[AR] Rottuig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

[AR] Rottuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:06

Pff....
In juli eindelijk mijn nieuwe tuig binnen, wat bleek; beide pony's liepen zichzelf door in de oksel. Dus stonden er binnen no time 2 pony's met aan beide kanten van de singel wondjes. Na veel proberen eindelijk een oplossing gevonden: de buitensingel en binnensingel aan elkaar vastemaakt met een trekbandje.

Dit weekend voor het eerst weer gereden, na 6 weken totale rust in de wei. Pony is dus lekker dik, zo ongeveer net zo dik als de gem. shet en heeft een echte pony-wintervacht. Maar nu poetste ik hem vandaag en zag dat hij wéér die wondjes had, op dezelfde plek. Dus weer van dat tuig...[zucht] En dat terwijl dat trakbandje nog steeds de singels bij elkaar hield, ik het schoftje al extra naar achteren had gelegd vanwege de wondjes van zondag (door datzelfde rottuig), staartriem wat strakker om de schoft op zijn plaats te houden. En na het rijden weer die wondjes open. Ik word er echt hopeloos van. Het tuig terug brengen zal helaas geen optie zijn, ze zullen het niet meer innemen omdat we gaatjes hebben bijgeprikt en ik zou in die tussentijd ook geen ander oud tuig hebben. Want die heb ik vorig jaar tijdens een wedstrijd kapotgereden.

Wie heeft dé oplossing?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:35

Een of twee grote passanten op de buiksingel zetten, zodat de buitensingel niet meer in de oksel van de pony kan komen te liggen.
Daarnaast kan je, door de pony iets langer in de strengen te zetten, de buitensingel iets naar achter laten trekken. (Oftewel: leg de lichtogen iets verder naar achter)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:43

Dit hebben we al geprobeert.
Op de binnensingel zat al een passant voor de buitensingel en deze hebben we al versterkt. Maar het wil helaas niet meer helpen....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:51

Als de buitensingel lang genoeg is kan je aan beide kanten er een slag naar achter om het lamoen in leggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:57

Bij ons heeft een dunnere/plattere en smallere singel geholpen in combinatie met een echt schapenvacht bontje (duur maar wel echt lekker zacht...).

Daarbij het schoftje goed naar achteren leggen en niet te strak aansingelen...

Sterkte, ik ken het probleem!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:59

misschien is het een idee om een soort van bontje te maken waar je de singels in kan schuiven zodat het extra zacht is?!?

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:05

die van ons had het ook vna een gewone singel met rijden wij scheren nu elk jaar de oksels en plek waar singel ligt zodat haar dit kan klitten minder zweet en geen plekken meer gelukkig

misschien een tip Bondje hielp bij ons niet maar misschien wel zo'n hele dure maar die moesten we bestellen en dat duurde 4 weken en toen hadden we al geschoren en was probleem weg!

groetjes joyce

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:11

Ik heb het ook een tijd geprobeerd met 'nep'-bontjes, maar nu ik zo'n echte heb merk ik toch wel het verschil!

Het is even een uitgave, maar het bespaart ons een hoop leed! Knipoog

Dat geldt trouwens ook voor de aparte singel die we hebben laten maken, het is even uitdokteren hoe en wat en een extra uitgave, maar als het helpt helpt het! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:07

Een langere singel zal helaas niet gaan, omdat hij al op de een na strakste gaatjes vastzit. Dit omdat ik samen met mijn vader doet, en die rijdt met een pony van 1.45, dat scheelt 10 cm in de hoogte. Het tuig moest voor beide passen.

Nouvel; Hoe duur was dat schapenbontje ongeveer?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:49

Ik denk ook bontjes er omheen doen.. Als dat kan iig..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:51

Ik heb dit ook gehad, maar nu let ik erop dat ik niet te strak aansingel. (vooral mijn pa wil hem wel ff flink aansnoeren). En als het tuiog erop ligt dan trek ik zijn voorbenen naar voren, zodat alle huidplooien eronderuit zijn en dat werkt bij mij nu goed. Ik heb geen last meer van wondjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:01

Sjonniej schreef:
Een langere singel zal helaas niet gaan, omdat hij al op de een na strakste gaatjes vastzit. Dit omdat ik samen met mijn vader doet, en die rijdt met een pony van 1.45, dat scheelt 10 cm in de hoogte. Het tuig moest voor beide passen.

Nouvel; Hoe duur was dat schapenbontje ongeveer?

Ik heb daarvoor ook gaatjes bij laten prikken in m'n schoftje...

Ik heb een schapenbontje van 80 of 90 cm. Deze kostte bij Hypotrend geloof ik 45 euro.
Ik heb later ook een kortere met klitteband via Yankeestar (hier op Bokt) gekocht en die was geloof ik 30 euro.
Die was ook nieuw, en zij kan ze bestellen begreep ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:49

Gaatjes bijprikken kan niet meer, dat is al gebeurd. Omdat Sem het tuig ook aan moet en die wat groter is.
Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt nog wat kan vinden, van de zomer hadden ze nergens zwarte alleen beige of witte.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:34

Die van mij had het ook met de singel die bij het tuig hoorde, maar nu rij ik met een neopreen dressuursingel van mijn zadel en heb ik nergens last van.

Bora

Evelienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:19

Ik heb er een gelsingel aan gedaan en toen was het goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:39

Maar past dat wel?
Want ik heb zo een super breede singel, de singel zelf is 10 cm en ik denk dat de gesp wel zo'n 3 à 4 cm breed is.

Zweig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:17

Zou meer met albert zijn oplossingen gaan expirimenteren, een bontje maakt het tuig weer dikker waardoor je toch weer dat schuren krijgt, je kunt proberen het leer juist heel glad te maken of de huid kaalscheren op die plekken en daar pleisters op doen is een beetje drastisch en etisch misschien ook niet verantwoord en ik weet niet eens of dat op het in wedstrijden wel mag. Succes OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 19:16

Voorlopig heb ik pas 12 december weer wedstrijd. Maar ik zal idd eens het een en ander gaan proberen dit weekend. Helaas door de tijd kan ik nu niet zoveel mennen, maar ik hoop echt dat het helpt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:00

Vandaag weer gereden. Singel gaatje losser, schoft nog meer naar achteren. Maar wéér aan beide kanten open.
Dus verder met plan B

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:31

Jammer dat 'ie niet langer kan...

Ik zou dan toch gaan voor platter en dunner, zodat 'ie er niet tegenaan loopt, en dan een echt bontje er omheen...

sterkte ermee!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:41

Ik heb zwarte bontjes (echt schapenbont) van Letty's uit Veenendaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:09

MoniqueT schreef:
Ik heb zwarte bontjes (echt schapenbont) van Letty's uit Veenendaal.

Ik heb ook een echte zwarte, van Hypotrend (Hypo-keten...)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:32

Ik zal eens kijken of de singel van het spantuig toevallig ook op dit schoftje past. Ook ga ik ff rondneuzen voor zo'n bontje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:14

Vandaag 2 bontjes opgezocht in de kast, het was niet ideaal om goed om de singel heen vas te maken, maar het hielp!
Deze week nog even naar de markt, zwart bont halen en goed klitteband om het vast te maken en we kunnen eindelijk weer lekker rijden!! Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:04

Fijn dat het hielp!!

Succes ermee en doe voorzichtig!
Als ik jou was zou ik even niet rijden of niet te lang zodat de plekjes de tijd krijgen goed te genezen, anders blijf je aan gang...