. Dan zal het niet echt lekker rijden. Je hebt verder geen extra riempjes hoor. Alleen een disselriem, die aan de langboom vastzit.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:14

de riem die om de buik heen zit ( buiten de singel om) is de riem die over de stangen heen gaat zodat de stangen in de goede positie blijven zitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:55

De buitensingel dus. Die houd de strengen op zijn plek zodat deze niet over de rug heen vliegen. Leuk dat een merrie en een hengst samen goed lopen. Ik neem aan dat ze wel in enkelspan hebben gelopen of in ieder geval 1 van de 2 pony's al ervaren is in het tuig anders wordt het vragen om ongelukken. In principe kunnen ervaren enkelspanponies zo samen in het tuig. Op het begin is het wel even aftasten want beide pony's moeten gelijk aantrekken, gelijk gaan draven en gelijk halthouden. Besluit 1 te stoppen en de andere loopt door dan krijg je conflicten in het span. Ze moeten dus wel vlot reageren op je stem, eventueel met ondersteuning met de zweep. Verder is het de eerste keren aftasten of je de leidsels ook moet vergespen en welke pony bijv een langere hals heeft of welke vlotter is of juist sloom.
Het is allemaal niet een kwestie van 1+1=2span. Er komt veel meer bij kijken en de kans dat het goed mis gaat met een span is veel groter. Ik zou hier zeker een ervaren hulp bij zoeken. Ik heb het zelf zonder hulp gedaan maar het had allemaal veel slechter kunnen aflopen. Ik ben nu met een nieuw span bezig en ookal heb ik al veel ervaring, af en toe is het echt kantje boord met die beesten.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 02:45

Ja ik heb een hengst en merrie in 2 span !
De merrie is goed beleerd ik ken haar achtergrond niet maar het is 100% zeker dat ze het aangespannen werk eerder heeft gedaan. Ik kan haar inspannen en ze blijft gewoon staan totdat je klaar bent. Doet netjes 2 stappen naar achteren om ingespannen te worden.
De hengst daarin tegen is nooit aangespannen beleerd maar heeft een heel erg rustig en relaxed karakter. Ze verschillen helaas wel 20cm en dat maakt het wat moeijlijk voor de hengst die moet aardig doorlopen !
Morgen krijg ik wat hulp en wil ik de boom ertussen plaatsen. Langzaam opbouwen lijkt mij en ik blijf in de bak, ga dus niet de weg op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:51

napie schreef:
De buitensingel dus. Die houd de strengen op zijn plek zodat deze niet over de rug heen vliegen.

Maar die heeft een enkelspantuig ook Verward

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:07

Bij het enkelspan zorgt de buitensingel voor de stabiliteit van het lamoen in de lichtogen. Een enkel en tweespantuig zijn heel anders opgebouwd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:10

Wilt het nou niet lukken (ook door het verschil in grote, dat kan een echte handicap worden. Bij mij gaf 4 cm verschil al problemen) dan kan je altijd nog enkelspan rijden met de merrie en het hengstje achter de kar meenemen. Krijgt hij ook conditie. Of het hengstje in enkelspan natuurlijk.
Neem de tijd en de rust, dat is het belangrijkste.
Veel succes.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:06

Ik heb vandaag de merrie enkelspan gereden, het is zo moeilijk in te schatten hoe of wat ze al gedaan heeft. Ik heb haar nu 3 maanden en heb haar op een dag voor de kar gezet toen werd meteen al duidelijk dat ze dit errug goed kan. Ik heb vandaag een relaxed ritje met haar gemaakt alle hulpen weer een beetje bevestigd. Ik rijd haar nogsteeds met een enkel trensje dat ga ik eerst maandag even aanpassen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:36

Max schreef:
Ik heb vandaag de merrie enkelspan gereden, het is zo moeilijk in te schatten hoe of wat ze al gedaan heeft. Ik heb haar nu 3 maanden en heb haar op een dag voor de kar gezet toen werd meteen al duidelijk dat ze dit errug goed kan. Ik heb vandaag een relaxed ritje met haar gemaakt alle hulpen weer een beetje bevestigd. Ik rijd haar nogsteeds met een enkel trensje dat ga ik eerst maandag even aanpassen.

dat is erg slim van je Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:45

Hoezo een ander bitje erin als ze het goed doet op een trensje?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 19:47

Ik ben bang dat als ze een keertje er vandoor gaat er geen remmen meer aan is ! Heb het nu een aantal keren meegemaakt met andere ponies en vond het niet bepaald een pretje !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:54

Even over dat trensje, ik rijd binnen de hekken met trensje en buiten op de weg met stangetje, dus dat kan ook beide.

