[AR] [LO] Pessoateugel vraag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

[LO] Pessoateugel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:19

wie helpt mij?

ik heb een jong paard van 3.5 welke ik nu 3 maal aan de pessoateugel heb gelongeerd.
in stap doet hij het super,brengt zijn hoofd goed voorwaarts neerwaarts en onspant zijn rug terwijl zijn achtehand er goed onder komt (hoewel dat zonder pessoa ook zo is)
echter zodra hij moet gaan draven komt zijn hoofd omhoog en hij doet dat niet meer naar beneden tot hij weer mag stappen,hij loopt wel nagevelijk maar dit met een erg gespannen bovenhalspier omdat ie zijn hoofd zo hoog houd,zijn achterbeen komt er aardig onder (zonder pessoa niet) maar zijn rug ontspannen is er dus niet bij....

het advies welk ik kreeg na de eerste maal was,teugel iets strakker zetten en goed actief houden wat ik uiteraard geprobeerd heb maar wat niet helpt.

de teugel staat in de lage stand,dus eindigd tussen de voorbenen,
zou het zo kunnen zijn dat het kwartje gewoon nog moet vallen??
op de pensionstal waar ik sta kunnen ze niet adviseren dus ik hoop dat er iemand hier een goed advies heeft.....
Lien

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:58

let goed op dat als je een pessoa gebruikt dat je je paard eerst aan een enkele longe goed kan longeren dus dat hij goed naar je stem luistert en al in balans is soms zijn jonge paarden een beetje slungelig dus begin niet te jong met een pessoa ik gebruik hem al een aantal jaar en vind het een goede hulp teugel maar als je hem verkeert gebruikt kan het een aafrechts effect hebben waar je goed op moet letten is dat de achterkant goed strak zit dat je met een beetje moeite het bondje achter zijn kont krijgt.maar bouw dit een beetje op dus niet dat je jonge paard metteen in de houtgreep zit.veel succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:46

heb je misschien een foto van het longeren in draf? Hoe lang draaf je los zonder teugel en hoelang stap je daarna in met teugel?

Misschien is het een goeie heel veel overgangen te laten lopen en als ze draaft heel rustig en vooral niet over der tempo jagen. Teugel strakker zetten werkt denk ik averechts.. probeer er een beetje mee te spelen.. iets langer beginnen en als ze uiteindelijk lekker loopt pas weer wat strakker zetten!

Wat je ook kan doen is balkjes laten lopen aan de longe zodat die leert in everwicht te komen en ze passen leert te verruimen. ook hiervan worden ze sterker achter waardoor die makkelijker zn achterhand erbij kan zetten en dus zn rug beter kan ontspannen

Kortom.. met veel rust, geduld, training en overgangen oplossen.. spelen met de overgangen en de lengte van de teugel zodat die vertrouwen in jou en in de teugel krijgt..

succes

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:53

Ben het met Dutchgirl eens, leer hem eerst in balans lopen zonder hulpteugels. Dan pas alleen aan de voorkant en als ie wat sterker is kun je de pessoa gebruiken. Het is nl erg zwaar, moet je niet onderschatten.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:29

Starbreeze schreef:
Ben het met Dutchgirl eens, leer hem eerst in balans lopen zonder hulpteugels. Dan pas alleen aan de voorkant en als ie wat sterker is kun je de pessoa gebruiken. Het is nl erg zwaar, moet je niet onderschatten.

ik heb niet beweerd dat ie zonder hulpteugel niet in balans loopt!!
uiteraard is het paard zover dat ie aan de longe prima loopt,anders begon ik niet met een pesso.

balkjes draven doe ik eens per week.
pessoa 2 keer per week
mijn dochter rijd hem 1 keer per week.
hij loopt aan de longe in het mentuig eens per week.
en dit alles maar een kwartiertje nadat ie eerst lekker los gestapt is (uiteraard)

mijn vraag is hoe het zou kunnen dat hij het in stap wel snapt en in draf niet en of dit "vanzelf" goed komt of met geduld e.d.
en of de teugel nou strakker moet of juist niet...

