Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) bit kan je in elk geval niet rijden. De vraag is natuurlijk of een rubberen bit een goede zaak is.
en een vertrouwd bitje neemt.
Bedoel je met een afgebroken oog dat het een bokkebitje is waarvan de onderste ring vanaf is? Ik neem aan dat je het over stangbitten hebt. Als het inderdaad zo is dat bij die ijzeren een onderste ring kapot is zou ik toch voor dat metalen bit kiezen. Rubber is namelijk erg stroef en schurend in de natte paardenmond en werkt helemaal streng als je een rubberen stangbit hebt. IJzer daarintegen is glad en glijdt bij een stang over de lagen. Bovendien kun je niet je pony voor de koets zetten en hem meteen ook aan een bit met hefboomwerking laten wennen. Wel kun je met zo'n stang zonder hefboomwerking je pony laten wennen aan zo'n ongebroken bit (vinden ze vaak nogal vreemd). Ik zou dus toch het metalen bit nemen en dan na een maand vervangen door een nieuwe stang zodat je dan de mogelijkheid hebt om voor hefboomwerking te kiezen.
Citaat:Op 2001-10-17 15:17, schreef Pinky_girl:
hij kan het wel, zodra ik zeg halt en een beetje tegendruk geef staat hij stil,maar hij is beetje eigenwijs en wil dus nog altijd ff een pasje lopen.
Geen idee hoe je dat eruit krijgt. En denk maar niet dat ik maar 1 keer geoefent heb!

). Bij het beleren van onze pony's heb ik ze eerst een paar weken (terwijl we op de koets wachtten) ze aan het tuig laten wennen (vooral de broek kan 'eng'zijn, bij ons gelukkig geen probleem), dan de oogkleppen (als je die wilt gebruiken), apart aan de stang laten wennen ([***] vond hem in het begin erg vreemd en legde steeds zijn tong over het bit) en dan aan de lange lijnen beleren. En dan de eerste koetsrit! Veel succes!