Ik ben een beetje bezig met een 2 span, een beetje omdat ik met 2 span rijden nog niet zoveel ervaring heb, daarom ga ik eerst zelf 2 span les nemen met een span van een ander om zo zelf een beetje te leren.
Hopelijk kan ik volgend jaar echt serieus met mijn span aan het werk.

De ene pony loopt nu enkelspan de andere is bijna zover, dan kan ik ze vd winter goed doorijden en evt volgend voorjaar ook nog, zodat ik vd zomer ze samen kan zetten. (hoop ik)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:55

Áls ze er echt vandoor gaan heb je met een liverpool niet veel meer te vertellen. Maar het is misschien een rustgevend gevoel.
Ik rij zelf ook met liverpool hoor, mijn pony loopt op de meeste bitten lekker, maar is aangespannen altijd op liverpool gereden.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 00:03

Wat ik me altijd af vraag is wat jullie doen als ze er echt vandoor gaan. Ik durf bijv niet op de bok te zitten en ga altijd achterin mijn marathon wagen staan dit voor het geval er iets is en ik dus meteen eruit kan springen. Mijn vertouwen komt wel langzaam terug maar ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:21

Proberen de boel te blijven sturen en zo lang mogelijk op de wagen blijven! Het mooiste is dat je iemand achterop heb die eventueel kan zorgen dat de wagen op vier wielen blijft (tegengewicht) Rustig proberen te blijven. Leidsels steeds wat nemen en weer geven. Heb je remmen op de wagen? Kan de boel een beetje afremmen. Wagen moet dan wel stabiel zijn en niet gaan slingeren bij het remmen. Als uiterste noodoplossing heb ik wel eens gehoord (maar nooit uitgeprobeert): je remmen keihard intrappen tot de pony in het tuig hangt en dan plotseling loslaten. De pony valt of struikeld. Of ik dit zou doe? Geen idee.
Ik heb twee keer de boel aan de kletter gehad nadat ik eruit was gevallen. Niet echt fijn om niet te weten waar je span is en je alleen een spoor kan volgen. Die keren is het goed afgelopen maar ik was toch liever op de wagen geweest in de buurt van mijn pony's.

Wat betreft het bit. Ik zou wel een liverpool gebruiken. Let op, sommige pony's zijn minder goed stuurbaar erop. Deze kan je op de bril gespen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met het tweespan. Goeie literatuur:
Het aangespannen paard: van JAC Bartels
Tweespanrijden met Mieke: van Mieke Tergouw
(Ik heb vooral boeken als leermeester gehad, en goed om je heen luisteren)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 08:52

Max schreef:
Wat ik me altijd af vraag is wat jullie doen als ze er echt vandoor gaan. Ik durf bijv niet op de bok te zitten en ga altijd achterin mijn marathon wagen staan dit voor het geval er iets is en ik dus meteen eruit kan springen. Mijn vertouwen komt wel langzaam terug maar ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Op de wagen blijven zitten, zoals Napie zei is het handig een groom achterop te hebben. Maar ik vertrek nooit zonder groom, dus dat is geen probleem.
Toen David aan de haal ging heb ik hem rustig geprobeert terug te krijgen, we waren op het dressuurveld (150x200m) dus er was ruimte genoeg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:02

Zo als je weet weet ik ook hoe eng het is als het fout gaat (je was er de laatste keer zelf bij).
Zelf zorg ik nu ook dat er altijd iemand op de bok blijft zitten als er wat gebeurd. En weten wat je van je pony kan verwachten. Ik heb alles eerst best lang voor de sleep lopen voor ze voor de kar gaan. Mijn ervaring is dat het dan toch veiliger is en dat je iets meer zekerheid heb.

Dit boek(Het aangespannen paard: van JAC Bartels) heb ik hier liggen. Je zou hem wel kunnen lenen als je wil.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 16:55

Maandag ga ik eerst achter enkelspan menles aan dan vraag ik om eerst een priveles zodat ik de zeker weet dat alles goed zit. Mijn merrie gaat dinsdag naar de tandart en wordt komende week geschoren dus dan zijn we er helemaal klaar voor.
Vandaag weer een heerlijke tocht gemaakt met 2 meisjes die helemala gek zijn van shetlanders.
Hierbij even een fotootje.

Afbeelding