[AR] [LO] Galop bij een fries

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje75

[LO] Galop bij een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 11:15

Sinds heel kort heb ik een fries paard. Ze is totaal ongetraind dus ik wil haar eerst rustig optrainen. Nu heb ik haar eerst aan een halster gelongeerd en dit ging aardig, ook de galop ging best goed. Maar een paar dagen later ging ik met hoofdstel longeren en voor het eerst 's avonds in de bak. Ik kreeg haar echt niet in galop.

Hoe kan ik de galop verbeteren met longeren? Is het bij een paard als dit beter om haar met een kaptoom te longeren?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:19

op de volte is het galloperen volgens mij moeilijker dan rechtuit.
Mijn haflinger kon eerst niet galloperen, ik heb dat haar aangeleerd op een lang, rechtlopend zandpad.

Een kaptoom is misschien wel beter, je paard heeft op de volte de balans ws nog niet en zal daardoor steeds naar binnen, maar ook naar buiten vallen waarna hij zonder kaptoom veel druk in de mond voelen....

meidje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:46

Ik denk dat een kaptoom niet veel zin zal hebben...met een beetje pech gaat je peerd nml door de druk v/d kaptoom heenhangen en dan heb je er een veel groter prebleem bij....
Je kan haar denk ik het beste eerst maar in de galop laten vallen...en als ze er dan even inzit al is het maar twee sprongen uitvoerig belonen en meteen weer gaan draven voor een fries is die galop al zo moeilijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:28

Zoals MissNynke zegt; lekker laten galoperen op een recht stuk.
Als je haar eerst helemaal voor elkaar wilt hebben aan de longe voor je erop stapt, laat die galop dan voor wat hij is. En ga haar lekker trainen in de draf en stap.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:04

sorry heb echt geen idee maar ik hoop dat het gaat lukken Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:00

Citaat:
Je kan haar denk ik het beste eerst maar in de galop laten vallen...
Wij denken bij aangalloperen: het is alleen maar je benen anders neer zetten, maar voor een paard (en vooral voor een fries) is dat veel moelijker. Als je hem erin laat vallen door eerst heel hard te laten draven, dan is dat ongecontroleerd en leert het paardje het verkeerd aan

Ze doet het dus wel aan een halster maar niet met hoofdstel in?
Misschien moet je dan even wachten met galloperen met het hoofdstel in.

Een friesje gallopeerd idd moeilijk aan in een (te) kleine volte (Lady heeft er zo verschrikkelijke moeite mee) en ik denk dat je het gewoon onder het zadel moet aanleren.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:33

elady schreef:
Citaat:
Je kan haar denk ik het beste eerst maar in de galop laten vallen...
Wij denken bij aangalloperen: het is alleen maar je benen anders neer zetten, maar voor een paard (en vooral voor een fries) is dat veel moelijker. Als je hem erin laat vallen door eerst heel hard te laten draven, dan is dat ongecontroleerd en leert het paardje het verkeerd aan

Ze doet het dus wel aan een halster maar niet met hoofdstel in?
Misschien moet je dan even wachten met galloperen met het hoofdstel in.

Een friesje gallopeerd idd moeilijk aan in een (te) kleine volte (Lady heeft er zo verschrikkelijke moeite mee) en ik denk dat je het gewoon onder het zadel moet aanleren.

idd een voor een Fries is het moeilijk om op een volte te galloperen. vooral als hij nog niet veel kent!