[AR] [LO]oefeningen voor de rug van je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

[LO]oefeningen voor de rug van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:36

Wie heeft er goede tips om je paard zijn rug beter te leren gebruiken?
Hij drukt namelijk de hele tijd zijn rug weg en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen. Ook wil ik graag zijn rug sterker maken.
Zijn er eigenlijk wel oefeningen waardoor hij er gewoon niet onderuit kan komen?
Het liefst oefeningen die je kan doen als je er niet op zit. Dus aan de longeerlijn of aan de hand of aan de dubbele longe.

Als je wat weet laat het dan aub weten, want ben een beetje bang dat hij anders strax verpest is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:38

Ik verplaats het dan even naar UZ.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:12

probeer eens een pessoa of gogue!!
veel succes

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:26

Ik zou inderdaad met een pessoateugel of een gogue gaan longeren, let bij de pessoa wel op dat je hem de eerste (paar) keer alleen achter ijn billen langs doet, want veel paarden vinden dit erg eng. Wat ook een goede oefening is: om balkjes te draven met je paard, onder het zadel, maar ook aan de longe kan dat goed, het maakt niet uit hoeveel je er achter elkaar legt, en ook in uitjes springen is heel erg goed voor de rug van je paard, ook dit maakt niet uit hoeveel je er achter elkaar zet................... ik hoop dat je er iets aan hebt, succes

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:44

ik heb mijn Joep veel gelongeerd met de pessoa teugel,
zodat de bovenlijn mooi ontwikkelde, ik vind het echt een super manier van longeren,
en je paard krijgt zo dus een mooie gespierde bovenlijn.
succes! OK dan!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 18:42

helaas heb je geen pessoa teugel of een gogue voor pony's van 1.05 m. Die balkjes draven was wel een goede tip. Die sprongen weer wat minder omdat je dat niet kan doen aan de longeerlijn.
Iig bedankt Lachen
Iemand nog meer tips?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:47

voorwaarts neerwaarts rijden, veel overgangen rijden (veel schakelen) en veel buigen (stelling)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:47

ohh sorry ik wist niet dat het om zo een kleintje ging........... dan is er inderdaad geen pesoa, maar je zou m dan wel weer met een dubbele longe kunnen longeren.......... dat moet wel lukken met zo een kleintje....

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:48

ohh daar was je zelf al op gekomen, sorry let ff niet op............

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:06

nou ik zit dan wel met het probleem dat ik hem niet naar beneden krijg. Tenminste ik krijg hem wel naar beneden maar dan duwt hij bijna zijn neus op zijn borst en dat krijg ik er niet uit. Ik rij ook niet op hem dus dat maakt het misschien juist ook moeilijker?
En ik ben eigenlijk op zoek naar iets waardoor het van mijn kant ook niet fout kan gaan. Dat ik dus de fout ben Lachen snappen jullie het nog?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:09

pff het wordt steeds lastiger!!! hahaha geeft niet hoor maar als hij zich zo opkrult dan zul je hem meer voor je been moeten rijden zodat ie weer omhoogkomt en anders wat meer halslengte proberen te creeeren...hierna weet ik het effe niet meer...hihihi succes!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:17

naar de hand toe neus naar de grond. als hij zich opkrult laat je je teugels op lichte druk. ( let op wel een beetje druk want hij moet je hand gaan volgen) je moet heel veel met je been rijden en als hij naar beneden wil je hand mee geven! als je het geld er voor heb neem dan een instructrise die op deze manier les geeft. ik heb op deze manier een paard gereden die onwijs last van zijn rug had. en nu niet meer gelukkig.je kan het beste dit probleem oplossen als je er op zit. want je heb de kans dat je pony met longeren netjes zijn rug ontspant en als ie dan iemand op zijn rug heeft weer zijn rug wegdrukt. succes ermee!!! let op dit kost wel veel tijd en is niet van het een op het andere moment opgelost. neus naar beneden hoeft niet nageefelijk te betekenen. als ik daar maar laag gaat lopen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:29

nou ik ben eig een beetje te groot voor hem om er echt op te rijden.
Hier is een foto om een beetje beeld te geven hoe hij meestal staat. Zodra je gaat lopen gaat hij nog dieper lopen.
Afbeelding

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:30

ow ja hij loopt voor de kar en word niet of nauwelijks bereden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:34

Balkjes/cavallettie lopen, ook aan de longeerlijn.

