[AR] vraagje over slepen (remmen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

[AR] vraagje over slepen (remmen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:35

Polly en Sharif heb ik zelf beleerd voor de kar, ze waren al zo vaak meegeweest en zo schaapmak dat ik ze nooit heb laten slepen (ja Polly 1x) en dat is altijd prima gegaan, gemak dient de mens Haha! . Ik weet dondersgoed dat het niet de juiste manier is, maar het valt te proberen nietwaar.

Maar nu komt er dan toch een probleempje om de hoek koekeloeren, in de naam van Nancy.
Na maanden van werken aan de lange lijnen, longeren met tuig, lange lijnen met tuig, madam werdt en heuse koele kikker en vond het allemaal prima. Dus dan toch maar de stoute schoenen aan en inspannen met de geit. Dat ging opzich heel goed, tot ik de broek aan de bomen vastmaakte, ze is heel gevoelig op haar achterbenen en dan vooral dat stuk waar de broek zit, mevrouw ging bijna zitten...ahum. Ze vond het doodeng, dus een rondje gestapt en weer uitgespannen, eerst maar een stapje terug in de training...
Nu wil ik dus gaan slepen met haar, maar het trekken is geen enkel punt, het remmen, dat is zo vreselijk eng (in haar ogen).
Maar hoe ga ik dat in godsnaam trainen?? het lijkt mij dat als je een autoband sleept en je paard stopt dan stopt die band ook (die zal niet even doorschuiven gok ik), iemand enig idee??

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:26

Als je gewoon aan het stappen ben stopt de band ook hoor! Ik zou gewoon met z'n 2en blijven zodat iemand een touwtje aan de achterkant van de band maakt en meeloopt. Als ze dan remt kan je aan het touwtje trekken om de band ook af te remmen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:28

het is dus juist de bedoeling dat de bang niet remt en dat ze dan de broek tegen haar achterbenen voelt, dat is het punt wat ik graag wil trainen omdat ze het zo eng vind.
Ik zie dat ik het een beetje knullig heb uitgelegd, maar ik wil dus graag dat ze voelt hoe het remmen voelt tegen haar achterbenen (nu snapt niemand er meer iets van ben ik bang)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:48

Kan je haar niet met iets om de achterhand vast gebonden laten lopen(een pessoa oid).

Een band oid laten slepen heeft wat dat betreft geen zin, ze moet juist iets tegen haar billen voelen. Al zou jemaar een halstertouw van het schoftje achter haar billen langs aan de andere kant vast binden(heb ik met Den ook gedaan na het laatste ongeluk om toch een deel van zijn angst kwijt laten raken).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:40

pessoa longeren heb ik gedaan, dat is geen probleem.
Als ze de druk continu voelt dan maakt ze zich niet zo druk (ja oke, ze vliegt eerst 3 rondjes bokkend door de bak maar dan is het ook klaar). Het is meer dat ze ineens die druk voelt, dan gaat ze zitten (leuke pony he).
Pessoa ga ik sowieso volhouden...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:50

Dat kan niet met slepen en dat is het gevaar.
Als jouw paard aan de haal gaat vliegt die band tegen alles aan en klappert omhoog en omlaag. Als je paard dan eens stopt vliegt die band tegen hem aan.
Dus of met longeren die broek eraan, en zo vastmaken dat er ook druk op staat of zonder broek rijden. En wachten tot ze je zo vertrouwd dat ze het niet meer erg vind.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:13

In de plaats van een pessoatuig, dat vrij constante druk geeft, kan je ook longeren met dubbele lijnen. De achterste lijn kan je dan af en toe aannemen, zodat ze ineens druk voelt. Het handigste is dan wel om de buitenlijn niet aan de bitring vast te maken, maar aan de longeersingel. De binnenlijn maak je dan als een gewone longeerlijn vast.

Als ze goed gehoorzaam van stap halt houdt aan de longeerlijn, kan je dat gaan combineren met het aannemen van de buitenste lijn, zodat ze ook direct druk voelt tegen de achterbenen. Of van draf naar stap, maar net wat ze het makkelijkste aanpakt.

Misschien werkt dit bij haar. Succes ermee.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:02

Die band blijft gewoon liggen als je stopt.. En idd longeren met dubbele lijnen zoals Mirjam zei..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:22

Ik zou beginnen met longeren met dubbele lijnen zoals hierboven aangegeven. ALs er geen (heftige) reactie meer komt, dan pas met de band erachter. Dit voorkomt bij wegspringen stress doordat de band er achteraan klappert. Andere optie, kar kiezen met rem en zonder broek.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:13

Mirjam schreef:
In de plaats van een pessoatuig, dat vrij constante druk geeft, kan je ook longeren met dubbele lijnen. De achterste lijn kan je dan af en toe aannemen, zodat ze ineens druk voelt. Het handigste is dan wel om de buitenlijn niet aan de bitring vast te maken, maar aan de longeersingel. De binnenlijn maak je dan als een gewone longeerlijn vast.

Dit lijkt mij ook dè oplossing
Nog even iets over klapperende sleepbanden..., met een stevig vastgemaakt plankje erin en daarop een paar bakstenen is de zaak heel wat rustiger en stabieler, ik kan er over meepraten want mijn pony is eens een keer aan de haal gegaan met de band achter zich Scheve mond . De hele zaak bleef keurig achter hem aan gaan zonder ook maar één keer te stuiteren OK dan! .

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:23

Mirjam schreef:

Als ze goed gehoorzaam van stap halt houdt aan de longeerlijn, kan je dat gaan combineren met het aannemen van de buitenste lijn, zodat ze ook direct druk voelt tegen de achterbenen. Of van draf naar stap, maar net wat ze het makkelijkste aanpakt.

Misschien werkt dit bij haar. Succes ermee.

Een soort toegevoegde functie van de dubbele longeerlijn dus; interessant idee... nooit aan gedacht eigenlijk :") Zou vrij snel moeten werken eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 23:10

Sinds 2 dagen loopt ze weer een beetje normaal aan de lange lijnen, ze was geheel over de zeik, kon niet meer normaal doen en ontplofte voor elke scheet.
Nu dat dus weer goed gaat wil ik volgende week weer eens gaan longeren..kijken hoe mallotig ze dan doet..