in ieder geval bedankt voor jullie antwoord!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:33

dat was mijn idee ook, niet met pessoa trainen. ik denk dat hij het niet prettig vind en aan de druk probeert te ontkomen. misschien vind hij het in draf wel erg moeilijk om in die houding te lopen en kun je het hem zonder die druk ook wel leren?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 09:39

het is volgens mij juist een erg goede manier om het paard zijn rug te laten gebruiken,de andere manier zou zijn om hem aan de dubbellonge te longeren maar daarbij ben ik bang dat ik hem niet op tijd loslaat en dat probleem heb jemet de pessoa dus niet.....
je moet niet vergeten dat ik hem nog niet rij,volgend jaar zomer ga ik er waarschijnlijk eens op,tegen die tijd wil ik hem al wel sterk en soepel hebben!
mijn dochter kan hem aardig over zijn rug rijden maar dat zet niet echt zoden aan de dijk,ze rijd hem eens inde week en dan moet ze het dus ook niet te druk hebben met haar schoolwerk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:25

desillies schreef:
ik heb niet beweerd dat ie zonder hulpteugel niet in balans loopt!!
uiteraard is het paard zover dat ie aan de longe prima loopt,anders begon ik niet met een pesso.

balkjes draven doe ik eens per week.
pessoa 2 keer per week
mijn dochter rijd hem 1 keer per week.
hij loopt aan de longe in het mentuig eens per week.
en dit alles maar een kwartiertje nadat ie eerst lekker los gestapt is (uiteraard)

mijn vraag is hoe het zou kunnen dat hij het in stap wel snapt en in draf niet en of dit "vanzelf" goed komt of met geduld e.d.
en of de teugel nou strakker moet of juist niet...

in ieder geval bedankt voor jullie antwoord!

Als ie al goed in balans loopt, wat doet zijn hoofd dan zo hoog? Dit is absoluut een teken dat er spanning is.. en die teugel moet al helemaal niet strakker, eerder losser maar als je het mij vraagt (wat ik uit je verhaal kan opmaken) is je paard nog niet aan een pessoa toe.

Ik zou hem dan ala Lammert Haanstra, met touwtjes longeren. Die achterhand die komt later. Touwtjes laag opzij en tussen de benen vastmaken. Dan gaat het vast snel een stuk beter.

treinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:48

juist hij moet zich leren ontspannen in draf zolang ze dat niet doet zal ze nooit met haar hoofd naar beneden lopen. en het is heel moeilijk voor een paard om ineens heel verkort te lopen want zijn hoofd is naar beneden en zijn benen worden meer onder zijn buik gezet door dat ding achter zijn kont. en dat is heel moeilijk voor een paard. vergeet dat niet stel hem gerust met je stem als hij aan het draven is. en ik zou die touwtjes niet tussen zijn benen doen maar net een gaatje eronder waar je hem aan de bovenkant doet anders gaat ze te veel op de achter hand lopen en dat is ook niet goed misschien kan je dat eerst proberen niet onder de buik vast maken maar een ring eronder. en als dat niet lukt zou ik gewoon met touwtje aan de gang gaan want ieder paard reageerd weer ander op dingen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:17

Lady liep de eerste tijd met de pessoa ook de hele tijd met haar hoofd er tegenin, vrij snel begon ze in stap te ontspannen, maar draf (en galop) heeft nog een redelijke tijd geduurd.
Ik heb de pessoa gewoon iedere keer redelijk los gezet, ze moest toch zelf gaan zoeken naar die ontspanning, dat kan je ook met de pessoa niet afdwingen. Na een paar weken (ik longeer niet vaker dan 2 keer per week overigens, meestal maar 1 keer) bleef ze ook de eerste drafpassen ontspannen, daarna kwam ze er alsnog tegenin. Het heeft nog wel een maand of wat geduurd voordat ze echt in draf bleef ontspannen en nog steeds is stap makkelijker om laag te lopen dan draf (dat is ook d'r bouw, dat het laag lopen moeilijk is)