Er zijn ook massage technieken om je paard losser/ontspannender te krijgen, maar ik kan dat via i net niet uitleggen.......sorry!
er zijn wel boeken over enzo, maar een demo of clinic bij wonen is beter je moet naar mijn mening echt 'voelen' of de juiste drukverdeling hebt, dat kan alleen in de praktijk.
Mijn paard is er een stuk losser van geworden, ook spanningen (medische oorzaak) zijn erdoor verminderd, als het slechte ruggebruik wordt veroorzaakt door de ruiter dan zal deze gebaad kunnen zijn bij speciale houding/zit lessen of curcus.

succes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:37

uhmm nu ik de foto zie, snap ik de pony wel een beetje, je bent vrij lang voor haar, (vind ik) beenhulpen kun je niet/nauwelijk goed geven de druk komt dus voornamelijk uit je hand, de kans bestaat dat je pony alleen begrenst wordt aan de voorkant, terwijl de impulsen vanuit het been er niet of nauwelijks zijn, dan kan een pony gaan "hangen"of achter de teugel gaan lopen, zoals die van jou
Ook het zonder zadel rijden maakt het niet makkelijker!.

Van een pony die niet of nauwelijks bereden wordt kun je ook niet veel verwachten, verwachtingen kun je pas hebben als je regelmatig doelgericht traint!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:44

hoezo kan je een kleine pony niet met een Pessoa longeren? die kan je toch zo kort maken als je wilt?

Verder is het wel gezegd, proberen te longeren door hem laag in te stellen en balkjes lopen. Heb ik mijn mijn paard ook héél vaak gedaan. Werkt wel goed!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:50

hoe kan ik hem dan het beste laag in stellen? waar zou ik dan de bevestig punten moeten maken?

Cissie: Hij heeft het ook als hij voor de kar staat vandaar mijn vraag. Alleen had ik geen goede foto waar hij met de kar op staat.
Hij staat ongeveer 3 a 4 keer voor de kar en de rest van de dagen wandel ik met hem of longeren dus hij word wel regelmatig doelgericht getraint.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:27

Peachy schreef:
hoe kan ik hem dan het beste laag in stellen? waar zou ik dan de bevestig punten moeten maken?

Cissie: Hij heeft het ook als hij voor de kar staat vandaar mijn vraag. Alleen had ik geen goede foto waar hij met de kar op staat.
Hij staat ongeveer 3 a 4 keer voor de kar en de rest van de dagen wandel ik met hem of longeren dus hij word wel regelmatig doelgericht getraint.

Het ligt eraan wat je daaronder verstaat natuurlijk maar ff on topic!

Dat had ik idd niet goed begrepen uit je verhaal, maar mijn verhaal blijft min of meer hetzelfde, er moet veel meer vanuit de achterhand gewerkt worden, waarschijnlijk wordt de pony veel met de leidsels gereden, de hulp van een leidsel is grotendeel sturen en licht opvangen, niet opvangen en nog meer opvangen.

De voorwaardtse hulp komt puur vanuit het stemcommando en evt verstekt met een lichte aanraking van de zweep. (ik zeg niet dat dit de allerbeste manier is, maar zo doe ik het)
Licht toestaan met de hand als de pony voorwaardst is, maar altijd bij je houden, er mag licht contact zijn met de mond, pas als er teveel druk op de mond staat buigt de pony teveel in en spant hij zn rug teveel aan.
Veel overgangen rijden en figuren, veel dingen komen op hetzelfde neer als het rijden onder het zadel, alleen je been is het uiteinde vd zweep.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:39

het probleem is dan wel dat ik vanuit de kar niet zie of hij netjes loopt en zijn rug niet weg drukt maar ik zou het misschien wel kunnen doen aan de longeerlijn behalve dan de figuren. zou ik hem dan ook kunnen bijstellen met "touwtjes" of zou dat dan weer slecht zijn?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:04

touwtjes kan goed hoor. Dan moet je wel zelf goed opblijven letten dat hij voorwaarts blijft en niet op de touwtjes gaat hangen. Kan best, heb ik ook gedaan voor ik mijn Pessoa kocht.

