[AR] 2 wieler voor groot paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

letziforevr

[AR] 2 wieler voor groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:27

omdat mij het erg leuk lijkt om mijn paard voor de kar te zetten ben ik benieuwd of er mensen zijn die een 2wieler hebben met een groot paard ervoor.
meestal staan er 2wielers te koop voor ponys en kleine paarden.
omdat mijn paard 183 is en ik een maraton wagen te groot vind,ben ik benieuwd of er iemand fotos heeft en ervaringen van reuzen voor de kar!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:01

De man waar ik mijn koetsiersbewijs heb gehaald heeft voor zijn paarden (ook ruim 1.80) ook een 2-wieler. Dus ze zijn er wel.
Wij hebben ook een 2 wieler (foto staat op 2 wielige wagentjes en profiel). Die is ook helemaal verstelbaar in hoogte, dus ook geschilt voor een groot paard. Alleen moet je van te voren denk ik even aangeven dat je een groot paard ervoor hebt, zodat ze het lamoen breder kunnen maken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:08

Iemand die het tuig van mijn vader over heeft gekocht rijd ook met een 2 wieler. Zij heeft een KWPN'er alleen heb ik geen idee hoe groot die is, geen 1.83 iig. Haar instructeur vond het alleen onverstandig om ermee de weg op te gaan omdat ze er niet overheen kon kijken dus dat is een beetje gevaarlijk.

Leuk dat je plannen heb om Merano voor de wagen te zetten Haha! Ik hoop dat hij het net zo goed zal doen als Gamble. Ga je hem laten beleren of doe je het zelf met hulp? Voordat je een wagen heb kan je zelf al beginnen met dubbele longe longeren en laten wennen dat je erachter loopt, en als je tuig heb dan kan je daar ook alvast mee oefenen, weet niet of je dat al doet Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:43

wyko schreef:
De man waar ik mijn koetsiersbewijs heb gehaald heeft voor zijn paarden (ook ruim 1.80) ook een 2-wieler. Dus ze zijn er wel.
Wij hebben ook een 2 wieler (foto staat op 2 wielige wagentjes en profiel). Die is ook helemaal verstelbaar in hoogte, dus ook geschilt voor een groot paard. Alleen moet je van te voren denk ik even aangeven dat je een groot paard ervoor hebt, zodat ze het lamoen breder kunnen maken.

Ja, dat is een wagen van HCA, Klarenbeek niet? Hun kunnen prima je wagen op maat maken omdat ze je wagen naar wens kunnen bouwen. Kijk maar op www.HCA-klarenbeek.nl. Ze staan ook op Paard en Koets. Ik weet dat de Robin Hood Stables (van de shires) ook tweewielers verkoopt voor shires dus daar past jouw paard ook voor. Je moet het wel eerst een keertje uitproberen voor dat je er een koopt want het zit niet altijd echt lekker (hobbelig, je veert mee in de draf)

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:27

Na het behalen van mijn menbewijs ben ik met een 2 wielige dresseerkarretje gaan rijden. (deze was te betalen en ik wilde toch gelijk met mijn paard mennen) Mijn paard is 1.74 dus het kan wel. Het zit alleen niet heel erg super want het wiebelt giganisch. Wel is het leuk om mee te beginnen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:43

napie schreef:
Ja, dat is een wagen van HCA, Klarenbeek niet? Hun kunnen prima je wagen op maat maken omdat ze je wagen naar wens kunnen bouwen. Kijk maar op www.HCA-klarenbeek.nl. Ze staan ook op Paard en Koets. Ik weet dat de Robin Hood Stables (van de shires) ook tweewielers verkoopt voor shires dus daar past jouw paard ook voor. Je moet het wel eerst een keertje uitproberen voor dat je er een koopt want het zit niet altijd echt lekker (hobbelig, je veert mee in de draf)

Ja klopt, die komt van HCA.
We hebben ook hele goede ervaringen met hun.

De 2-wieler van HCA is verstelbaar (het bankje kan naar voren/achteren) zo kan je het evenwicht goed zetten en als dat dus goed is, dan hobbeld en wiebelt de 2 wieler niet.
Dus dat wiebelen en hobbelen is gewoon een kwestie van goed afstellen.
Maar dat verstellen kan niet bij elke 2 wieler, dus daar moet je even op letten bij de aanschaf.
Maar volgens mij was hun site: www.hcaklarenbeek.nl

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:06

wyko schreef:
De 2-wieler van HCA is verstelbaar (het bankje kan naar voren/achteren) zo kan je het evenwicht goed zetten en als dat dus goed is, dan hobbeld en wiebelt de 2 wieler niet.
Dus dat wiebelen en hobbelen is gewoon een kwestie van goed afstellen.

Ook als is de wagen goed in evenwicht dan gaat het lamoen toch nog met de bewegingen van het paard mee en de wagen dus ook? Of heb ik het mis?
Ik snap dat het gewicht dan niet meer op de schoft leunt, maar het beweegt dan toch nog wel, al zal het zeker minder zijn.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:38

Ik heb ook een tweewieler gekocht voor het beleren, zo groot dat je over je paard heen kunt kijken. Wil na het beleren wel overstappen naar vierwieler voor het comfort. Worden wel verkocht. Mijn vriendin had er ook een zelfs met verstelbare bomen en een bokkussen. Is nu ingeruild voor marathonwagen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:27

viola schreef:
Ook als is de wagen goed in evenwicht dan gaat het lamoen toch nog met de bewegingen van het paard mee en de wagen dus ook? Of heb ik het mis?
Ik snap dat het gewicht dan niet meer op de schoft leunt, maar het beweegt dan toch nog wel, al zal het zeker minder zijn.

Als de kar goed in evenwicht staat dan hangt het lamoen niet in het lichtoog, maar het lamoen blijft zo hangen dat het lichtoog dus ook niet omhoog gaat staan. snap je het nog Verward beetje moeilijk om uit te leggen, maar het komt erop neer dat het lamoen middenin het lichtoog blijft "zweven". Dus dan krijgt het paard geen klappen op zijn schoft, of dat het tuig met lichtogen van zijn plaats gaat.
En omdat het lamoen dus "zweeft" merk je ook niet veel van die bewegingen, tenzij je weer iets uit evenwicht komt omdat je een heuvel op/af gaat.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:23

bedankt voor de informatie!!!