[AR] [LO] Pony komt steeds naar binnen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laurateuh

[LO] Pony komt steeds naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:57

hallo iedereen!!!

ik heb een probleempje met longeren...
ik ken iemand die een jong arabje heeft, maar longeren lukt niet echt, hier op bokt heb ik al gezocht en ik heb iemand gevonden met hetzelfde probleem alleen... het arabje waarover ik het heb is totaaaaal niet bang van een zweep, als we het toe zouden laten zou hij naar de zweep komen en met de zweep in zijn mond rondlopen...
Het lukt totaal niet om hem te longeren, hij komt altijd maar naar het midden...

Heeft iemand tips?? want wij verliezen stilletjes aan onze moed...

kusjes laura

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:15

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:39

Misschien moet je hm een keer een tikje geven, en hem laten merken dat jij de baas bent.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:42

werkt het niet als er iemand mee loopt aan de andere kant van het paard??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:08

Je moet je paard ook de zweep niet op laten eten, je moet hem er een tik mee geven. Je paard mag niet bang zijn voor de zweep, maar wel respect hebben. Dus een tik is harder, als jij het tegen zijn schouder of flank houdt moet hij wijken voor de zweep. Kwestie van trainen. Als hij dat doet weet ik zeker dat het je gaat lukken.

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:20

Niekoezz schreef:
Misschien moet je hm een keer een tikje geven, en hem laten merken dat jij de baas bent.

Dan bokt hij naar de zweep en weigert nog meer om vooruit te gaan...

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:22

This_is_me schreef:
werkt het niet als er iemand mee loopt aan de andere kant van het paard??

ja, dat gaat maar vanaf je het stop wil hij weer niet vooruit... Het is ook niet de bedoeling om meer uitgeput te zijn als je paard

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:25

Sjonniej schreef:
Je moet je paard ook de zweep niet op laten eten, je moet hem er een tik mee geven. Je paard mag niet bang zijn voor de zweep, maar wel respect hebben. Dus een tik is harder, als jij het tegen zijn schouder of flank houdt moet hij wijken voor de zweep. Kwestie van trainen. Als hij dat doet weet ik zeker dat het je gaat lukken.

We laten hem ook natuuurlijk niet eten van de zweep he!! Maar hij reageert niet eens op een tik, hij wil direct naar binnen komen om te knuffelen...

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 11:20

heeft niemand anders een tip Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:56

Sjonniej schreef:
maar wel respect hebben. Dus een tik is harder, als jij het tegen zijn schouder of flank houdt moet hij wijken voor de zweep. Kwestie van trainen. Als hij dat doet weet ik zeker dat het je gaat lukken.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:12

Hoi Lachen
Die van mij vertikte het in het begin ook en kwam naar binnen om te knuffelen. Ik was dan wat te lief en pakte het op een lieve manier aan waardoor hij een loopje met mij nam.
Het klinkt alsof die van jou ook een behoorlijk loopje met je neemt en knuffelen als hij naar je toekomt ongevraagd tijdens het longeren. Dat is natuurlijk uit den boze. Je bekrachtigd dan alleen maar zijn gedrag.
Ik weet natuurlijk niet hoe je het normaal gesproken precies oplost, maar treedt eens kordaat op. Wanneer hij stil gaat staan tijdens longeren en je geeft hem een tik en hij gaat bokken geef daar dan een tik overheen. Het is trouwens ook belangrijk welke positie je aanneemt tijdens het longeren. Je moet een drijvende positie aannemen. De zweep gericht op achterkant van je paard ongeveer wijzen richting het midden van zijn achterbenen. Je maakt een soort langwerpige driehoek tussen jou en je paard. Nog een belangrijk detail is wees consequent.
Misschien kun je trouwens eens een boek lezen. Longeren met Lammert Haanstra schijnt een erg goed boek te wezen. Je kunt trouwens ook curssusen volgen bij hem of een clinic.
Heel veel succes

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:43

hij blijft bokken,
Hoe meer we hem tikken, hoe meer bokken en achteruit lopen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:17

Jij denkt dat hij het volhoudt om 100x achter elkaar te bokken? Je moet zorgen dat je de laatste bent die een tik geeft, hij zal echt geen uur blijven terugslaan.
Als je alles maar goed vind wordt het nooit wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:02

je moet zelf gewoon goed vol houden....hij moet naar jou luisteren,,,dan maar een tik meer....jij bent de baas...naar jou zal die moeten luisteren!!

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:58

Ik weet het, we hebben het al welgeteld driekwartier geprobeert, en na die 3 kwartier wou hij zelfs geen stap meer achteruit of vooruit zetten. Ik weet dat ik dan streng moet zijn, en dat doe ik ook, maar het helpt niet, integendeel, hij wordt koppiger...

Ik weet niet hoe het komt, is het uit koppigheid of is er vroeger iets gebeurt of iets anders, ik weet het echt niet meer hoor, maar bij het rijden zelf is hij een schatje en doet hij alles!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:08

Hij is gewoon slim

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:18

wij hadden ook een keer een joekel van hengst die ook geen respect had voor de zweep. we hebben toen aan de longeerzweep een plastic zak gebonden en daar had hij wel respect voor.

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:36

Sjonniej schreef:
Hij is gewoon slim

ja, idd, het lijkt wel of hij zich te slim vind om rondjes te lopen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:37

haha ja daar zit wat in, dat is wel een goeie zeg Dinopino... Werkt het ook niet als er iemand op zijn rug zit terwijl hij gelongeerd wordt?? Zodat hij weet wat de bedoeling is?? EN na een tijdje gaat die persoon van zijn rug af en gaat het longeren gewoon door..

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:38

Dinopino schreef:
wij hadden ook een keer een joekel van hengst die ook geen respect had voor de zweep. we hebben toen aan de longeerzweep een plastic zak gebonden en daar had hij wel respect voor.

Dat zal ik eens proberen!! Mischien zal dat helpen, alleszinds al bedankt)!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:40

laurateuh schreef:
ja, idd, het lijkt wel of hij zich te slim vind om rondjes te lopen

Nee hij is slimmer als jou. Hij weet hoe hij jou slimmer af kan zijn.

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:36

This_is_me schreef:
haha ja daar zit wat in, dat is wel een goeie zeg Dinopino... Werkt het ook niet als er iemand op zijn rug zit terwijl hij gelongeerd wordt?? Zodat hij weet wat de bedoeling is?? EN na een tijdje gaat die persoon van zijn rug af en gaat het longeren gewoon door..

Dat hebben we ook al gedaan, als er iemand op zijn rug zit gaat het perfect!!! en als diegene die op zijn rug zit nieks doet dat gaat het ook goed!! maar vanaf dat hij er af gaat is het weer hetzelfde liedje Scheve mond

laurateuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:38

Sjonniej schreef:
Nee hij is slimmer als jou. Hij weet hoe hij jou slimmer af kan zijn.

het is echt moeilijker dan het lijkt hoor Scheve mond
Als jullie niet zo ver woonden kon ik het jullie eens laten zien en konden jullie het zelf eens proberen, maar ik woon namelijk aan de kust *LOL*

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:35

Ik woon ook aan de kust, alleen een hele andere kust ben ik bang.
Ik heb al genoeg problemen gehad met longeren, maar zolang jij niet de laatste bent zal hij het blijven doen.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 02:40

mijn paard deed dit ook heel erg
ik ben toen gewoon aan oefen en blijven volhouden
tot ik er zelf helemaal gek van werd
maar nu weet hij precies wat er gedaan moet worden
dus gewoon volhouden
en anders van die oranje pionen neer zetten en hem daar omheen laten lopen