Ik woon naast Haarlem (Heemstede)...
Ik heb een Haflinger merrie van 5 jaar die totaal geen respect voor me heeft...
Ze is wel heel lief, maar ik moet gewoon duidelijker zijn en ze moet me als leider gaan zien...
Vandaag stond ik letterlijk te trillen op mijn benen... de ruinen werden naar een ander weiland verplaatst (ze worden dan opgejaagd en de hele kudde rent door het hek naar het volgende weiland) en ik had net mijn paard van de wei gehaald en liep daar dus en opeens gingen alle kuddes rennen en die van mij wou ook mee... dus ze ging ineens opzij springen en (licht) steigeren en deed echt eng, maar ik durfde haar niet los te laten; straks zou ze over me heen rennen en ik wist niet of het hek open was (en dan zou ze er echt vandoor kunnen gaan)... uiteindelijk werden de andere paarden rustiger en kon ik snel met haar naar de poetsplaats, maar ik stond echt te trillen op mijn benen! Soms vind ik haar echt eng... vandaar dat ik hulp zoek.... ik ben zelf onervaren wat NH betreft, en ik wil geen fouten maken....
Dus: help????

p.s. Er was wel iemand die mij wou helpen, maar dan moest ik me helemaal op Parelli richten en ik weet niet meer zeker of ik dat wel wil...
En ik heb nu een paar dagen niets van haar gehoord, dus kan het ook niet met haar overleggen...
Dus als je dit leest; heel erg bedankt, maar ik wil me nog niet op 1 methode richten... gewoon op NH in het algemeen...