Ik zou de pessoa zeker niet strakker zetten, gewoon wel vast zetten zodat hij z'n hoofd niet verticaal kan houden bij wijze van spreken, maar wel genoeg ruimte geven, ook al steekt hij daarmee z'n hoofd de lucht in. Hij moet zelf gaan zoeken naar die lagere ontspanning, het enige wat jij kan doen is hem daarbij helpen, door veel overgangen te maken, kleine stukjes draven en vooral veel geduld hebben. Het kwartje moet bij hem zelf vallen, dat het ook voor hem fijner is te ontspannen en laag te lopen. Dat kan echt best een tijd duren, zeker als je het niet kan aanvullen met rijden, maar daarna zul je er ook veel voordeel aan hebben. Lady deed onder het zadel in het begin hetzelfde als aan de longe (ruimte van voren, was hoofd omhoog in plaats van naar beneden), maar door veel te oefenen onder het zadel en dat te ondersteunen met longeren met de pessoa, is ze gaan snappen dat ze naar beneden moest gaan zoeken naar fijn contact en ontspanning.

Verwacht dus ook van de pessoa geen wonderen na 3 keer, hij zal er toch aan moeten wennen en ik vind een kwartier longeren met pessoa toch best veel voor een 3-jarige, ik longeerde in het begin met mijn toen 10-jarige (wel zonder conditie..) echt niet langer dan 10 minuten (zonder los- en uitstappen dan) en nu ook nog niet langer dan 20 minuten..

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:42

DaphneL schreef:
Lady liep de eerste tijd met de pessoa ook de hele tijd met haar hoofd er tegenin, vrij snel begon ze in stap te ontspannen, maar draf (en galop) heeft nog een redelijke tijd geduurd.
Ik heb de pessoa gewoon iedere keer redelijk los gezet, ze moest toch zelf gaan zoeken naar die ontspanning, dat kan je ook met de pessoa niet afdwingen. Na een paar weken (ik longeer niet vaker dan 2 keer per week overigens, meestal maar 1 keer) bleef ze ook de eerste drafpassen ontspannen, daarna kwam ze er alsnog tegenin. Het heeft nog wel een maand of wat geduurd voordat ze echt in draf bleef ontspannen en nog steeds is stap makkelijker om laag te lopen dan draf (dat is ook d'r bouw, dat het laag lopen moeilijk is)

Ik zou de pessoa zeker niet strakker zetten, gewoon wel vast zetten zodat hij z'n hoofd niet verticaal kan houden bij wijze van spreken, maar wel genoeg ruimte geven, ook al steekt hij daarmee z'n hoofd de lucht in. Hij moet zelf gaan zoeken naar die lagere ontspanning, het enige wat jij kan doen is hem daarbij helpen, door veel overgangen te maken, kleine stukjes draven en vooral veel geduld hebben. Het kwartje moet bij hem zelf vallen, dat het ook voor hem fijner is te ontspannen en laag te lopen. Dat kan echt best een tijd duren, zeker als je het niet kan aanvullen met rijden, maar daarna zul je er ook veel voordeel aan hebben. Lady deed onder het zadel in het begin hetzelfde als aan de longe (ruimte van voren, was hoofd omhoog in plaats van naar beneden), maar door veel te oefenen onder het zadel en dat te ondersteunen met longeren met de pessoa, is ze gaan snappen dat ze naar beneden moest gaan zoeken naar fijn contact en ontspanning.

Verwacht dus ook van de pessoa geen wonderen na 3 keer, hij zal er toch aan moeten wennen en ik vind een kwartier longeren met pessoa toch best veel voor een 3-jarige, ik longeerde in het begin met mijn toen 10-jarige (wel zonder conditie..) echt niet langer dan 10 minuten (zonder los- en uitstappen dan) en nu ook nog niet langer dan 20 minuten..

kijk dat is info waar ik wat mee kan!
bedankt...