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:45

je kan een pessoa teugel ook zelf maken! ik heb er wel een voorbeeld van op mn pc staan, als je die wilt hebben moet je maar eventjes pb'en

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:12

naar mijn idee hebben de meeste het hier wel bij het rechte eind. Voorwaarts neerwaarts, druk voorin houden dus constante druk/ contact met je leidsels en vooral de achterhand aan het werk houden. Als de moter niet doet doet nix het niet. En als je geen druk voorin hebt kun je de pony ook nie rond rijden op die manier dat hij/zij zn rug en achterhadn aan het werk zet.
Zelf zeg je:
"het probleem is dan wel dat ik vanuit de kar niet zie of hij netjes loopt en zijn rug niet weg drukt maar ik zou het misschien wel kunnen doen aan de longeerlijn behalve dan de figuren. zou ik hem dan ook kunnen bijstellen met "touwtjes" of zou dat dan weer slecht zijn?"
Dat je vanuit de wagen niet kan zien of hij netjes loopt is ook erg moeilijk, het is ook meer dat je het gevoel van "het goed"lopen bij jezelf moet ontwikkellen.
Het bij zetten met touwtjes zou ik in jouw geval niet doen. Je pony loopt, als ik het goed lees, meer met zn kin op zn borst dan dat hij sterren bekijkt. Hij probeerd jou uitteschakellen door de leidseldruk te ontlopen. en jij moet hem juist van uit die achterhand naar je hand toe rijden en dus druk voorin krijgen. Om hem daar met een constante gelijke druk, van je hand, te begeleiden/op te vangen zodat hij het tempo niet hoger legd, dan wordt de hood- halshuoding van zelf nagevelijk.
Zoals ook al eerder aangegeven gaat dit niet in een week lukken. Want nu dat je hem echt aan het werk gaat zetten, trek je hem aan zn spieren dat doet zeer. Dus heb geduld en heel veel doorzettings vermogen. En wat ik je zeker aan zou raden is les te nemen bij een menvereniging. Want niet alleen je pony maar ook jij valt steeds terug in je oude 'fouten' en dan is het fijn iemand te hebben die je daar steeds weer op wijst en helpt af te leren. Want soms heb je echt het idee ik doe het toch waarom doet die pony het dan niet!!! mmar oefening baat kunst echt waar!!
Ik hoop dat je weer wat verder kunt.

Cissie zegt:
Van een pony die niet of nauwelijks bereden wordt kun je ook niet veel verwachten, verwachtingen kun je pas hebben als je regelmatig doelgericht traint!
Ik hoop toch wel dat onder die training ook het aangespannen rijden bedoeld!!! Want ook van een pony die alleen aangespannen gereden word kun je een heleboel verwachten!!

ohh ja!! Liefhebbers van de mensport opgelet! Op 5 november 2004 geeft Nederlands kampioen Tweespanrijden Riny Rutjens een enerverende clinic over de mensport. Deze clinic begint om 19:30 uur en wordt gehouden op het KNHS-centrum in Ermelo.
De toegang tot dit Virbac Equimax Rondje Instructie “Mennen” bedraagt € 12,- per persoon. U kunt zich aanmelden bij de KNHS via e-mail (accommodaties@knhs.nl) of per fax (0577 - 401725). Voor meer informatie over deze en andere clinics kijkt u op www.paardensport.nl/knhs onder “Clinic & Cursus”.
Ik ben er tijdens de menkampen geweest en je kunt er echt heel veel van leren en gebruiekn in je trainingen!! Echte aanrader!!! OK dan!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:45

Hey hartstikke bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik weet nu hoe ik het ongeveer ga aanpakken. Wel is het zo dat ik meer met mijn stem aandrijf dan met de zweep, omdat hij het soms oneens met mij is en dan vervelend gaat doen. Maar ik ga er iig aan werken OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:12

Citaat:
Cissie zegt:
Ik hoop toch wel dat onder die training ook het aangespannen rijden bedoeld!!! Want ook van een pony die alleen aangespannen gereden word kun je een heleboel verwachten!!

Ja natuurlijk, mijn reactie was gebaseerd uit de veronderstelling dat ik dacht dat de pony ALLEEN bereden werd, dat dit de enige vorm van trainen was, maar dat is niet zo.