[AR] [LO] jonge pony longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

[LO] jonge pony longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:12

Mijn drie jaar oude merrie ben ik net begonnen te longeren, ze snapt het nog niet helemaal, komt steeds naar me toe om te knuffelen. Recht ontzag voor de zweep heeft ze ook niet, ze bijt erop alsi k het toe zou laten.. Hebben jullie tips voor mij zodat ze snapt dat ze om me heen moet lopen?

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:42

Het paard voorwaarts houden.
En een goede 3-hoek maken.
Zorg dat je "achter" het paard loopt..houd je zweep laag en laat haar flink voorwaarts gaan. Maakt niet uit hoe groot je de volte maakt. Al ga je de hele bak door. Zij moet doorkrijgen dat ze om je heen moet. Zodra ze naar je toe komt, weer voorwaarts drijven met je zweep en direct lang maken, zodat ze ook daadwerkelijk de ruimte krijgt om van je af te gaan.
Naar mate ze het beter snapt kun je haar wat meer naar je toe halen en de voltes wat kleiner maken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:20

lautjuh85 schreef:
Het paard voorwaarts houden.
En een goede 3-hoek maken.
Zorg dat je "achter" het paard loopt..houd je zweep laag en laat haar flink voorwaarts gaan. Maakt niet uit hoe groot je de volte maakt. Al ga je de hele bak door. Zij moet doorkrijgen dat ze om je heen moet. Zodra ze naar je toe komt, weer voorwaarts drijven met je zweep en direct lang maken, zodat ze ook daadwerkelijk de ruimte krijgt om van je af te gaan.
Naar mate ze het beter snapt kun je haar wat meer naar je toe halen en de voltes wat kleiner maken. Succes!

zo heb ik het ook gedaan bij 2 paarden en ging prima

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:43

he hallo leuk dat je je paard aan het beleren bent. Volgens mij zijn de tips van voorwaarts houden en goed driehoek vormen met je longe zweep en je zelf als punt prima tips!!! OK dan!
Ik zou wel een gedeelte van de bak af zetten. Bijv. een lint van weide afzetting, GEEN touw!!!! zodat je bijv een rondje krijg van +- 17 meter doorsne, maak deze in het begin ook niet kleiner. Hier door heeft je paard wat meer hou vast en kun je hem/haar wat makkelijker naar buiten leiden met je longeerzweep zonder zat je de bak door wordt getrokken en hem/haar onnodig pijn doet in de mond. Als het lekker gaat kun je het lint weg halen. Succes!!!!

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:45

je zou als eerste ook iemand met het paard mee laten lopen!!jij zelf in het midden en een vriendin met het paard mee laten lopen!!zo kan ze ook snappen dat ze een rondje moet lopen!!
en idd goed de zweep erbij houden!!
ze zal het snel genoeg in de gaten krijgen!!

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:09

tip voor mij

onze veulen is heel sterk als hij gaat longeren
en is niet te houden weten jullie daar iets op Verward

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:58

Doe een paar NH oefeningen, laat het paard jou volgen en stoppen als je met je hand omhoog gaat en huu of hoo zegt. Dan bepaal je de dominantie en als hij goed naar je stem en lichaamshulpen luistert kun je dit ook gaan gebruiken in het longeren. Mijn instructrice gaf me ook een goede tip: Neem de lijn op ongeveer een meter afstand en loop zelf kleine rondjes mee, verleng de lijn onderwijl stukje bij beetje en met een paar keer oefenen loopt je paard praktisch om je heen. Het losse eind van de longeerlijn kun je gebruiken om aan te sporen. Wees consequent in je commando's, voorwaarts in stap, ga door etc. Vandaag ging het bij mij in ieder geval heel goed, ze ging netjes in stap en draf en nam steeds meer afstand. Het kostte Soraya wel wat moeite om van moeder te scheiden en haar aandacht te bepalen bij het longeren maar ik was niet ontevreden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:57

Doris_Lies schreef:
tip voor mij

Jahoor....... Niet longeren!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:24

Doris_Lies schreef:
tip voor mij

Veulens gewoon níét longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:05

een veulen longeren is heel slecht voor z´n pezen!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:37

Het nut van een veulen longeren zie ik ook niet in. Ga lekker met hem wandelen als je zonodig iets wilt doen.