[AR] [LO]hulpmiddel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

[LO]hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:44

Mijn jonge paardje heeft nog wat moeite met het loslaten van het bit tijdens het rijden!
Nu zie ik vaak dat mensen hulpmiddelen gebruiken bij het longeren, is dit misschien wat voor mijn paardje? Dan kan hij zelf over de rug leren lopen, loslaten enz enz. Zonder dat ik hem hierbij hinder!

Nu is mijn vraag:
Wat is het beste om te gebruiken bij een jong paard?
-touwtjes
-bijzets
-dubbele longe
-pessoa longeerlijnen
-slof (gebruiken ze toch ook aan de longe?)
Wie roept er???

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:15

aub geen slof bij jonge paarden!!!
gebruik liever een pessoateugel of gogue!!!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:20

Zelf heb ik het niet echt op hulpteugels... (waarom weet ik niet)
Denk wel goed na voordat je iets koopt en mischien kun je met je instructeur overleggen? (als je les hebt)
Mijn paard pakte het bit ook altijd vast en heb toen een bit met koperen rolletjes gekocht en dat hielp wel. Hij kan het minder goed vastpakken omdat die rolletjes meedraaien.
Wat ook heel belangrijk is is praten met het paard (En daar kom je heeeeel ver mee!!!!)
Dus elke keer als je gaat draven drrraf zeggen (of als je iets anders gaat doen) maar dat zal je vast wel doen omdat het een jong paard is Knipoog
Wat ik ook heb gehoord is dat een lepelbit (of hoe dat maar heet) ook erg goed werkt. Hier heb ik geen ervaring mee...

Suc6 met rijden!

-Nynke

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:44

Dubbele lijnen is echt 100% het beste als je het goed kan. Je kan geven en nemen op de goede momenten, je kan hem opdezelfde manier bewerken als ohz. en hij kan zich niet in een houding vastzetten en gaan hangen op je hulpteugel.

Als je het niet goed kan zou ik een pessoatuigje aanschaffen, dit stimuleert de achterhand. En dat is waar de ontspanning vandaan hoort te komen.

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:38

maar kan een pessoa ook bij een jong paardje???

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:19

Wat wij altijd gebruiken bij onze jonge paarden is een halsverlenger. Ja ik weet het; er zijn mensen fel op tegen, omdat sommige paarden er verschrikkelijk op gaan hangen. Maar tot nu toe hebben wij dat probleem nog niet gehad.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:24

Ik vroeg me laatst ook af of longeren met passoa niks voor mij was, mijn paard is 5 en tegen mij werd gezegd dat het nog niet nodig was en hij daar te jong voor is. Ik longeer momenteel met slof (in opdracht van b'graven ivm rugklachten). Ik hoorde dat jonge paarden een slof meestal niet accepteren, bij ons wordt wel met bijzet of touwtjes gelongeerd.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:59

Het beste hulpmiddel zijn zachte handen en wat meer geduld.
Als je al bij dat eerste nageven trukjes gaat toepassen, wat ga je dan doen als het écht moeilijk wordt?

treinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:18

hey je kan wel een pasoateugel gebruiken maar je mag niet te vaak doen want dan gaat ze te veel op de voorhand lopen en dat is niet goed dus je kan wel met pasoa teugel maar heel soms en ik doe mijn paard met touwtjes en dat vind ik goed werken mijn paard is 4 jaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:10

treinie schreef:
hey je kan wel een pasoateugel gebruiken maar je mag niet te vaak doen want dan gaat ze te veel op de voorhand lopen en dat is niet goed dus je kan wel met pasoa teugel maar heel soms en ik doe mijn paard met touwtjes en dat vind ik goed werken mijn paard is 4 jaar.

