Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Starbreeze schreef:Ben het met Dutchgirl eens, leer hem eerst in balans lopen zonder hulpteugels. Dan pas alleen aan de voorkant en als ie wat sterker is kun je de pessoa gebruiken. Het is nl erg zwaar, moet je niet onderschatten.
desillies schreef:ik heb niet beweerd dat ie zonder hulpteugel niet in balans loopt!!
uiteraard is het paard zover dat ie aan de longe prima loopt,anders begon ik niet met een pesso.
balkjes draven doe ik eens per week.
pessoa 2 keer per week
mijn dochter rijd hem 1 keer per week.
hij loopt aan de longe in het mentuig eens per week.
en dit alles maar een kwartiertje nadat ie eerst lekker los gestapt is (uiteraard)
mijn vraag is hoe het zou kunnen dat hij het in stap wel snapt en in draf niet en of dit "vanzelf" goed komt of met geduld e.d.
en of de teugel nou strakker moet of juist niet...
in ieder geval bedankt voor jullie antwoord!
DaphneL schreef:Lady liep de eerste tijd met de pessoa ook de hele tijd met haar hoofd er tegenin, vrij snel begon ze in stap te ontspannen, maar draf (en galop) heeft nog een redelijke tijd geduurd.
Ik heb de pessoa gewoon iedere keer redelijk los gezet, ze moest toch zelf gaan zoeken naar die ontspanning, dat kan je ook met de pessoa niet afdwingen. Na een paar weken (ik longeer niet vaker dan 2 keer per week overigens, meestal maar 1 keer) bleef ze ook de eerste drafpassen ontspannen, daarna kwam ze er alsnog tegenin. Het heeft nog wel een maand of wat geduurd voordat ze echt in draf bleef ontspannen en nog steeds is stap makkelijker om laag te lopen dan draf (dat is ook d'r bouw, dat het laag lopen moeilijk is)
Ik zou de pessoa zeker niet strakker zetten, gewoon wel vast zetten zodat hij z'n hoofd niet verticaal kan houden bij wijze van spreken, maar wel genoeg ruimte geven, ook al steekt hij daarmee z'n hoofd de lucht in. Hij moet zelf gaan zoeken naar die lagere ontspanning, het enige wat jij kan doen is hem daarbij helpen, door veel overgangen te maken, kleine stukjes draven en vooral veel geduld hebben. Het kwartje moet bij hem zelf vallen, dat het ook voor hem fijner is te ontspannen en laag te lopen. Dat kan echt best een tijd duren, zeker als je het niet kan aanvullen met rijden, maar daarna zul je er ook veel voordeel aan hebben. Lady deed onder het zadel in het begin hetzelfde als aan de longe (ruimte van voren, was hoofd omhoog in plaats van naar beneden), maar door veel te oefenen onder het zadel en dat te ondersteunen met longeren met de pessoa, is ze gaan snappen dat ze naar beneden moest gaan zoeken naar fijn contact en ontspanning.
Verwacht dus ook van de pessoa geen wonderen na 3 keer, hij zal er toch aan moeten wennen en ik vind een kwartier longeren met pessoa toch best veel voor een 3-jarige, ik longeerde in het begin met mijn toen 10-jarige (wel zonder conditie..) echt niet langer dan 10 minuten (zonder los- en uitstappen dan) en nu ook nog niet langer dan 20 minuten..