Ik heb in juni met m'n tinker een tocht van 40 km meegereden , het was heel erg leuk om te doen

Maar ik heb ook 2 shetlanders en het lijkt me wel leuk om volgend jaar met hun mee te doen. Maar zou dat niet te zwaar zijn voor hun ? Natuurlijk wel met de juiste training vooraf , maar aan de tocht doen voornamelijk grote paarden mee , dus waar die grote aan het stappen zijn moeten de shets waarschijnlijk draven. Of het enkel of 2 span word weet ik nog niet , omdat ik ze dit jaar wil beleren in 2span , maar ik weet niet zeker of dit lukt. Ik heb 2 verschillende wagentjes , een soort sulky en een 4 wielige wagen , voor de tocht lijkt me de 4 wielige geschikter i.v.m het meenemen van spullen (dekens , halster ,eten e.d. )

Maar stel dat het 2 span niet gaat lukken.... Hoe bepaal ik dan welke shet ik het beste kan gaan trainen voor de tocht? De kleinste (90 cm) heeft er veel meer plezier in voor de wagen dan de grootere (1.10 m ) maar voor de kleinste is de 4 wielige wagen net wat te zwaar vandaar dat ik toen ook de stuk lichtere sulky gekocht heb (speciaal voor de kleinste)
Wie kan mij een beetje helpen met deze beslissing ? Alvast bedankt !