Ik weet niet hoe je longeert, maar die van mij gaat aan de pessoa juist z'n achterhand gebuiken....dat is toch ook de/een bedoeling van longeren?
Over leeftijd: ik heb op advies van een DA + fysio een driejarige gelongeerd aan de pessoa, hij werd er alleen maar beter van.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:28

De oorspronkelijke vraag ging over nageven tijdens het rijden, en nu gaat het over longeren. Als het paard niet nageeft tijdens het rijden, dan heeft dat te maken met de handen en misschien ook met een storende zit van de ruiter. Dat los je niet op door de handen te vervangen door hulmiddeltjes tijdens het longeren. Het probleem ligt niet bij het paard, maar bij de ruiter.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:44

de topic-starter vraagt om hulpmiddelen bij het longeren, dus daar krijgt ze antwoorden op, maar ik ben het wel eens met je antwoord!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:12

Ben het trouwens niet eens met IngeT - longeren kan wel degelijk ondersteunend zijn aan het rijden. Als je een paard heb dat wat moeilijker nageeft, wat moeilijker rond wil lopen, helpt het soms om wat meer te longeren. Vanzelf kan het ruiterproblemen niet oplossen, maar het kan op een gegeven moment wel helpen om je paard wat makkelijker te laten lopen, waar de ruiter weer profijt van heeft, waardoor die weer wat makkelijker netjes kan zitten..enz..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:56

Citaat:
Dubbele lijnen is echt 100% het beste als je het goed kan. Je kan geven en nemen op de goede momenten, je kan hem opdezelfde manier bewerken als ohz. en hij kan zich niet in een houding vastzetten en gaan hangen op je hulpteugel.
Als je het nog nooit gedaan hebt met dubbele lijn zal ik zeggen dat je het beste even hulp kunt vragen aan een persooon die het al vaker gedaan heeft. Het is namelijk best moeilijk om het paardje recht voor zich uit te laten kijken

succes

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:58

Ik ben het gedeeltelijk eens met ingeT.

Je schreef: Het beste hulpmiddel zijn zachte handen en wat meer geduld.
Als je al bij dat eerste nageven trukjes gaat toepassen, wat ga je dan doen als het écht moeilijk wordt?

Helemaal gelijk! En niet alleen zachte handen en meer geduld maar vooral gaan praten.

Krenta schreef: longeren kan wel degelijk ondersteunend zijn aan het rijden. Als je een paard heb dat wat moeilijker nageeft, wat moeilijker rond wil lopen, helpt het soms om wat meer te longeren.

Ook mee eens. Wij hebben thuis een paard dat moeilijk nageeft en na een paar keer longeren met touwtjes was er al een verbetering. Het paard word steeds soupeler.

Groetjes,
Nynke

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:03

notteke schreef: Mijn jonge paardje heeft nog wat moeite met het loslaten van het bit tijdens het rijden!

We hebben het nu telkens over longeren maar het gaat toch over het bit vastpakken?
Mijn paard pakte aan de longe bijv. het bit niet vast en met het rijden wel.
Dus longeren heeft denk ik niet zo veel zin als het paard het bit vast pakt Verward Wel leert het mischien luisteren naar je stem.

-Nynke

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:36

voor een jong paard raad ik een gogue aan daar longeer ik mijn pony ook af en toe mee en dan loopt ie mooi los in de mond en gebruikt hij zn rug beter

ik zou er vooral geen slof inzetten

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:51

Hoe gebruiken jullie een slof aan de longeerlijn dan?

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:50

geen hulpteugel? kan dat ook?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:47

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een typische gedachtengang om een rijtechnisch probleem met een hulpteugel op te lossen. Je paard laat het bit niet voor niets niet los. Zoek uit waarom hij dat doet. Ga opzoek naar de oorzaak i.p.v. het gevolg aan te pakken. Longeren met allerlei hulpteugels zonder dat je goed kunt longeren zal alleen maar meer problemen geven, zoals enorm op de voorhand gaan lopen, hangen op het bit.

Hoe je het ook gaat oplossen, veel succes ermee!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:28

Ik longeer wel meestal met een hulpteugel eraan. zonder is toch bijna niet te doen zonder om ze lekker laag en rond te laten lopen.

@Sabientjeuh: slof vast maken aan de longeersingel door de ringen te halen en er een knoop in te leggen op de strakte zoals je hem wilt hebben. Nadeel is dus wel dat je dan niet 'los kan laten' de slof blijft zo strak zitten, dus niet te strak vastmaken!

Verder vind ik een passoa echt een goed hulpmiddel om mee te longeren! Helpt goed (bijk goed gebruik natuurlijk) en heeft goede resultaten