[AR] Lange lijnen/teugelen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia2

[AR] Lange lijnen/teugelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:05

Ik ben sinds kort met mijn pony bezig met lange teugelen, nu gebruik ik hier mijn leidsels voor maar die zijn eigenlijk wat lang . Ik ben benieuwd wat jullie hiervoor gebruiken. Ook wil ik wel eens een clinic volgen hiervoor, misschien heeft iemand suggesties waar ik dat kan doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:56

Ik heb zelf gewoon van touw leidsels gemaakt omdat ik ook met dat probleem zat. Ook merk ik als bijkomend voordeel dat mijn dunne touwtje veel makkelijker door de ringen van de longeersingel glijd en ik dus wat beter contact heb.
Verder weet ik er niet zoveel van en wil eigenlijk ook wel eens een clinic of zo volgen, maar daar komt het voorlopig even niet van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:01

Ik denk niet dat er ergens een clinic is speciaal voor lange lijnen. Bij sommige VD-clinics zal een stukje worden meegenomen en misschien bij een longeer-clinic ook wel.
Je kan ook je leidsels laten inkorten bij de ruitersportzaak, maar dan moet je wel zeker weten dat je daarna er niet meer mee wilt mennen. Anders is de manier van Viola een goede oplossing.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:45

ik nam gewoon 2 longeerlijnen en een zelfgemaakt ding voor op de rug voor de longeerlijnen door te doen !
ook deed ik de longeerlijnen door de stijgbeugels en leerde haar zo vanaf de grond al sturen !

ging heel goed !

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:14

Als ik met de lange lijnen werk heb ik geen longeersingel om bij mijn pony, maar gewoon vanaf het bit direct naar mijn handen. En 2 longeerlijnen zijn nog langer dan mijn leidsels. (die ik overgens nog gewoon voor het mennen blijf gebruiken) Lachen iig bedankt voor jullie reacties in zovere.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:24

Ik gebruik een slofteugel. Gewoon maatje full en dan enkel van het bit naar je hand(dus als leidsels vast gemaakt). Dat is een prima maatje vind ik Lachen.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 09:37

Dennis schreef:
Ik gebruik een slofteugel. Gewoon maatje full en dan enkel van het bit naar je hand(dus als leidsels vast gemaakt). Dat is een prima maatje vind ik Lachen.

Ja, dat is een goed idee OK dan! moet bij mijn pony ook makkelijk passen.
Ik ben trouwens ergens tegen gekomen dat jij dat boek van Richard Henrichs 'Werk aan de hand' hebt, is dit wel een nuttig boek of is het erg hoog gegrepen voor een beginner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:55

Hinrichs is inderdaad wel een leuk boek (mooie paarden op de foto's! Haha!) en behandelt ook de basis wel redelijk, als ik het goed onthouden heb. Cursussen in het werken aan de lange teugel zijn wel te krijgen, bijvoorbeeld bij Piet Bakker (even googelen en je hebt zijn site, veel Lippizaners) die clinics geeft maar ook aan huis komt. Zelf ben ik bezig aan een site over het werken aan de lange teugel en hoe dat kan/moet (voornamelijk de basis), maar die staat op het moment nog in de steigers zodat er alleen het theoretische deel te vinden is (zie mijn onderschrift).

Ik doe het ook met mijn pony's en het is echt een heel erg leuke hobby, vooral als je het met vrijheidsdressuur gaat combineren en je bijvoorbeeld al zijgangen gaat lopen. Als teugels gebruik ik drie aan elkaar gegespte teugelhelften, wat een prima maar is voor shetlanders en wat ook een mooi gewicht heeft zodat je ook zijwaartse 'beenhulpen' met de teugels kunt geven, bijvoorbeeld voor de zijgangen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:15

Ik gebruik touwleidsels; ze zijn bij Divoza te koop voor 22 euro.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:03

Lydia2 schreef:
Ja, dat is een goed idee OK dan! moet bij mijn pony ook makkelijk passen.
Ik ben trouwens ergens tegen gekomen dat jij dat boek van Richard Henrichs 'Werk aan de hand' hebt, is dit wel een nuttig boek of is het erg hoog gegrepen voor een beginner?

Ja, ik heb dat boek. Ik vind het wel een leuk boek, maar uit een boek leer je het niet. Ik heb aan mijn ene les die ik nu heb gehad meer gehad dan aan alle boekkennis die ik al had.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:26

ik heb gewoon tuig met lange leidsels met een speciale singel die ik dan op 3 manieren kan stellen werkt super:-)

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:53

xyzutu2: ik ben al eens op je site geweest maar ik heb nog niet alles gelezen, wel interresant trouwens. Ik heb Piet Bakker al een mailtje gestuurd of hij binnenkort nog een clinic gaat geven ergens. Ik denk dat hij niet voor les bij mij zal komen, dat is wel erg ver weg namelijk.
Dennis: Mag ik vragen van wie jij les hebt gehad, misschien zit diegene iets dichter in de buurt.
Bedankt alvast