[AR] [PNH] staken met wandelen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivella-R@chella

[PNH] staken met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 10:00

Omdat mijn paard hoefkatrol heeft moet ik elke dag 1 uur wandelen op de verharde weg (haar hoefstand wordt langzaam aan verandert).

Ik ben een parelli starter en ben net begonnen met level 1. ik weet dat dit boven m'n level uitgaat maar heb hulp nodig omdat ik niet anders kan.

vraag ik m'n paard met 4 fases blijft ze staan of wil ze rechts van me gaan lopen (eigenwijs). doe ik het via de yo yo game dan lukt het goed alleen dat is om naar me toe te komen en komen we telkens 3 meter verder maar kan ik niet echt doorlopen.
ga ik naast haar hoofd staan vraag 3 fases en dan een tikje met carrotstick in zone 4 of touw zone 3 dan gaat slaat ze haar hoofd over me heen gaat achterwaarts en dreigt te gaan steigeren/ komt zelfs iets omhoog. naast de schouder lukt mij niet, m'n vriendin aardig, maar is niet nh manier. gewoon niet lopen tik

Alle tips zijn welkom

groetjes Rachelle

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:50

Tja, mogelijk heeft ze pijn en wil ze niet lopen. Echter ik zou wat langere zweep meenemen, haar naast me zetten, met haar neus aan mijn schouder. met zweep licht aantikken als ze niet wil lopen achter je langs op haar flank, dan zit je gelijk in drijvend gedeelte. Gezien de blessure die je beschrijft zou ik verder niet het gevecht aangaan, aangezien dan mogelijk ook gaat springen, draaien en zo voort wat het been/benen niet ten goede komt.

Overigens kijk ook een op www.hoefkatrol.com van Antoine de Bodt. Er zijn ook mensen in NL opgeleid via zijn methode. Hij geeft zelfs soort garantie dat hij paarden met hoefkatrol weer goed krijgt mits ze niet zijn ingespoten. Je kunt maand lang paard brengen en bij geen resultaat betaal je niets. Hij heeft er al diverse gered van het slachthuis! Ook www. paardenbegrijpen.nl is vergelijkbaar en door hem opgeleid.

sterkte!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:53

Lukt normaal wandelen wel of doe je het altijd op de PNH-manier?

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:07

Tessebes schreef:
Lukt normaal wandelen wel of doe je het altijd op de PNH-manier?

Om even misverstanden te voorkomen er is geen PNH van wandelen. Ik hoor je al allemaal termen roepen zoals de yoyo game, maar hoe lang ben je al met parelli bezig. De yoyo game is het 4e spelletje en de meest mensen die net beginnen die zijn niet binnen een paar uur bij de yoyo game.
maar even terug naar je probleem. Ik vraag me af of het voor je paard niet te veel pijn doet om al op het harde te lopen. Staat je paard trouwens de hele dag op stal of staat het buiten?
Als ik hoor de manier waarop je je paard wil laten lopen dan brengt dat bij mij allemaal vraagtekens naar boven. Je bent nu waarschijnlijk erg onduidelijk voor je paard. Als het inderdaad zo is dat je paard de spelletjes nog niet begrijpt dan heeft het allemaal geen nut om in zones te gaan drijven want het paard snapt nu eenmaal nog niet wat je van hem wil. dat het niet snel gaat maakt niet uit.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:06

Als je een PNH antwoord wil, kun je je vraag beter op naturalhorsemanship.nl stellen (of naar Eddy bellen natuurlijk)

maarre, als zij dreigt te steigeren of haaf hoofd over je heen slaat, wat doe jij dan? waarschijnlijk stop je dan met drijven. En dan heeft je paard een beloning gekregen voor het steigeren of ander dominant gedrag.

Probeer consequenter te zijn en je niet te laten afschrikken door haar dominante gedrag en ga vooral verder met het oefenen van de games in de wei.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:15

Kweenie hoor, maar is het niet verstandiger om al die spelletjes later te gaan spelen en eerst je paard beter zien te krijgen?

Ik loop zelf altijd met hengstenketting en zweep als ik over de weg moet, hoe braaf het dier ook is! Niet naar voren willen is tikkie erbij van achteren en teveel naar voren is tikkie aan de voorkant. Gewoon naast me blijven en in mijn tempo lopen. Wat een paard verder naast me doet moet ie helemaal zelf weten al gaat hij de Samba dansen........ zolang ik maar geen gewicht in mn handen krijgt en hij mijn persoonlijke ruimte respecteert.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:42

exact, dat noemen ze ook wel respect afdwingen. Werkt altijd ook met jonge en onervaren paarden. Ik doe het met het jonge spul van het naar het land ook zo,maar dan met halstertouw laten draaien voor de neus, lopen ze door dan krijgen ze van zichzelf een tik op de neus en blijven meestal binnen paar keer mooi achter/naast je lopen. Wel zo plezierig en veilig voor de begeleider. Aangezien dit op het erf is, kan dat zonder ketting en zweep. Anders idd doen als gijsenkim, wel zo veilig voor alle partijen ook het overige verkeer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:52

mandybeauty schreef:
Om even misverstanden te voorkomen er is geen PNH van wandelen.

Ik begreep de vraag van de TS al niet. Ze heeft het over PNH en over staken met wandelen. Als ik de TS was, dan zou ik dat PNH maar even achterwege laten, zeker als het alleen maar averechts werkt. Eerst maar eens normaal leren wandelen, dan pas verdiepen in andere "spelletjes".

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:13

Tsja, dit soort antwoorden krijg je dus als je mensen zonder PNH achtergrond zo'n vraag stelt.

Er is zeker wel een PNH "wijze" van meelopen, dat is: paard loopt jou niet voorbij en blijft niet achter, doet hij dat wel, dan volgen in fases hulpen om hem tegen te houden of sneller in beweging te krijgen.
Niets anders dus dan wat Gijsenkim noemt, met dat verschil dat bij Parelli wat meer nadruk ligt op de fases.

En die fases leer je pas gebruiken als je de games gaat oefenen, dus het is juist wel goed om nu al te beginnen met de games.
Wanneer je meer respect en vertrouwen verdient door het spelen daarvan, zal je paard ook steeds makkelijker meelopen op wandeling.

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:23

Ik ben het met je eens Callippo. Als je het op die manier bekijkt dan heb je wel een manier van wandelen op PNH manier, maar ik vind die zo normaal dat ik het geen aparte manier vind. Maar als je met fases gaat werken dan moet je onder andere zelf wel de essentie van die fases snappen voordat je ze zomaar op je paard gaat uitvoeren. Ik zou zelf ook zeggen om met de spelletjes te beginnen, maar ik weet niet wat de gezondheidstoestand van haar paard is.

Rivella-R@chella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:16

oke jongens ho maar weer. bedankt voor jullie antwoorden en zoals altijd heb ik nog het meest aan de antw. van callippo. Volgens mij heb je gelijk en deed ik iets fout. Namelijk voor haar doen eerst een uur staan kijken als zij wilde steigeren. Het lukt me op bepaalde manieren al beter om haar mee te laten lopen. maar als ik bij haar neus sta en tikken uit ga delen (alles in fases en ik weet wat de essentie daarvan is) dan gaat ze averechts werken. ook heb ik gisteren een emmertje na het probleemgedeelte neergezet. Werkt prima eveline! ze deed niet meer moeilijk. alleen de eerste keer was ze moeilijk van het emmertje weg te krijgen haha!