[AR] [VD] Liggen wel zo'n goed idee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

[VD] Liggen wel zo'n goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:51

Ik ben sinds twee weken met Saar, mn shetje met vrijheidsdressuur bezig. Ik ga eerst wat makkelijkere oefeningen doen enzo. Maar ik had alvast een vraagje over het liggen.
Saartje is nogal lui en als ze ergens geen zin meer in heeft gaat ze gewoon liggen. Dit doet ze te pas en te onpas en ook als er soms een kleiner meisje op rijdt. Nu vroeg ik me dus af of het wel zo'n goed idee is om het liggen aan te leren. En op wat voor manier kan je zorgen dat ze echt álleen gaat liggen als jij het zegt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:39

Deze oefening kun je dus het beste overslaan bij Saar. Als ze nu al uit zichzelf gaat liggen zelfs als er een ruitertje opzit, kun je er vanuitgaan dat het alleen maar erger wordt als je haar voor dit gedrag ook nog gaat belonen! Er zijn genoeg andere leuke oefeningen om mee verder te gaan: flehmen, op het blok, skippybal duwen met zijn neus, enz. Veel plezier.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:39

Ik zou het júist gaan doen met haar, ideaal om het zomaar liggen af te leren. Ongewenst gedrag kan je namelijk ook heel goed afleren. Telkens als ze gaat liggen verbind je er een commando aan. Als ze uiteindelijk op commando gaat liggen zal ze het niet meer doen als je het niet vraagt. ( verwacht dit uiteraard niet in 1 week Knipoog )

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:41

Hmm ik zou het zelf niet doen... Om haar het liggen af te leren zoals cornelie zegt moet je zelf heel consequent zijn en goed weten waar je mee bezig bent, als je maar even iets "verkeerd" doet kan je dat te pas en te onpas gaan liggen alleen maar verergeren Scheve mond En zoals PeruaansePas zegt, er zijn zo ontzettend veel andere leuke kunstjes om je pony te leren! Waarom dan iets gaan doen waar je mogelijk problemen van krijgt? Lachen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:23

Ik zou het ook niet doen. Misschien als je al een stuk verder bent, dan kan je dan altijd nog kijken wat je ervan vind. Maar nu al mee beginnen zou ik niet doen. Er zijn genoeg leuke kunstjes die ze kan zonder haar te laten liggen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:03

cornelie schreef:
Citaat:
k zou het júist gaan doen met haar, ideaal om het zomaar liggen af te leren. Ongewenst gedrag kan je namelijk ook heel goed afleren. Telkens als ze gaat liggen verbind je er een commando aan. Als ze uiteindelijk op commando gaat liggen zal ze het niet meer doen als je het niet vraagt. ( verwacht dit uiteraard niet in 1 week

Shetfan is pas twee weken bezig met vrijheidsdressuur. Zeker in het begin maak je fouten, zelfs als je daarvoor een cursus hebt gevolgd.

Dan kun je toch echt het beste eerst lekker andere kunstjes oefenen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:26

Inderdaad. Eerst andere kunstjes proberen en als je dan alles prima onder de knie hebt er misschien eens aan denken om het onder commando te zetten. Maar daar zou ik nog een hele tijd mee wachten!