[AR] [LO] Met pessoa, steeds meer problemen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

[LO] Met pessoa, steeds meer problemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:38

Ik heb nu ongeveer een jaar een pessoa teugel waar ik ongeveer 1 x per week of 1 x per 2 weken mee longeer. In het begin was ie echt superfijn aan dat ding, mooi over de rug en lekker ontspannen. De laatste maanden echter wordt ie steeds gespannener aan dat ding.
Linksom is in het rijden zijn moeilijke kant. Aan de longe valt ie dan ook veel over de buitenschouder weg en kantelt daarbij zijn hoofd naar binnen. Ik heb dit een tijdje geleden al opgelost door de longe door de binnenbitring, over zijn hoofd en dan aan de buitenbitring vast te maken. Dit ging eerst best goed.
Rechtsom is het juist andersom, hier valt ie heel erg naar binnen en neemt ie juist geen contact met mijn hand. Ga ik contact vragen, dan wordt de volte gewoon te klein.
Een zweep om m rechtsom naar buiten te drijven is geen optie, want de op de zweep wordt ie juist veel gespannener. Ook zoekt ie de laatste maanden ook heel veel dingen om lekker op te klieren, bv ineens een hoek niet meer doorwillen en daar als een idioot binnendoor langscrossen.
Galoperen is eigenlijk altijd al een moeilijk punt geweest aan de longe. Hij gaat constant overkruist en wat ie normaal dan in draf doe, doet ie in galop nog 3 x erger!

Wat kan ik nu het beste doen.
* tijdelijk niet longeren en eerst de problemen rijtechnisch oplossen????
* Blijven longeren, maar niet teveel van m eisen

Hebben jullie tips om dit op te lossen???

Nu gaat het met rijden steeds beter om die scheefheid op te lossen, dus zelf zit ik er over te denken om longeren ff te schrappen van het program.

fedaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:58

Ik zou misschien even proberen gewoon zonder poespas beweging te geven aan de longe, en als hij dat weer een beetje normaal doen, hem dan weer aan de Passoa te laten wennen.

Een ander mogelijke optie is om hem met dubbele longe te longeren, dan kan je net weer dat kleine beetje extra inbrengen! Succes!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:08

Nou zonder bijzet (poespas zoals jij het noemt Knipoog ) ga ik niet longeren. Ik longeer hem om m beweging te geven, te gymnastiseren en ter afwisseling. Gewoon dom rondjes laten lopen aan de longe heeft geen nut, dan ga ik er liever gewoon op. Dubbele longe begin ik ook niet aan, ik heb de pessoa aangeschaft zodat ik niet hoef te klooien met 2 touwen in me handen.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:32

heb je al geprobeerd hem een tijdje iets minder strak in te spannen met de pessoa en da kijken hoe dat werkt?
ik werk er ook mee en dat gaat idd super mijn paard lijkt het zelfs leuk te vinden en doet alles juist nog beter dan onder het zadel hehehehe......(draakje)

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:51

Ja, heb ik geprobeerd, maar dan doet ie net niks. Gister heb ik m meteen wat ronder gezet (korter dus) en toen liep ie in het begin heel fijn en ontspannen. Op een gegeven moment begint ie echter te klieren en doet ie niks meer. Vind t echt jammer, want in het begin werd ie er superfijn van. Nu ben ik weer 2 dagen nodig om m onder het zadel weer normaal recht te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:56

Ik zou er even een kraker/fysio bij halen. Overkruisd gaan kan duiden op een rugprobleem, de spanning die opgebouwd wordt ook.

Bovendien kun je misschien ook eens een uurtje lummelen inlassen. Of hem een keertje losgooien, zodat hij wel lekker kan bokken en uit zijn dak kan gaan? Wanneer heeft je paard voor het laatst een weekje vrij gehad?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:13

Mijn paard wordt regelmatig bijgehouden door een masseur en zelf masseer ik m voor het rijden. Ik ben 1 x bij een fysio geweest en die heeft toen vastgesteld dat het een spiertechnisch probleem is en geen scheefstand oid. Hij gaat idd snel overkruisd, maar hij doet dit ook als ie ontspannen is. Tijdens het rijden gaat hij nooit overkruist, ook contragalop is geen probleem.

Verder staat mijn paard elke dag buiten van 9 tot 6, dus hij kan genoeg uit zijn dak gaan en gek doen. Toen zijn ijzers eraf zijn gegaan heeft ie gedwongen 3 weken stilgestaan en dat is nu 1 maand geleden. Verder las ik regelmatig een wedstrijd pauze in, dus daar ligt het ook niet aan. Ook ga ik 1 x per week de bos in. Afwisseling genoeg dus lijkt me....

Ik heb vanavond weer gereden en vandaag was ie weer helemaal fijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:45

Als het een spiertechnisch probleem is kun je hem helpen door het geven van bepaalde voedingssupplement zoals MSM zwavel, Vit E/Selenium of D-tox.
Ik weet niet welke fysio je in de arm hebt genomen maar misschien is een second opinium niet verkeerd? Maar als je zelf onder het zadel geen problemen hebt, dan kan het idd best zijn dat hij zich verveeld met de pessoa.

Ik zou het dan ook even niet meer doen. En misschien toch met twee teugels longeren/werken aan de lange lijnen?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 17:39

Ik heb ad benthum erbij gehad. Hij werk samen met annekee en frans oostra. Hun doen aan sportpaardenbegeleiding. Stel je hebt een ernstig (rijtechnisch) probleem, dan gaan hun met zijn 3en op zoek naar de oorzaak. Nu was het bij mij gelukkig niet heel ernstig en bij de massage nu heeft ie enorm veel baat. Ook in de lessen lukt het me nu om hem nagenoeg recht op 2 teugels door zijn hele lijf te laten lopen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:19

Een goede osteopaath kan heel veel problemen verhelpen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 17:40

Zoals ik al zei functioneerd mijn paard prima m.b.v. massage. Daar hoef ik echt geen osteopaat ook nog eens bij. Als hij nou onder het zadel ook nog zo scheef was en omsprong enz, dan ging ik wel verder kijken, maar nu niet.

Mijn enige probleem was het longeren, dat dat gewoon niet lekker meer gaat. Misschien had iemand daar een truukje voor hier.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:04

meschien vind hij het wel gewoon een vreselijk stom spelletje Haha!
ikheb dat met mijn paarden ook!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:12

Denk t ook, vooral omdat het nu met rijden wel best goed gaat. Heeft ie alleen wel lang over gedaan om daar achter te komen! Haha!