Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Odi schreef:Zoals ik het opvat denk ik dat zelfs loswerken voor haar al te heftig is.
Als ze redelijk ontspannen om me heen loopt, en ik gooi de druk eraf (draai me van haar af) dan draait ze zich naar me toen en loopt 1 pasje op me af, gaat dan kauwend naar me staan kijken. Naar me toe lopen is nog te eng denk ik.
. Instinctief zei ik 'eeiiiii' waarop ze meteen achterin haar stal stond, daarna kwam ze wel weer terug om weer te snuffelen. Voor het loswerken ben ik even in de longeerbak bij haar gaan zitten en kwam ze ook naar me toe om te snuffelen. Na het loswerken nog een paar keer, ik ben er een beetje bij gaan zitten zo van 'je hebt nu vrij, ga maar even rollen ofzo' en ze kwam af en toe naar me toe, even snuffelen, weer een rondje lopen, en weer even komen snuffelen. Ze heeft ook daadwerkelijk gerold, op 3 meter afstand van mij (hoofd naar me toe, geen hoeven mijn kant op oid). Daarna weer lekker haar stal in en ze heeft nog een plukje hooi uit m'n hand gegeten. Zij raakt mij dus nu wel aan uit eigen beweging, maar ik kan haar nog niet aanraken. Hazna schreef:Misschien mag je haar wel aanraken met een stok (à la Parelli, verlengstuk van je arm)?
Locanda"]
Contact met andere paarden geeft haar misschien ook rust en vertrouwen, dus kan ze op het land met een paard dat makkelijk in de omgang is met zowel paarden als mensen? Dan zal ze hopelijk haar rust weer vinden.
[/quote]
Op het land zou op zich wel kunnen, maar omdat je haar momenteel niet kunt pakken, ook niet aan een touw kunt leiden, is het niet te doen om haar van en naar de weide te brengen. Ik krijg haar alleen maar naar de longeerbak omdat die toevallig aan het gangpad grenst waar haar stal is. Haar op de wei zetten en dan daar maar laten staan wilde mn instructrice niet, dan krijgt ze nog geen contact met mensen... Losgooien in de longeerbak met een ander paard zou wel kunnen...
[quote="Hazna schreef:Ik heb op TV geloof ik, wel eens gezien dat iemand een stok had met een handschoen eraan. Misschien een idee?
Ik las in een stukje over TTouch dat ze daar speciaal een witte zweep gebruiken, een een carrotstick is juist weer oranje. Zit daar ook nog een reden achter? Citaat:Paarden waarbij de join-up zeer effectief blijkt, zijn juist die paarden die zich moeilijk laten aanraken. Omdat ze half en half verwilderd zijn (we hebben hier dan wel geen mustangs, maar wel twee- en driejarigen die vanaf het (vroege) spenen ingeschaard zijn geweest op veulenweides); omdat ze een diep wantrouwen koesteren tegen mensen vanuit hun (slechte) ervaringen in het verleden; of omdat ze zich ver verheven weten boven mensen, de nummers elf uit hun kudde.
Citaat:Een variante die hier niet wordt beschreven is de "Draw" - een manier om bange paarden naar zich toe te brengen door middel van enkel belonen (positieve bekrachtiging).